Kevin Eastman a Peter Laird: Želvy Ninja - Menu č. 1

Uverejnené 18. 02. 2017, Autor/ka: Peter Šufliarsky
Autor/ka: Kevin Eastman a Peter Laird
Názov diela: Želvy Ninja - Menu č. 1
Séria: Želvy Ninja

Vitajte pri prvej recenzii, ktorá mapuje fenomenálny komiks Teenage Mutant Ninja Turtles, čo si k nám razí cestu po neuveriteľných 31 rokoch, a to vďaka českému vydavateľstvu Comics Centrum.

Nie je žiadnym tajomstvom, že k nám dobrodružstvá štyroch zmutovaných zelenáčov (Leonarda, Donatella, Raphaela a Michelangela) zavítali na sklonku 90. rokov v podobe úspešného animovaného seriálu (1987-1996). V tých časoch ste v trafikách bez problémov natrafili na TNMT Adventures komiksy od Egmontu, v kníhkupectvách na súvisiace knihy a v hračkárstvach na figúrky.

Slovenské komiksové tituly 90. rokov však, rovnako ako aj Ninja korytnačky, zvykli stroskotať už niekde v štvrtke. Čo sa týka našich bojaschopných korytnačiek, tie skončili 24 číslom. V skutočnosti však išlo o 72-dielnu sériu inšpirovanú rovnomenným seriálom, ktorá, nanešťastie, zmutovala do tak neznesiteľnej podoby, že hlavných hrdinov odstavila na druhú koľaj. Podobný osud postihol aj 193-dielny animovaný seriál, z ktorého u nás odvysielali len 52 častí. Televízne dobrodružstvá štyroch zelenáčov patrili dlhé roky k najdlhšie vysielaným animovaným seriálom, až kým ich nezatienila žltá rodinka zo Springfieldu. Ani som sa nenazdal a Ninja korytnačky sa pretavili do nostalgickej spomienky, v ktorej sa sem-tam mihnú aj príjemné záblesky na tri hrané filmy (TMNT z roku 1990, TMNT II: The Secret of the Ooze z roku 1991 a TMNT III z roku 1993) a dva ďalšie seriály (2-dielny japonský Mutant Turtles: Chôjin densetsu hen z roku 1996 a Ninja Turtles: Next Mutation z roku 1997), predznamenávajúce koniec korytnačej éry. O prinavrátenie stratenej slávy sa nedávno pokúsil aj celovečerný film TMNT (2014) plný digitálnych efektov a zásadných zmien, vďaka ktorým vyzerali ninjovia ako banda z geta. Vlnu záujmu sa snaží (ešte ako tak!) udržať TMNT seriál produkovaný stanicou Nickelodeon z roku 2012, ktorého zámerom je, bohužiaľ, osloviť hlavne detské publikum závislé na 3-D animácii.

Mám síce už 31 rokov, no na svojich obľúbených hrdinov z detstva som nezanevrel. Neustále som sa k nim pokúšal nájsť si cestu, no nie vždy to skončilo podľa mojich predstáv. Určitú iskru sa vo mne medzičasom pokúsil rozdúchať aj ďalší zmodernizovaný a o pár stupňov dospelejší seriál z roku 2003, ktorý drží po kope úctyhodných 7 sérií. Moju fanúšikovskú iskru nakoniec tento seriál uhasil a už v polke 3 série som zíval nudou.

Keďže moje staré TMNT Adventures skončili vďaka malému incidentu v zberných surovinách a namiesto nich mi zostal iba šúľok toaletného papiera, nezostávala mi iná možnosť, ako sa k obľúbeným komiksom opäť dostať prostredníctvom inzerátov a uistiť sa, či pre mňa ešte stále nestratili svoje čaro. Napokon som sa predsa len utvrdil v tom, že obľúbený akčný komiks inšpirovaný pôvodným kresleným televíznym seriálom už pre mňa nie je ničím iným, než len akousi odrodou papierovej cukrovej vaty.

