Kevin Eastman a Peter Laird: Želvy Ninja - Menu č. 3

Uverejnené 18. 02. 2017, Autor/ka: Peter Šufliarsky
Autor/ka: Kevin Eastman a Peter Laird
Názov diela: Želvy Ninja - Menu č. 3
Séria: Želvy Ninja

Vianoce sú za nami, nový rok pred nami, no aj tak si minimálne raz každý z nás položí otázku, čo zaujímavého mu rok 2015 priniesol. Okrem osobných úspechov a pádov by sme nemali zabúdať ani na drobnosti, ktoré nám dodávajú silu prekonať každodenný stres a všelijaké situácie nevšedných dní.

Odhliadnuc od nedávnej premiéry siedmych STAR WARS, ako aj od toho, že sa mi tohto roku narodila dcéra, pokladám za najväčší tohtoročný počin odštartovanie pôvodných korytnačích dobrodružstiev. Zásluhou Comics Centra vyšlo minulý mesiac v poradí už tretie komiksové TMNT MENU a tak je mojou povinnosťou poďakovať vydavateľstvu aspoň prostredníctvom tejto recenzie.

Do cieľovej roviny (čiže posledného komiksového menu) nám stále zostáva ešte 37 komiksových pochúťok. Tento rok nám vydavateľstvo naservírovalo nápadité predkrmy a ja len dúfam, že v tom hodlá i naďalej pokračovať.

Žiadny ŠTART sa už dnes nezaobíde bez komplikácií a výnimkou nie sú ani kultové Ninja Korytnačky z dielne Estmana a Lairda. Obálka tretej knihy na seba totiž neupozorňuje len prostredníctvom Donatella, ale púta na seba pozornosť aj upraveným logotypom. Pri doterajšom nenápadnom logu Želvy Ninja sa totiž po prvý krát objavuje do očí bijúce TEENAGE MUTANT NINJA TURTLES logo, vďaka ktorému sa tretia kniha od svojich predchodcov líši už na prvý pohľad. Tretie TMNT bijú do očí ako nikdy pred tým, čo je na jednej strane aj dobre, pretože by bola škoda prehliadať tak skvelú komiksovú sériu. Na strane druhej však nový logotyp pripomína akúsi obdobu úvodných titulkov k STAR WARS (čo ale tiež nie je na škodu). Keďže od nového roku sa s novým logom budeme stretávať pravidelne, mali by ste si naň čo najskôr zvyknúť. Ak by vás náhodou zaujímal dôvod tohto nového prevedenia, šéfredaktor Václav Dort hneď v úvode a v skratke všetko jednoducho a jasne vysvetlí.

Tretie TMNT menu ponúkne tento krát čitateľom až tri komiksy z bonusovej minisérie, ktorá sa zameriava na každú korytnačku zvlášť. Po Rafaelovom nočnom vyčíňaní (ktoré hosťovalo v TMNT MENU 01) prídu na rad konečne aj Michelangelo, Donatello a Leonardo. Samozrejme nebude núdza ani o príbeh z pôvodnej klasickej série. Najdôležitejšiu úlohu v ňom pre zmenu zohrá zmutovaný potkan Tříska, známy predovšetkým ako učiteľ, mentor a otec ninja korytnačiek. Aj napriek tomu, že atmosféra poslednej tohtoročnej komiksovej TMNT nádielky je prevažne vianočná, duch undergroundu a akcie zostáva.

V prvom príbehu sa najmladší z bratov, Michelangelo, vyberie na povrch, aby sa pokochal zasneženým New Yorkom, trochu sa vybláznil s deťmi, navštívil hračkárstvo a v neposlednom rade k sebe prichýlil opusteného kocúrika pomenovaného Klang. Spolu s chlpáčom sa im podarí odhaliť kukláčov, ktorí sa silou-mocou usilujú ukradnúť dodávku plnú hračiek. Michelangelo sa so záškodníkmi vysporiada po svojom. V prvom bonusovom príbehu preto nebude núdza o pohodovú a veselú atmosféru zakončenú veľkou automobilovou naháňačkou, na ktorej konci nás čaká typické vianočné finále.

Z nasledujúceho komiksu sa vianočná atmosféra nachvíľu vytratí. Na rad sa dostane najinteligentnejší z korytnačích bratov, Donatello, ktorý sa nešťastnou náhodou ocitne v blízkosti komiksového ilustrátora Jacka Kirbyho. A to ani zďaleka nie je všetko. Ako sa ukáže, Jack nedávno objavil záhadný kryštál, ktorý v kombinácii s ceruzkou dokáže naozaj divy. Veď si len predstavte: niečo nakreslíte, ono to ožije a za chvíľu zmizne. Jedinou zhmotnenou vecou, ktorá sa doposiaľ nevyparila je záhadná brána, tvoriaca akýsi portál do fantázií Jacka Kirbyho. Donatello a jeho nový ľudský kamarát sa tento svet rozhodnú preskúmať. Ako náhle však prekročia prah nového sveta, sú nútení bojovať z prapodivnými kreatúrami za pomoci ceruzky a jedného starého zápisníka. Vďaka kryštálu a skúsenému Jackovi sa obaja hrdinovia dostávajú do výhody a zhmotňujú pre seba dokonalé zbrane. Ako sami zisťujú, svet v ktorom sa ocitli nemá zľutovanie a platí v ňom len jedno jediné pravidlo – silnejší prežije! Pripravte sa preto na komiks od začiatku až do konca nabitý akciou, ktorý síce veľa logiky nepobral, no nudiť vás určite nebude. Číta sa totiž prirýchlo na to, aby ste si stihli uvedomiť, že v podstate nemá zložitejší dej a jeho kostru tvoria predovšetkým súboje a klišé.

