Juraj Červenák: Dračia cárovná

Uverejnené 04. 02. 2018, Autor/ka: Veronika Yaonee Inglotová
Autor/ka: Juraj Červenák
Názov diela: Dračia cárovná
Séria: Bohatier
E-shop: ArtisOmnis.sk

Správny pomer základných zložiek hrdinskej historickej fantasy objavíte aj v našich končinách. Stačí navštíviť predajňu žilinského vydavateľstva Artis Omnis a opýtať sa na bohatiersku ságu od Juraja Červenáka. Príjemne vám vyplní prázdne miesto medzi nostalgickým rozjímaním nad ikonickou Tolkienovou trilógiou a bezútešným čakaním na poslednú časť prekliatej fantasy série Pieseň ľadu a ohňa od Georga R. R. Martina. Isteže, veľkolepých výpravných fantastických kníh je neúrekom, ale len máloktorá vás vie osloviť tak, ako príbeh mrzáka Iľju, ktorý sa začal písať v Oceľovom žezle.

Dobrodružstvá známej bohatierskej družiny, ktorá v odľahlej dedine na území Muromcov zachráni život zúboženému dedinčanovi, plynú rezkým tempom v druhej časti s názvom Dračia cárovná. Toto takmer 600-gramové a 500-stranové pokračovanie bolo krstené na minuloročnej Bibliotéke. Najväčší knižný veľtrh na Slovensku priniesol skalným fanúšikom fantastickej literatúry nielen najbohatší knižný program, ale aj najpopulárnejšieho slovenského spisovateľa. Hoci tvorba Juraja Červenáka nesadne každému, kvalita sa jej uprieť nedá.

O Oceľovom žezle sa ešte aj dnes šušká, že je skôr historické ako fantastické. Dračia cárovná, naopak, pomer vraj vyvážila, a je teda viac fantastická ako historická. Pravda sa ukrýva niekde medzi. Obe časti našli ten správny pomer základných zložiek hrdinskej historickej fantasy, ktorá od svojho počiatku prekypuje veľkolepými vojnovými ťaženiami, bohatými opismi či dobovými reáliami, nad ktorými plesá vaše srdiečko takmer bez prerušenia. Dračia cárovná neostala Oceľovému žezlu nič dlžná. Je dynamická, výbojná, nenásytná, rozprávková, exotická, trošku romantická či strašidelná. Stále drží čitateľa v napätí a primeraným násilím ho núti obľúbiť si postavy, ktoré do deja vstupujú a zároveň z neho i vystupujú, aj keď nie vždy v takej podobe, na akú si počas rozprávania zvykol.

Oceľové žezlo otvorilo bránu do sveta slovanských mýtov, bájí a legiend. Do krajov poriadne neprebádaných a k hrdinom možno menej okázalým, ale za to odvážnym, spravodlivým či dychtivým po poriadnom boji. Dračia cárovná ponúka možnosť spoznať bohatierov z blízka. Poodhalí ich pravú náturu, priblíži ich zmýšľanie, rozpovie príbehy, ktoré ich zlomili, ale aj náhody, čo ich posilnili, a s dávkou ojedinelého slovanského humoru spríjemní pobyt po ich boku na výpravnej ceste divokým krajom Čeremisov, územím tajomných Čudov a panenskou prírodou slovanského záhrobia, kde na vás už netrpezlivo čaká snová Baba Jaga, ale aj Tugarin, nočná mora nejedného bohatiera.

Výpravné rozprávanie o Iľjovi však neostáva len v jednej známej rovine. Juraj Červenák nevytiahol všetky esá z rukáva a prekvapenia, ktoré hýbu dejom a milo iskria, servíruje postupne a vždy v ten správny čas. Čitateľ je rozmaznávaný rôznymi odbočeniami od hlavnej dejovej línie. Dozvedá sa v nich mnoho zaujímavých faktov, bližšie spoznáva okolie, v ktorom sa hrdinovia pohybujú, a ktoré je preňho paradoxne cudzie. Krkolomné názvy božstiev či svätýň, ale aj primitívne predstavy o svete zhmotnené do fantastických príbehov vyrozprávaných miestnym obyvateľstvom vám môžu spôsobovať menšie problémy s porozumením, ale vďaka dodatkom sa v rozprávaní z čias Kyjevského kniežactva zorientujete rýchlo a bezbolestne.

Juraj Červenák je v historickej problematike fantastických príbehov ako ryba vo vode. Aj preto sa jeho knihy čítajú tak dobre. Nenechajte sa odradiť ponáškami na veľmi pomalé rozbiehanie rozprávania, mrzutými poznámkami k absentujúcej alebo nevýraznej fantastickej zložke, prípadne strachom z prirodzenosti kyjevských bojovníkov, ktorí hromžia, nadávajú, preklínajú, rabujú a znásilňujú. Nakoniec, prežili ste Pána prsteňov, vychutnali ste si Hru o tróny, platonicky sa zaľúbili do Zaklínača. Červenákovi bohatieri nie sú o nič horší. A určite stoja za to, aby ste im venovali chvíľku zo svojho voľného času (či im vyčlenili čestné miesto vo vašej knižnici). Šup do kníhkupectiev, kým ešte o Červenáka nie je núdza!