M.L.O.K Scamander a J. K. Rowlingová: Fantastické zvery a ich výskyt

Uverejnené 13. 08. 2017, Autor/ka: Veronika Yaonee Inglotová
Autor/ka: M.L.O.K Scamander a J. K. Rowlingová
Názov diela: Fantastické zvery a ich výskyt
Séria: Fantastické zvery a ich výskyt
Vydavateľstvo: Ikar

Magizoológ Maurice Leonard Orlando Kornelius (M.L.O.K) Scamander vydal svoje memoáre pred 16-timi rokmi. Prvá príručka a vedecká dišputa o výskyte magických zverov bola opatrená predslovom od Albusa Dumbledora a bola určená nielen pre čarodejnícku verejnosť, ale aj muklov, ktorí, bohužiaľ, prišli do styku s fantastickým zverom a nedopadlo to dobre. Toto mimoriadne vydanie ochotne podporila J. K. Rowlingová či vydavateľstvo Ikar, pretože zisk z predaja bol určený pre nadáciu Comic Relief (Pomoc smiechom), ktorej cieľom je získavať finančné prostriedky na projekty podporujúce sociálnu spravodlivosť v boji proti chudobe.

Fantastické zvery a ich výskyt nájdete takmer v každej čarodejníckej domácnosti na svete, o to ťažšie sa k nej vie dostať obyčajný „nečarodejník“, ktorý si po roku 2001 musel počkať na opätovné vydanie praktického návodu, ako vychádzať s magickými tvormi. Tentokrát si M.L.O.K.ove memoáre vzala do parády najslávnejšia spisovateľka čarovných príbehov 20. a 21. storočia J. K. Rowlingová. Druhé upravené vydanie v jej réžii je preto o celých 56 strán hrubšie, o niekoľko centimetrov vyššie a oveľa farebnejšie. Jednotlivé kapitoly, ktoré ostali nepozmenené, dopĺňajú sprievodné ilustrácie Tomislava Tomica, ktorý uchopil ducha knihy pozoruhodne originálne. Vyobrazenia vám pripomínajú staré drevorezy, ktoré sa prvýkrát objavili koncom 14. storočia a ktoré neskôr výrazne rozvinul Albrecht Dürer.

Hoci reedícia vypustila predslov bývalého riaditeľa Rokfortskej strednej školy čarodejníckej, Albusa Dumbledora, vtipné a miestami nápadité poznámky Harryho Pottera a jeho najlepšieho priateľa Rona Weasleyho, ktorým sa táto učebnica dostala do rúk oveľa neskôr ako hodiny Starostlivosti o magické tvory s Rubeusom Hagridom, školníkom a správcom Zakázaného lesa, straty skalným fanúšikom a nevzdelaným muklom vynahradila dvojako.

Príručku otvára nový predslov. Je od autora knihy, M.L.O.K.a Scamandra, ktorý sa vo svojich spomienkach vracia aj k pobytu v New Yorku. Dobrodružstvo s členkami MACUSY, Propentinou a Queenie Goldsteinovými, spomína len okrajovo, ale záverom nezabúda pripomenúť, že aj vďaka nim mohli tieto memoáre nakoniec vzniknúť.

Kategorizácia Ministerstva mágie a následný menný register Fantastických zverov od A po Z bola M.L.O.K.om doplnená o nové tvory, takže medzi Zlatokožcom a Smrtochvatom nájdete Wampusa, Vtáka búrliváka či Snallygastera, zvery vyskytujúce sa prevažne v Amerike a jej odľahlých častiach. Dokopy sa môžete tešiť až na 6 nových tvorov (Hodag, Rohatý had a Skrysan) 133 strán dobrej, poučnej zábavy.

Fantastické zvery a ich výskyt je dobré mať doma, a to či už v podobe učebnice, ktorú ste si mohli obstarať pred takmer dvoma desaťročiami, kedy Harry Potter mal ešte len vstúpiť do Fénixovho rádu, alebo v novej reedícii, ktorá vyšla cez leto pri príležitosti osláv 20. výročia narodenia Chlapca, ktorý prežil. Oba kúsky sú unikátne, fundovaným spôsobom polemizujú o výskyte magických tvorov v našom svete, a ponúkajú oveľa praktickejšie rady ako učebnica Dráčtiny z Dubohlavoskej knižnice neďaleko ostrova Berk.

Ak sa aj vy túžite stať magizoológom, odporúčame vám dodatočne si zakúpiť Fantastické zvery a ich výskyt – pôvodný scenár, ako aj Fantastické zvery a ich výskyt – čarovná príručka. Ide o doplnkové čítanie, časom nedostatkový tovar, avšak povinnú literatúru pre každého, kto sa plánuje stať čarodejníkom, hoci len amatérskym.

M.L.O.K.ovi Scamanderovi udelili v roku 1979 Merlinov rad druhého stupňa za prínos k štúdiu čarovných zverov, hoci nikdy nedokončil strednú čarodejnícku školu. V súčasnosti je na dôchodku a s manželkou Propentinou žije v Dorsete. J. K. Rowlingová, podobne ako Rita Skeeterová, objavila v jeho živote niekoľko zaujímavých tajomstiev, o ktorých vás bude, pochopiteľne, čoskoro informovať. Nenechajte nič na náhodu. Harrym Potterom sa vaše dobrodružstvo len začalo!

Ďakujeme vydavateľstvu Ikar za poskytnutý recenzný výtlačok.