Eastman a Laird sa svojim experimentom pokúšajú vzdať hold svojmu obľúbenému autorovi komiksov, skutočnému Jackovi Kirbymu a musím povedať, že sa im to naozaj podarilo. Tento zvlášť absurdný príbeh bol neskôr prerozprávaný aj prostredníctvom animovaných TV seriálov, ale na rozdiel od komiksu v nich pôsobil len absurdne a hlúpo. Príbehy o ožívajúcich obrázkoch patria výhradne len do komiksov, o čom vás iste presvedčí aj Donatello. V pôvodnej podobe v akej je uvedený jeho príbeh, je radosť naň pozerať.

Ako som už stihol prezradiť hneď v úvode, tretí príbeh (tretieho menu) patrí do klasickej série s poradovým číslom 9 a potkan Tříska v ňom počas svojej meditácie stretne zblúdilú myseľ umierajúceho samuraja z rodu Goseiú. Dochádza k výmene duší a do telesnej schránky Třísku sa vtelí duša starca, ktorej do konca života zostáva len niekoľko hodín. Cieľom bývalého bojovníka je vyhľadať strateného vnuka a darovať mu jeho stratené dedičstvo Goseiú. Keďže korytnačky nemajú ani len najmenšie podozrenie o majstrovej nepríčetnosti, bez sebamenších pochybností plnia Třískove rozkazy, vedúce k záchrane mladého bojovníka, ktorý sa zaplietol do veľmi nebezpečnej hry klanov. Tretí komiks prináša ponurú atmosféru, súboje aj mystiku a okrem toho, že drží všetky príbehy v menu pekne pokope, zároveň im dodáva aj určitú odlišnosť.

Ku koncu knihy sa spolu s korytnačkami ocitneme opäť u April O´Neilovej a zistíme, že jej zelení spolubývajúci dokážu svoje schopnosti využiť aj pri predvianočných prípravách. Asistujú pri varení, pečení, pomáhajú s prípravou vianočného stromčeka, pričom každú chvíľu očakávajú návrat svojho brata Leonarda, ktorý sa v tomto zimnom nečase zaplietol s klanom Noha. Štvrtý komiks rozdelili tvorcovia do dvoch dejových línií, pričom tá prvá (zábavnejšia a vianočnejšia) zhŕňa trampoty u April a tá druhá (akčnejšia a takmer bez textu) sleduje Leonardov súboj s množiacimi sa protivníkmi. Celý príbeh je majstrovsky zostrihaný, čo znamená že napätie, akcia a humor je presne tam, kde má byť. Mihne sa v ňom dokonca aj Michelangelov kocúrik Klang (čo osobne pokladám za veľmi dobrú vsuvku) a v neposlednom rade sa príde ukázať aj Trhač, z čoho vyplýva, že záverečný bonus drží po kope knihu ako celok, zároveň je nosníkom ďalších korytnačích dobrodružstiev a ešte k tomu sa aj voľne opiera o úplne prvé dobrodružstvo zelených ninjov z MENU číslo 1 – čiže dokonalé vyvrcholenie...

Úplne posledné stránky tretieho TMNT MENU patria galérii originálnych obálok z tohtoročne publikovaných komiksov. Ak zoberieme do úvahy, že použité obálky sa od nových líšia prevažne len farbou a drobnými grafickými úpravami, je táto vsuvka viac-menej zbytočná. Vďaka rekapitulácii zistíte žiaľ len to, že príbeh číslo 8 z pôvodnej série kamsi zmizol. Pokiaľ mi je známe, v chýbajúcom komikse hosťuje Cerebus (od Dava Sima), čo je hrdina z úplne inej komiksovej série. Vďaka galérii preto začne nejednému čitateľovi vŕtať, prečo, kedy a pri akej príležitosti sa komiks s poradovým číslo 8 vlastne objaví? Tieto otázky ma zároveň privádzajú k domnienke, že chronologicky zostavená galéria tu nie je len preto, aby zmapovala tohtoročný ŠTART série, ale predovšetkým aby upozornila na chýbajúci diel.

Aj napriek nepatrným zmenám a podivnostiam nemožno tretiu knihu hodnotiť inak, než pozitívne. Až na pár spomenutých drobností nevidím na tretej knihe nič podstatné, čo by sa jej dalo vytknúť (a to som mal po avizovaní tretieho, z bonusov zostaveného menu menšie obavy). Zdá sa, že po tretej knihe nás už nebudú pliesť červené pásky na korytnačích hlavách a konečne hlavných hrdinov identifikujeme nielen pomocou zbraní, ale i podľa vykreslených povahových čŕt.

Vďaka „takmer“ samostatným dejovým líniám môžem tretie menu pokojne odporučiť každému čitateľovi bez ohľadu na to, či pozná predchádzajúce diely. Určite si ich potom zaobstaráte ako svoj vlastný bonus. Myslím si, že odštartovanie TMNT série od Comics Centra je tým najlepším, čo sa na komiksovej scéne tohto roku objavilo. Treba už len dúfať, že v budúcom roku sa na pultoch objavia aj ďalšie štyri sľubované knihy (uvítam i viac). Korytnačí fajnšmekri by nemali zabudnúť ani na pripravovaný film TMTN 2: Out Of The Shadows (2016), ktorý každému určite spestrí čakanie na ďalšie dobrodružstvá opancierovaných korytnačích ninja mutantov, tak ako to bolo aj tohto roku. A nezabúdaj: aj keď sa film nevydaril, komiks určite ÁNO!!!