Kateřina Hurtová: A v ní stín

Uverejnené 19. 12. 2018, Autor/ka: Youko Akira
Autor/ka: Kateřina Hurtová
Názov diela: A v ní stín
Vydavateľstvo: Gorgona
E-shop: Gorgona.eu

Hlavnou hrdinkou v tomto príbehu je žena, a nie obyčajná. Ide o druhorodenú princeznú krajiny Gemišej, ktorá má matriarchálny systém – vládnu tu ženy. Gemišejci sú národ so zvláštnou formou mágie, ktorá ich spája s koňmi. Ich krajina je teda jedna veľká pláň, kde si tieto majestátne tvory môžu užívať slobody a dostatok jedla. Lilit ako princezná má puto s koňmi ešte podstatne silnejšie ako bežní ľudia a spolu so svojou nerozlučnou kobylou Perlou noci vykonáva svoje povinnosti veliteľky armády. Vďaka tomu trávi dostatok času mimo kráľovského palácu, intrigy aj chladnokrvnosť jej vlastnej matky ju však stále doháňajú až do momentu, kedy sa v nej niečo zlomí, a ona tak odchádza, vlastne uteká, z rodnej krajiny s jej milým. Roky neskôr sa jej narodia deti a ona je tou najšťastnejšou na svete. Až do momentu, kým sa ten fiktívny nový domček z karát nezačne rúcať a s ním aj Lilitin vnútorný pokoj. A tieň v nej sa tak začne prebúdzať...

Zrada lůna matčina, ponurá postava na kopytech koní.

A s ní stín.

Od Hvozdu dary přijala, jinovatku na rtech tvoří.

A v ní stín.

Životem zkoušená, temná postava bílým chladem se noří.

A s ní stín.

Smrtí označená, smrti vládnoucí městem kráčí.

A v ní stín.

Zkázu osvobodí, světa zánik a její smích.

Príbehov na základe snov vzniklo mnoho a A v ní stín nie je výnimkou. Knižka sa vraj trvala napísala za mesiac, jej vydanie sa však potiahlo na niekoľko rokov, ako sama autorka a nakladateľ prezradili na krste knihy. Kmotrou knihy sa stala ďalšia úspešná spisovateľka Gorgony, Zuzana Hartmannová. Jej Noční labuť zdieľa s príbehom o zavrhnutej princeznej spod pera Hurtovej pár podobných prvkov vrátane žánru adult a dark fantasy, a predovšetkým stredobodom v oboch prípadoch sú čierne tátoše hlavných hrdiniek. Gemišejské pláne a konská kultúra sa podobá na Mongolsko, kým udalosti majú nádych Benátok. Že tieto dve kultúry k sebe mohli tak krásne sadnúť, by jeden nečakal.

Trochu zvláštne je rozdelenie románu. Oficiálne má dve časti delené približne v polovici, technicky za to je kniha dejovo rozdelená na akési tri úseky, tri míľniky v Lilitinom živote. Prvý veľký dejový zvrat prichádza ešte pred koncom časti prvej. S Lilit budete celú dobu naozaj súcitiť. Toľko bolesti, ktorú si naozaj viete predstaviť, tá frustrácia, ktorou si musela prejsť. Všetko dôverne zachytené, až vám po chrbte prejde mráz. Jedine trochu chaos z času na čas spôsobovali skoky v čase vždy v prvých vetách kým čitateľ zistil, že prešla nejaká doba. Ako sledujeme Lilitin život, roky pomaly plynú a samozrejme sa tak postupne dostávame náhľad do rôznych častí krajín s ich zvyklosťami, ktoré sú do detailu premyslené a majú svoj význam.

Naozaj silnou stránkou, ktorá tento malý nedostatok vyvažuje, či dokonca prevažuje, sú opisy. Opisy krajín, architektúry, spôsobu života a zvykov, ako aj vysvetlenia fungovania politiky a hlavne mágie, ktoré sú nenásilné a vôbec nie umelé ma totálne zahltili. Knižka tak „padla“ za necelé dva večery. Navyše, vydavateľstvo Gorgona sa so svojimi knihami mazná. Bolo mi to jasné už pri Nočnej labuti, u knihy A v ní stín mi obálka jej krásou vyrazila dych. Na pražskom krste knihy dokonca krásne vysvetlili ako táto obálka vzniká a ukázali i prvotné náčrty. Pretože obálka je najväčším marketingovým ťahúňom, jej vzhľad je kľúčový. Ja ho jednoznačne hodnotím na jednotku, a myslím, že si také hodnotenie naozaj zaslúži právom.

Autorka ukázala, že vie ako písať a že má v hlave nápady, s ktorými sa oplatí podeliť s čitateľmi. Mňa osobne niečo také vždy fascinovalo, nehovoriac o tom, keď sa debut tak krásne podarí. Knihu rozhodne odporúčam čitateľom fantasy, hlavne ak chcú okúsiť niečo trochu nové a odlišné, kde nejde len o boj medzi dobrom a zlom a o heroickú ságu s neoblomným hrdinom. Príbeh sa vyhýba všetkým bežným klišé, zatiaľ čo si stále udržuje klasické prvky fantasy určenej predovšetkým dospelých. Obsahovo je tak akurát 220 strán, takže je ideálny na dva večery, ak hltáte knihy ako ja.

Pre Fantasy-svet.sk recenziu napísal: Youko Akira