Uverejnené 27. 07. 2017, Autor/ka: Veronika Yaonee Inglotová
Autor/ka: Juraj Červenák
Názov diela: Oceľové žezlo
Séria: Bohatier
E-shop: ArtisOmnis.sk

So zimou prišiel aj Iľja Muromec...

Veľkolepá epická fantasy z obdobia Kyjevského kniežactva sa začala rozprávať pred desiatimi rokmi. Nenápadný miestny mrzák Iľja, svet bájnych bohatierov, ako aj dávne mýty či legendy, vytvorili fenomén, ktorý sa k nám po jednom desaťročí opäť vrátil. Vydavateľstvo Artis Omnis pokrstilo slovenské vydanie Oceľového žezla na tohtoročnom festivale histórie SlavCone 2017. Krstilo sa, tak ako to býva v réžii Juraja Červenáka a Ivana Harmana zvykom, sekerou, bohatierom a vtipom, čiže vo veľkom štýle. Nakoniec, Iľja, prezývaný aj Muromec, si vašu pozornosť zaslúži. Juraj Červenák nepatrí medzi autorov, ktorí by boli málo známi. O svojich kvalitách nás presviedča už od roku 1993, a bez ohľadu na to, koľko násilia v texte unesiete, každý fanúšik historickej fikcie, detektívnych románov alebo okázalých fantasy ság si v jeho tvorbe zaručene niečo nájde.

Oceľové žezlo, podobne ako väčšina fantastických románov Juraja Červenáka, pracuje nielen s dobovými postavami, historickými reáliami, ruskými bylinami (vzhľadom na obdobie, v ktorom sa príbeh odohráva), ale aj s netradičnými archetypmi. Práve nevyváženosť fiktívnych charakterov, ich zlozvyky, menej hrdinské móresy, drsný až takmer nepríťažlivý zjav alebo podrezaný jazyk, harmonicky ladia s epochou, v ktorej spolu s hlavným hrdinom prežívate jedno dobrodružné ťaženie za druhým.

Napriek tomu, že isté zvraty v deji pôsobia až rozprávkovo, jazdu na koni po boku kniežaťa Svjatoslava a jeho družiny si užívate, pretože Juraj Červenák pomer žánrov, po ktorých siahol a ktoré vzájomne skombinoval, vyvážil pozoruhodne dobre. Príjemne sa vyhral i s pomerom fantastických (subjektívnych) a realistických (objektívnych) momentov, ktoré sú príznačné pre ľudovú prózu a v súčasnosti sú stále považované za znak kvality ľudového rozprávania, o ktoré v tomto románe nie je núdza. Ani prítomný motív nepredstavuje surový výsek skutočnosti alebo života, práve naopak. Juraj Červenák plasticky nahliada či už na zovšeobecňovanie, alebo typizáciu v medziach dobových zákonov krásy, a ponúka tak čitateľovi čo najmenej prikrášlený zápis najväčšej vojnovej výpravy všetkých čias.

Napriek tomu, že má Oceľové žezlo na prvý pohľad jednoduchú premisu, tri hlavné piliere – výsek skutočnosti, typ postavy a stvárnenie konfliktu –, na ktorých svoje rozprávanie Juraj Červenák postavil, formujú dynamiku textu, opisy, konkrétny rozprávačský postup i estetickú funkciu úplne ľahko a nenásilne z nich vedia vyťažiť maximum. Prirodzene sa vyzdvihuje aj podstata mýtu, ktorý kedysi uchovával v živej pamäti obraz spoločnosti a s ním aj spojené tradície, ako aj idea hrdinských či bohatierskych rozprávok, ktoré kedysi velebili boj zázračného hrdinu za svoju vlasť a v Červenákovej tvorbe majú svoje stále miesto. A aj o tom, koniec koncov, prvá časť knižnej trilógie Bohatier je.

Samozrejme, ani Oceľové žezlo sa nevyhlo porovnávaniu. Negatívne ohlasy vyčítajú pramálo intríg, ktoré by dej zamotali rovnako, ako to dokáže vo svojej fantastickej ságe iba George R. R. Martin. Málo sa pracuje aj s prvkami vysokej fantastiky, ktorú nám predstavil J. R. R. Tolkien. A inšpirácií, ktoré pomohli Červenákovi príbeh vystavať, je viac, akoby to niektorým čitateľom bolo milé. Lenže ani velikáni svetovej fantasy nevytvorili svoje ságy bez toho, aby svoj námet niekde nenašli. Juraj Červenák sám rád rozpráva o tom, kde všade sa objavilo NIEČO, čo ho neskôr inšpirovalo. A počúvať ho, je zážitok, na ktorý sa tak rýchlo nezabúda. Nakoniec, ako lepšie porozumieť autorovi a jeho svetu, ak nie priamou interakciou?

V prvej časti o rozprávkovom Bohatierovi funguje všetko tak, ako má. Dej sa rezko odsýpa, história neprikrášlene plynie ďalej, hrdinovia prechádzajú zmenou, bitky sú vyhrávané, exotické prostredie sa mieša s fikciou, mágia má svoje pravidlá a hoci sa nie všetko končí šťastne, úvod do sveta, ktorý pred desiatimi rokmi zmenil naše nahliadanie na československú fantastickú scénu, naplnil všetky očakávania. A to pozitívne.

Oceľové žezlo má svoje klady aj zápory. Rukopis Juraja Červenáka nemusí sadnúť úplne každému. Ale výrazná osobitosť knihy, ktorá sa k vám už dlhšie prihovára z pultov rôznych kníhkupectiev, sa nedá prehliadnuť. Juraj Červenák je taká zvláštna kombinácia Dana Browna, Kena Folletta, J. R. R. Tolkiena a R. A. Salvatora, ktorá ostáva verná svojmu remeslu. Na naše pomery je v dobrom slova zmysle výstredný, sčítaný, vypísaný, možno až priveľmi vulgárny, ale aj toto sa dá odpustiť, pretože neklásť si servítku pred ústa, je súčasťou jeho práce. A tú už roky odvádza bravúrne.