Hlboko v mojom podvedomí ale aj tak stále driemalo nostalgické „Cowabunga!“, a tak som podstúpil ninja-terapiu s pomocou starej trilógie. Viem, že ako malého chlapca ma prvý korytnačí film fakticky očaril, pretože som si ho užil na veľkom plátne so simultánnym dabingom. Druhý diel sa mi vtedy, dokonca, javil ešte lepší než v skutočnosti bol a tretí, hoc omnoho slabší, tiež neurazil. Návrat starej trilógie sa, bohužiaľ, ukázal byť ďalšou stratou času, a tak som si musel počkať na ďalší rýdzo animovaný film z roku 2007, ktorý sa sám o sebe nevenoval ani tak zrodu hlavných hrdinov ako vzťahom medzi nimi. Tento 3-D animák voľne nadviazal na zmutované univerzum z roku 2003 a aj keď ma ako fanúšika ochudobnil o obľúbených záporákov a nahradil ich nevýraznými monštrami, dokázal mi prinavrátiť stratený záujem. Uplynuli dlhé dva roky a k 25. výročiu TMNT sa zrodil ďalší klasický animovaný film s výstižným názvom TMNT: Forever. Šlo v ňom v podstate o to, čo by sa asi tak stalo, keby sa všetky možné aj nemožné TMNT univerzá hodili do jedného vreca (jednoducho korytnačí crossover ako vyšitý!). Vo Forever sa stretli staré televízne korytnačky (z roku 1987-1996) s novými korytnačkami (2003-2009) a, v neposlednom rade, aj s prapôvodnými komiksovými z roku 1984. Netrvalo dlho a začal som sa pohrávať s myšlienkou, že my, bežní odchovanci na prvom TMNT televíznom seriáli, vieme o počiatku korytnačej éry veľmi málo. Vďaka Comics Centru teraz držím v rukách prvé TMNT Menu z dielne Kevina Eastmana a Petra Lairda a verím, že nepotrvá dlho a konečne budem o legendárnych Ninja korytnačkách vedieť viac.

Táto zaujímavá komiksová séria je zhrnutá do 40 kníh, ktoré vám po vzore Marvelovského UKK (Ultimatní Komiksoví Komplet) postupne svojím chrbtom (väzba knihy) vytvoria v poličke luxusný obrázok. Narozdiel od UKK budú TMNT Menu vychádzať iba raz za tri mesiace a ešte k tomu navyše v správnom poradí. Najväčšia výhoda sa v tomto prípade javí zároveň aj ako najväčšia nevýhoda, pretože tých 10 eur síce za tri mesiace bez problémov ušetríte, no o to dlhšie bude trvať celá kompletizácia zbierky.

Nie som veštec, ale iba konzument. Vôbec netuším, čo všetko, a hlavne v akom poradí nám táto 40-dielna séria pripraví, no je viac než isté, že pôjde o dlhú a nebezpečnú cestu, prepchatú azda tými najbizarnejšími dobrodružstvami. S najväčšou pravdepodobnosťou sa stretneme s titulmi, ako TMNT vol.1 (1984-1993, 62 čísel), TMNT vol.2 (1993-1996, 13 čísel), TMNT vol.3 (1996-1999, 23 čísel), TMNT vol.4 (2002-2009, 30 čísel) a zrejme nebude chýbať ani TMNT micro-series (1985-1986, 5 čísel) či Bodycount (1996, 4 čísla).

Chápem, že sa poniektorí nachádzate v štartovacej rovine a že sa nedokážete rozhodnúť, či do toho ísť alebo nie, a práve preto mi nezostáva nič iné, než vás zoznámiť s nástrahami prvej knihy.

TMNT MENU 01

Pôvodné (dospelácke) korytnačie príbehy boli určené predovšetkým mainstreamovým čitateľom, čo má za následok to, že sa všetky nesú v undergroundovom štýle. Kresba je výrazná, zameraná predovšetkým na vykreslenie ponurej atmosféry mesta.

Prvé číslo TMNT (1984) vydali Kevin Eastman (scenárista) a Peter Alan Laird (ilustrátor) s vlastným nákladom okolo 3000 kusov vo svojom vydavateľstve Mirage Studios. Vtedajší komiks vyšiel v čiernobielom prevedení, no k nám sa dostáva farebná verzia, ktorá síce trochu uberá z atmosféry, ale zároveň jej dodáva určitú zrozumiteľnosť. Výnimku tvoria azda len naši štyria zelenáči (Leonardo, Donatello, Raphael a Michelangelo), ktorých zdobia rovnaké červené šatky. Miestami som mal naozaj problém zorientovať sa, kto je vlastne kto. Jedinou indíciou mi boli akurát tak ninjovské zbrane, ibaže tie mali korytnačky v niektorých scénach skryté za opaskom, čím ma občas prinútili pracovať s vlastnou predstavivosťou. Dúfam, že ich povahové črty, hlášky a schopnosti sa prejavia čím skôr.

