Autor/ka: L. J. Smithová
Názov diela: Upírske denníky 1 Prebudenie
Séria: Upírske denníky
Vydavateľstvo: Fragment (Albatros Media)
Rok vydania: 2009
Hodnotenie autorom recenzie: 58%

L. J. Smithová pridáva svoju trošku k úspešnému upírskemu trendu. Prichádza so sériou o trojuholníku Stefan – Elena – Damon, ktorá už bola aj sfilmovaná. Mladá dievčina sa zamiluje do krásneho mladého cudzinca, ten sa jej však vyhýba. Po čase mladý muž neodolá a prejaví svoje city. Dvojica by mohla byť dokonale šťastná, ak by A) mladík nebol krvilačný upír a B) na dievčinu by si nerobil zálusk jeho diabolský brat. Až na ten bod B je všetko stará ošúchaná klasika. Trošku novátorstva sľubuje akurát tak prítomnosť temného Damona. Smithová vydala prvýkrát svoje dielo v roku 1991, dávno pred tým, než dušami romantických tínedžeriek otriasol príbeh Belly a Edwarda. Avšak podobne ako Meyerová si neodpustila zopár nechutných klišé. Jedno šťastie je, že knihu zbytočne nenaťahovala.

Hlavná hrdinka Elena je hviezda školy, po ktorej túži každý žiak. Ona sama dobre vie, že so svojím výzorom dokáže získať akéhokoľvek jedinca mužského pohlavia, ktorý sa okolo nej točí. Preto ju nadmieru irituje, keď sa na škole zjaví záhadný krásavec Stefan Salvatore, ktorý ju okázalo ignoruje. Slečna horenoska sa teda rozhodne, že aby mala pokoj v duši, získa chlapca za každú cenu. Čo sa týka vývinu Eleny, autorka si veľmi hlavu nelámala. Behom jednej krátkej chvíle sa z arogantnej povrchnej dievčiny (nie je to priamo spomenuté v knihe, ale JE arogantná a povrchná; stačí si trošku analyzovať jej zmýšľanie) stáva citlivá, na všetko odhodlaná zamilovaná mladá žena, dokonalosť sama, ktorá by nezahanbila hollywoodsky ideál univerzálnej hrdinky. Toľká dokonalosť a šírka ducha priam vyvoláva žalúdočné problémy. Okamžite je oddaná Stefanovi a nastupujú klasické zamilované tirády typu „keď nie som s ním, lámem sa na kúsky.“ Absolútne odfláknuté, čo sa Eleninho charakteru týka. Žvásty vhodné fakt len pre tínedžerky. My o niečo staršie baby potrebujeme pomaly dávku živočíšneho uhlia na upokojenie žalúdka.

Rovnako nudne pôsobí dokonalosť Stefana a jeho uvažovanie, ktoré ho stavia do podobného postavenia ako Edwarda Cullena. Damon, drsný, skazený a zhýralý zabijak, vyznieva oveľa sympatickejšie a reálnejšie. A nie je to len bad-guy syndrómom. Je to tým zrelým mužským vyžarovaním, vedomím, kam siahajú jeho schopnosti a čo všetko dokáže. Správa sa ako zlý dospelý chlap, zatiaľ čo Stefan ani po storočiach života neprejavuje známky mužského zmýšľania. Autorka akoby videla len výzor stredoškoláka; celkom zabúda na to, že jej hlavný hrdina by mal byť uvažovaním muž.

Najlepšie scény sú práve tie, keď sa zjaví Damon. Všetko ostatné je typická tínedžerská kniha, ktorá navyše vyznieva miestami tak, akoby bola napísaná celá počas jedného víkendu. Znova je tu školský ples, kde sa spustí prelomová udalosť. Elena, urazená pre to, že si Stefan dovolil prísť s inou babou, flirtuje ako posledná šľapka s každým chlapcom, čo sa k nej priblíži, z nejakého neznámeho dôvodu si klasicky vyberie slizkého chruňa a ako demonštráciu svojej „dospelosti“ sa nechá odviesť na cintorín, kde by bola znásilnená, ak by sa v poslednej chvíli nezjavil hrdinský Tristan na svojom drahom aute a nezachránil ju z pazúrov podliaka. Uf. To tie spisovateľky fakt nepoznajú iný spôsob, ako dvoch ľudí zblížiť? Naozaj potrebujú písať takéto melodrámy? Po X-tej knihe s takýmto priebehom to už začne nudiť alebo až liezť na nervy (podľa momentálnej nálady). Čo k tomuto dodať – Elena si zaslúži pár faciek, aby sa „uvedomila.“

Prvý diel Upírskych denníkov nie je teda žiaden zázrak. Príjemné oddychové čítanie pre romantické duše, najlepšie násťročné, ako už bolo spomenuté, no inak nič nové. Nádej ale žije – pokračovania by sa napokon mohli ukázať v celkom inom svetle. Snáď autorka začne časom seriózne písať a nebude sa snažiť opiť nás rožkom.

Pre Fantasy-svet.sk recenziu napísala: Bruja