Séria: Alex Craftová
Vydavateľstvo: Baronet

Cenností jest krvavý dívky duch ve stříbrných řetezech,
pokuď hloupá jest, na příkaz utopí se v mích bolestech.
Prázdný výraz očí zná ta, kdo zří, žena sedmkrát spatřit, co vzal si, bude moci.
Rudý měsíc žal můj stráží, zlatým síním zavládne nazítří stvůra noci

Každý z nás to pozná. Sú dni, keď všetko ide z kopca a nič sa nám nedarí. Alex Craftová by vám o tom vedela rozprávať. A pritom to vyzeralo ako celkom obyčajný kšeft. Teda kým jej nezomrel klient na infarkt skôr, ako jej za prácu zaplatil a ona sa tak dostala na dno svojich finančných možností. To bol pravdepodobne jediný dôvod, prečo prijala ponuku práce od svojej mladšej sestry Casey.

Alex je Stínová čarodějka. Dokáže vidieť v iných rovinách a povolať z mŕtveho tela tieň. Nie dušu, ani ducha, ale len zvyšnú energiu, zhluk spomienok na posledné chvíle života. A vďaka tomu sa jej vlastná rodina zriekla. Jej otec George Cain, je totiž muž s postavením viceguvernéra mesta Nekros a vysoký predstaviteľ Strany za lidi, ktorá je proti všetkému nadprirodzenému, neľudskému. Keď sa v Alex už v detstve prejavil jej dar a nadanie povolávať tiene, otec ju poslal do internátnej školy pre norny – čarodejnice, zmenil jej meno a postaral sa o to, aby nikto nikdy nevypátral, že je jeho dcérou.

Z Alex sa stala Stínová čarodejka živiaca sa povolávaním tieňov na žiadosti klientov a tiež konzultantka polície.

Keď ju ale Casey požiada, aby povolala tieň zavraždeného guvernéra Theodora Colemana, veci naberú nečakaný spád. Ku Colemanovmu telu sa nesmie nikto priblížiť. Alex má ale svoje cestičky, no na oplátku za poskytnutú láskavosť je požiadaná o povolanie tieňa zavraždenej mladej ženy, ktorá je už tretím telom v nevyriešenom prípade sériových vrážd, s ktorým si polícia nevie poradiť.

Všetko sa ale zvrtne nečakaným smerom, keď povolaný tieň ženy miesto toho, aby Alex počúval a odpovedal na jej otázky, na ňu so šialeným vreskom zaútočí a spôsobí jej na ruke hlboké a bolestivé škrabance. Naopak tieň Colemanovho tela neexistuje. Je to síce telo, ale niečo s ním nie je v poriadku. Alex na ňom objaví zvláštne magické značky – glyfi, tvoriace veľmi temné zaklínadlo, ktoré ukrýva ešte temnejšie tajomstvo. No skôr ako si Alex stihne toto zaklínadlo lepšie pozrieť, objaví sa v márnici detektív Falin Andrews, ktorý má prípad na starosti a milú Alex odtiaľto s veľkou parádou vyhodí.

To, že na jednom alebo druhom prípade nie je všetko v poriadku, potvrdí aj pokus o vraždu Alex v priamom prenose kamier. Ešte je len na schodoch policajnej budovy, a pretláča si cestu davom novinárov, keď sa ju niekto pokúsi zastreliť. Našťastie len pokúsi, keďže sa Alex osobne pozná s Deathom, stelesnením smrti, zberateľom duší. A keď sa niekto taký ako Death rozhodne, že dnes neumriete, tak jednoducho neumriete.

Divné udalosti sa na Alex začnú sypať zo všetkých strán a z nej sa stáva skutočné magické očko podieľajúce sa (aj keď neoprávnene) na vyšetrovaní Colemanovej vraždy (ak to vlastne bola vražda), ako aj na vraždách mladých žien, ktoré stále pribúdajú a neexistuje medzi nimi žiadne spojenie, okrem neuveriteľne násilného spôsobu, akým zomreli. Alex indície vedú k jej otcovi a ona začína nadobúdať podozrenie, že nový guvernér mesta ukrýva niečo, čo sa jej ani zďaleka nebude páčiť.

Prvá časť série Alex Craftová nám predstavuje mladú ženu narodenú s darom povolávať tiene mŕtvych, ktorá má dosť guráže na to, aby sa životom pretĺkala sama, aj keď by mohla mať na ružiach ustlané. Alex skutočne nie je žiadna padavka, o čom nás presviedča opakovane počas celého zamotaného príbehu. Ja osobne som si ju ako hlavnú postavu obľúbila veľmi rýchlo. Je vtipná a inteligentná, nechýba jej odvaha postaviť sa nielen za seba a vlastné názory.

Ako hlavnú hrdinku ju veľmi dobre dokresľujú ostatné postavy ako detektív Andrews, s ktorým má, jemne povedané, dosť výbušný vzťah smerujúci, ako inak, do postele. Ich výmeny názorov a rozhovory vám často vylúdia na tvári pobavený úškrn.

Tajomný Death, ktorého úmysly nie sú nikdy celkom jasné, ale je zjavné, že k Alex tiež niečo cíti, vo vás vyvolá príjemné mrazenie. Alexine priateľky, ktoré sú typické kamarátky do dažďa, radi pomôžu v ťažkej chvíli, presne ako by to malo byť. A malý spoločník, čínský chocholáč menom PT (Princ Krasoň :D ), vždy hladný a vždy verný svojej paničke je tiež príjemným spestrením deja.

Kalayna Price nám v prvej časti série ukazuje svoj svet, v ktorom mágia a nadprirodzeno sú rovnako dôležité ako čokoľvek iné. Pomaly, a niekedy len v náznakoch, odkrýva bytosti, ktoré v tomto svete žijú a povahu celého sveta. Niekomu by tieto náznaky nemuseli stačiť, no mne bol jej svet akoby príjemne známy a viac som nepotrebovala.

Dej sa posúval plynule, nikdy nestagnoval, ale ani neubiehal prirýchlo, mali ste čas držať krok s hlavnou hrdinkou a jej myšlienkovými pochodmi. Zápletka bola pre mňa skutočne lahôdkou, nakoľko bola príjemne originálna a pútavá a rozuzlenie vás neudrelo do čela už v polke knihy, ako sa mi to sem tam stáva. Dej sa čoraz viac zamotával a viedol vás a vaše domnienky často cielene nesprávnym smerom, napätie krásne gradovalo, až vyvrcholilo v magickom finále, kedy Alex dostala šancu predviesť, čo sa v nej skrýva.

Napriek tomu je pravda, že akcie sa v tejto knihe veľa nedočkáte. Ide skôr o detektívnu paranormálnu romancu, ale nič z toho neuberá na kvalite príbehu, ktorý vás zabaví a strhne do trochu iného sveta, ako je ten náš každodenný. Príjemným okorenením potom bude postupné odhaľovanie tajomstiev nie len o Alex, ale aj o ostatných postavách.

Čarodejka stínů rozohrala zaujímavú partiu, ktorá snáď bude pokračovať v podobnom duchu a minimálne rovnakej kvalite. To sa ale dozvieme až v pokračovaní príbehu Alex Craftovej.

Pre Fantasy-svet.sk recenziu napísala: Mercy