Larry Correia: Drsná magie

Autor/ka: Larry Correia
Názov diela: Drsná magie
Vydavateľstvo: Fantom Print
E-shop: Fantom Print.cz

Larry Correia se po sérii Lovci monster vrací na pulty našich knihkupectví novou ságou nesoucí název Grimnoirské kroniky. První kniha, Drsná magie, se opět dočkala zpracování u nakladatelství Fantom print, které stojí i za předešlými autorovými knihami.

V Drsné magii nám Correia představuje svět třicátých let dvacátého století, jenž se však v jistých ohledech liší od toho nám dobře známého. Může za to hlavně fakt, že necelých sto let před událostmi, které kniha popisuje, došlo k objevení tak zvané magie – schopnosti některých lidí měnit a přizpůsobovat si fyzikální zákony ke svým potřebám. Tyto schopnosti mohou některým čtenářům připomenout hrdiny ze slavné komiksové série X-Men, a dá se říct, že nebudou daleko od pravdy, neboť i hlavní zápletka připomíná nejzákladnější myšlenku zmíněného univerza – boj těch hodných proti těm zlým.

Kniha popisuje osudy dvou aktivních (lidí ovládajících magii) – zvedáka Sullivana (bývalého vojáka, jenž se živí jako lovec stejně nadaných a jenž dokáže ovládat gravitaci) a cestovatelky Faye (dívky, která se umí teleportovat). Do jejich života zasáhnou lidé pracující pro japonského kancléře, jednoho z nejsilnějších aktivních, jenž se snaží ovládnout svět. Výchozí pozici má více jak vynikající, neboť v autorově světě zbyly z Berlína trosky a Adolf Hitler byl popraven. Spletitá cesta za záchranou světa může začít.

Autor předkládá jednoduchý příběh, kterému by možná více slušelo klasičtější akční zpracování, ale ani nabídnutý koktejl není vůbec špatný. Základ tvoří práce s archetypálními charaktery, kterou vlastně Correia přiznává, když Sullivana přirovnává k postavě známého detektiva Phila Marlowa. A právě toto je obrovské pozitivum románu Drsná magie – čtenář už od začátku ví, do čeho jde, takže se může naplno nechat pohltit příběhem a užívat si ho plnými doušky. Díky atypickému prostředí má neustálý pocit něčeho nového a nepoznaného, a to i přesto, že autor zbytečně netlačí na pilu a jeho popisy jsou místy stručnější, o to však údernější. Menší výtku bych měl k některým dialogům, ale na druhou stranu, vždyť toto je akční jízda, která si nehraje na nic, čím není, takže od ní nelze očekávat hluboké filozofické myšlenky a podobný balast. Již od prvních stránek je totiž zřejmé, že tenhle rychlík jede stále dál a nikde nezastavuje. Člověk se tak dostane k epilogu, ani vlastně neví jak. A navíc… v samotném závěru knihy je nádherná zmínka týkající se Raymonda Chandlera. Jen škoda, že kvůli mladším čtenářům musel překladatel vysvětlit, o koho se vlastně jedná.

Zpracování knihy je na klasické úrovni nakladatelství Fantom print – krásný velký formát s až komiksovou obálkou představující hlavní hrdiny. Oceňuji fakt, že po vzoru amerického trhu je jméno autora vyvedeno větším písmem, než samotný název knihy (přece jen čtenář kupuje u nás již zavedeného autora). Příjemným a vítaným zpestřením je Glosář magických termínů, jenž se nachází na konci knihy a jenž vysvětluje autorské termíny použité v knize. Jen škoda, že Drsná magie nevyšla v pevných deskách a s papírovým přebalem. Tento luxus by si totiž zasloužila.

Kniha Drsná magie, která otevírá cyklus Grimnoirských kronik, je vítaným zpestřením českého žánrového trhu. Spojuje v sobě akční literaturu, klasický noirový příběh a fantastiku zamíchanou do alternativních dějin. Nejedná se sice o žádnou náročnou literaturu s hlubokým přesahem, přesto splňuje přesně to, co si dala za cíl – pobavit. A to se jí daří skvěle. Záleží jen na čtenáři, jak k ní přistoupí a jaký bude výsledný dojem. Pokud čekáte náročný příběh, raději šáhněte po něčem jiném. Pokud však hledáte oddechové čtení plné humorných narážek, akce a hlavního hrdiny jako vystřiženého z černobílých noirových filmů, není nad čím otálet. Fantom print totiž ví, jak své čtenáře zaujmout, a letos to už poněkolikáté dokázal – ať už touto knihou, či skvělým Ledem Pavla Korněva nebo pokračováním příběhů ze sektoru Hirano Jana Kotouče. A nám nezbývá, než netrpělivě vyhlížet druhý díl Grimnoirských kronik s názvem Magické pouto.

Ďakujeme vydavateľstvu Fantom Print za poskytnutý recenzný výtlačok.