Autor/ka: L. J. Smithová
Názov diela: Upírske denníky 2 Súboj
Séria: Upírske denníky
Vydavateľstvo: Fragment (Albatros Media)
Rok vydania: 2009
Hodnotenie autorom recenzie: 45%

Príbeh trojuholníka Stefan – Elena – Damon pokračuje ďalej. Damon sa snaží nekalými prostriedkami ovládnuť Elenu a pripútať si ju k sebe, ona však bojuje a odmieta všetko, čo sa Damona týka. Navyše Elene zmizne denník a ako čoskoro zistí, má ho jej najväčšia rivalka Caroline, ktorá chce počas slávnosti zakladateľov mesta denník použiť na to, aby usvedčila Stefana zo všetkých vrážd, ktoré sa v meste odohrali.

Kniha pokračuje v štýle naznačenom v prvom diele. Ak je niečo, čím autorka rozhodne nešetrí, tak je to znova prehnaný pátos. Áno, fajn, dobre, Elena je do Stefana zamilovaná, ale miestami sa ich „duchaplné“ dialógy stávajú zabijakom pre diabetikov a vážnym ohrozením pre nediabetikov. Navyše sa Elena znova predvedie ako krásny príklad blbej pubertiačky, keď zatajuje pred Stefanom, že sa Damon pokúša ovládnuť jej myseľ. Kto iný by jej dokázal pomôcť a poradiť, ak nie Stefan? Nie, slečna Viem-všetko-najlepšie-tak-sa-mi-nesnažte-radiť nepovažuje úprimnosť v takej vážnej veci za dôležitú, čo má, samozrejme, ku koncu fatálne dôsledky. Až si niekto môže pomyslieť: tak ti treba. Naozaj, celá kniha je len o hlúposti niekoľkých pubertiakov a ich odhodlaní ubližovať si navzájom, pričom čitateľ darmo premýšľa nad tým, čo tým všetkým chce autorka povedať. (Vari je morálnym poslaním knihy heslo Nekradnite si denníky?) Nič originálne v tomto. Rovnaké ako ďalších X dievčenských románov, ktoré sa ani nezaoberajú upírmi.

Opäť, jediná postava, ktorá je ako-tak stráviteľná, je Damon alias nenávisti hodný zloduch. Aj to len vzhľadom na kvalitu zvyšných postáv. Bonnie má svoje svetlé chvíľky, hoci autorka jej nedovolí nič, len väčšinu času pišťať od strachu a hlavnej hrdinke slabo sekundovať. Meredith zase prehodí dokopy päť viet, ale jej správanie vyvoláva z akéhosi dôvodu podráždenie. V celej knihe sa zatiaľ nezjavila jediná skutočne charizmatická postava, ktorú by si čitateľ fakt zamiloval štýlom „povedz o tej postave niečo zlé a rozbijem ti držku.“ Nikto, s kým by sa náročnejší čitateľ mohol zosobniť. Celý príbeh pláva na povrchu a akokoľvek sa autorka snaží, na tom povrchu zostáva až do konca.

A Stefanovým odhodlaním porušiť svoje zásady to autorka totálne zabila. Jej opis akoby naznačoval, že dobrému chlapčekovi stačí vysať zopár arogantných spolužiakov, aby sa silou dostal na Damonovu úroveň, ktorý si svoje schopnosti rozvíja storočia. Možno sa tento predpoklad ukáže v tretej knihe ako mylný, ale v Súboji to nič nenaznačilo. Poukazuje to buď na autorkinu nedôslednosť alebo slabo vypracovanú koncepciu obmedzení schopností, o ktorých píše niekoľkokrát, ale v podstate ich nikdy nevysvetlí. Elena sa o upíroch dozvie len veľmi málo, čo je neprirodzené vzhľadom na zvedavosť nás všetkých, moderných ľudí. Ak by išlo o stredovek, tak ok, upírstvo je tabu; ale koncom dvadsiateho storočia? Smithová sa zaoberá skôr intrigami v škole ako vzťahom Eleny a Stefana, čo je veľkým sklamaním. Vzťah upíra a smrteľníčky sa totiž nedá odbiť tromi vetami na dvadsať strán.

Jediným pozitívom zostáva teda len nanervylezúci Damon. A možno ešte ten záver – autorka rada usekne knihu v polovici akcie. To je asi jediný dôvod, prečo čítať ďalej; zvedavosť, že čo zase Gilbertová pokašle. Všetko ostatné je slabý vývar.

Pre Fantasy-svet.sk recenziu napísala: Bruja