TNMT Menu 01 tvorí zmes štyroch ingrediencií, pričom tou najzaujímavejšou je posledný (bonusový) príbeh, približujúci duševne nevyrovnaného Raphaela. Prostredníctvom jeho nočného vyčíňania spoznávame aj hrdinu ukrývajúceho sa pod hokejovou maskou, ktorý si hovorí Casey Jones. Súboj týchto dvoch pomerne rovnocenných súperov, ktorý prerástol v nezvyčajné priateľstvo v zbrani, bol načrtnutý takmer v každom TMNT seriáli. Stretnutie Caseyho a Rafaela sa dostalo aj do prvého filmu a, podľa najnovších informácií, nebude chýbať v tom pripravovanom, ktorý je naplánovaný na budúci rok. Už niekoľko rokov nám korytnačie odrody prinášajú rôzne verzie tohto vzácneho stretu, no jedine táto kniha vám ponúka prototyp v plnej paráde.

Aj úvodný komiks prvého menu sa nesie v rovnakom duchu toho posledného. Tentoraz nám v ňom Eastman a Laird prerozprávajú jedinečný, dnes už niekoľkonásobne zdegenerovaný príbeh zrodu hrdinských korytnačích ninjov. Odhalíte pravú totožnosť majstra Třísky (ktorého Slováci poznajú pod menom Splinter) a poznáte aj jeho úhlavného nepriateľa Trhača (v slovenských krajoch známeho ako Shredder), ktorý našim hrdinom v budúcnosti ešte pekne zavarí.

Na stránkach akciou nabitého menu sa skrývajú ešte dva, tentokrát na seba priamo nadväzujúce príbehy. Prvý prinesie našim zeleným hrdinom posilu v podobe April O´ Neilovej a zároveň im do cesty postaví niekoľko nenásytných robotických lovcov z produkcie bláznivého vedca Baxtera Stockmana.

Ďalší, v poradí tretí komiksový príbeh, nielenže nadviaže na predchádzajúce dobrodružstvo, ale okorení ho aj o mimozemské bytosti pripomínajúce ľudský mozog. Už animovaný seriál z roku 1991 nám predstavil jedného mozgovitého netvora zvaného Krang, úhlavného nepriateľa korytnačiek číslo dva a zároveň Trhačovu pravú ruku. Animovaná séria z roku 2003 dokonca prišla s prekvapivým vysvetlením, že Krang a Trhač sú jedna a tá istá osoba. Na skutočný zámer tvorcov si však budeme musieť ešte chvíľu počkať, pretože epilóg tretieho príbehu prinesie množstvo nezodpovedaných otázok.

Keďže teraz už viete, že štvrtý (zároveň posledný) príbeh pochádzajúci z TMNT micro-series je venovaný Raphaelovi, určite ste sa dovtípili, že na rozuzlenie celej záhady si budete musieť počkať minimálne do druhého čísla. Recenziu vám, nanešťastie, prinášam s určitým oneskorením, a tak vedzte, že v obehu je už Menu číslo 2 a s ním aj neuveriteľné pokračovanie, ktoré prvej knihe šliape pekne na päty.

Epilóg pre prázdne žalúdky

Celková ponuka TMNT 01 (ako aj celého) menu hovorí za všetko. Naservírované vám budú známe aj neznáme dobrodružstvá, z ktorých sa zrodila legenda a budú vo farbe, pekne bez cenzúry, presné také, aké mali byť. Prvú knihu pritom možno samo o sebe zaradiť medzi raritu, ktorá by mala byť pýchou a zároveň povinnosťou každého komiksového nadšenca. Zároveň závidím všetkým tým, ktorí sa v živote nestretli so žiadnou alternatívou ninja korytnačiek, pretože práve dostali možnosť ochutnať nesmrteľnú legendu, a to bez toho, aby ste ju neustále porovnávali s tým, čo prišlo potom.

Zasvätení labužníci už dávno vedia, že zmutované korytnačie žalúdky sú najväčšími spotrebiteľmi pizze, a práve preto vám Comics Centrum prináša každé TMNT Menu s obálkou pripomínajúcou škatuľu z novootvorenej pizzerie. Stačí si objednať, otvoriť a zjesť (očami) túto komiksovú lahôdku, pripravenú podľa prapôvodnej receptúry, ktorá je naozaj oveľa pikantnejšia a znesiteľnejšia než tie, ktoré Vám naservírovali seriály a filmy. Takže si nezabudnite pripraviť príbor, podbradník a dobrú chuť - budete slintať blahom.