Kolektív autorov: Crew 41

Autor/ka: kolektív autorov
Názov diela: Crew 41
Séria: magazín Crew
E-shop: Crew.Inshop.cz

Přiznám se bez mučení, že magazín Crew mne nějakou dobu míjel, a to i přesto, že jsem býval jeho pravidelným čtenářem od prvních čísel. Na jednu stranu to beru jako pozitivum, protože jsem získal potřebný odstup, abych mohl lépe pozorovat změny, ke kterým došlo. A že jich je přehršel. Pro mě osobně je tou nejpodstatnější fakt, že se nám náš oblíbený časopis z magazínu vycházejícího jak kdy přeměnil na pravidelný dvouměsíčník nabitý spoustou komiksů na pokračování. Co více si přát, navíc když hned v úvodním čísle nového ročníku se rozjíždí skvělá chuťovka Sam a Twitch z vynikajícího Spawnova univerza.

Hned po otevření čeká na čtenáře překvapení v podobě zvláštně umístěné tiráže a potřebného úvodníku, které se přesunuly na vnitřní stranu obálky. Vcelku zajímavý tah je okamžitě vysvětlen v již zmíněném úvodníku. Vzhledem k rozsahu čísla to jinak zařídit nešlo. Každopádně úvodník i s tiráží doporučuji přečíst celý. Nejenom, že se člověk dočká nastínění plánovaných věcí nového ročníku, ale také se dobře pobaví…

Na protější straně se naproti tomu začíná rozjíždět to, na co jsme všichni čekali. Syrová detektivka a zřejmě nejslavnější dílo dvojice Brian M. Bendis a Angel Medina zasazená do světa, jehož králem je Spawn. Ten se objeví na poutavé dvoustraně představující oba hlavní protagonisty. Pro někoho možná zbytečné gesto, pro mě úchvatně provedená scéna doplňující potřebné informace.

Příběh nás uvede do série vražd, jejichž vyřešením jsou pověřeni právě pánové Sam a Twitch, podle kterých se série jmenuje. Ti se nového úkolu a možnosti návratu k policejní jednotce (po nepříliš vydařeném soukromničení v roli detektivů) zhostí s plným nasazením. Jak je však patrné hned po několika prvotních událostech, nemají co do činění s případem, na jaké jsou zvyklí. Tajemno a hutná atmosféra se valí z každého políčka, surovost prostředí si nezadá (a občas i překonává) slavné thrillery. Všudypřítomná korupce probublává ze stránek komiksu a snaží se zadřít čtenáři pod kůži. Po přečtení dvou úvodních sešitů si člověk chtě nechtě musí říct, že přesně takhle má vypadat moderní detektivka.

K výslednému efektu samozřejmě přispívá kresba, která je místy zmatená, občas jsem nevěděl, jak mám vlastně číst, a musím se přiznat, že se mi ze začátku vůbec nelíbila. Po dočtení jsem však musel změnit názor. Kresba přesně dokresluje atmosféru a sedne ke scénáři jako ulitá. Chce to pouze čas na zvyknutí si. A nakonec člověk přijde na to, že kresba je naprosto úžasná, a že jiná by k této sérii rozhodně nesedla. Její přednosti jsou patrné hlavně na celostránkových obrazech vyvedených do nejmenších detailů, jakými jsou například krvavé cákance na stěnách, apod.

První dva sešity Sama a Twitche představují podařený úvod do celé série. Rozjezd je velmi povedený a nám nezbývá, než čekat na další čísla magazínu, abychom se dočkali uceleného příběhu.

Jako druhý komiks čísla se nám představuje série kraťasů s názvem Všechno, co jste chtěli vědět o snech, ale báli jste se zeptat. Zajímavou exkurzi do světa Sandmana nám zprostředkoval scénárista Bill Willingham, kterého doplňuje celá paleta kreslířů – Duncan Fegredo, Albert Monteys, Kevin Nowlan, Jason Little, Mark Buckingham.

Ačkoli se nejedná o nijak převratné dílo, rozhodně stojí za přečtení. Krátké příběhy s povětšinou vtipnou pointou dokáží vykouzlit úsměv na rtech. Každopádně bych doporučoval jejich přečtení před atmosférickým Samem a Twitchem. Bohužel jsem to udělal naopak a výsledný efekt byl poněkud ovlivněn.

Tím ovšem nechci říct, že by se jednalo o špatné komiksy. Pro mě osobně představují průměr, který nenadchne, ale ani neurazí, a přitom vytváří potřebné uvolnění a jejich veselá, místy až hravá kresba ukazuje, že cílem nejsou hluboké myšlenky, ale chvilkové pobavení. A tento svůj úkol splňují kraťasy na sto procent.

Magazín Crew od svého založení ušel dlouhou cestu, avšak i přes spoustu překážek stále kráčí dál a zpříjemňuje nám životy. Jeho nový ročník pro mě osobně byl milým překvapením. Samozřejmě, že nastíněné komiksy lze celkově hodnotit až na konci ročníku, kdy budeme mít v rukou ucelené a uzavřené příběhy, ale jako nástin toho, co nás tento rok čeká, se číslo povedlo na výbornou. Ročník, jehož zahájení patří právě číslu 41, vřele doporučuji všem, kteří prahnou po komikových příbězích zasazených do až noirové atmosféry (Sam a Twitch), ale i těm, kteří v kreslených příbězích hledají kapku oddychu a pobavení (Sny...). Uvidíme, jakým směrem se tento ročník bude ubírat dál, ale slibované Mezi řádky představuje hodně silné lákadlo…