Juraj Červenák: Vlk a dýka

Uverejnené 29. 03. 2018, Autor/ka: Jan Procházka
Autor/ka: Juraj Červenák
Názov diela: Vlk a dýka
Séria: Kapitán Steina a notár Barbarič
Vydavateľstvo: Argo

Když v roce 2014 vyšla detektivka z rudolfínské doby Mrtvý na Pekelném vrchu, nikdo nezapochyboval, že její autor Juraj Červenák načal další úspěšnou sérii. Vloni v nakladatelství Argo vyšel ve skvělém překladu Roberta Pilcha již její pátý díl.

Tentokrát však nejde o další z detektivních příběhů trojice Stein, Barbarič, Jaroš. Jde o sólový případ notáře Barbariče. Stein a Jaroš zůstali po jejich posledním dobrodružství ve Vídni. A tak si notář Barbarič, který je zpátky ve Schemnitzu, musí s dalším případem poradit bez jejich pomoci. Tentokrát nás Juraj Červenák zavedl na hrad Sitno. Zdejšímu kastelánovi se ztratila dospívající dcera. Hrad, který byl sídlem loupeživých rytířů, skrývá nesčetná tajemství. A nebezpečné pátrání navíc stěžují oddíly turecké armády operující v blízkém okolí hradu.

Juraj Červenák je profesionál. Komplikovaný příběh vede pevnou rukou a s jistotou rozplétá všechny zamotané nitky případu se suverenitou sobě vlastní. Zároveň je notářovo detektivní pátrání (z velké části) takovým Fütyülös Mézes-Barack westernem. Nebo chcete-li Szegedin westernem. (Původní označení bylo Székelyho zelí.) Nechybí tu zlotřilý pistolník, krásná a odvážná farmářova dcera, zlí indiáni, obléhání farmy a podobné věci. Kdyby se příběh neodehrával na Spišském hradě, ale v kulisách divokého západu, čtenář by skoro nepoznal rozdíl. Což ovšem ani trochu nevadí. Vyprávění to dává spád a knihu tak přečtete na jeden zátah. Navíc je celý příběh vyprávěn v ich - formě, což k sólovému případu notáře Barbariče pasuje jako turban mohamedánskému nájezdníkovi. A jako bonus nám přináší zajímavý exkurs do historie hradu Sitno. Sympatické zároveň je, že se autor (na rozdíl od předchozích knih) nesnaží ani zbytečně šokovat, ani se nevyžívá v přemrštěném popisování násilností.

Tady vážně není co dodat. Snad jen že se těšíme, až pan Červenák dopíše Hradbu západu a přinese nám také sólovku Steina a Jaroše.

Pre Fantasy-svet.sk recenziu napísala: Jan Procházka
Ďakujeme vydavateľstvu Argo za poskytnutý recenzný výtlačok.