Marek Mittaš: NeVINNÝCH 15

Uverejnené 17. 02. 2017, Autor/ka: Peter Šufliarsky
Autor/ka: Marek Mittaš
Názov diela: NeVINNÝCH 15
E-shop: ArtisOmnis.sk
Hodnotenie autorom recenzie: 78%

Horor - to nie sú len mŕtvoly a rozporciované telá. Život dokáže človeku pripraviť aj oveľa skutočnejšie hrôzy. Ak preto náhodou v kníhkupectve narazíte na zbierku poviedok Mareka Mittaša s názvom NeVINNÝCH 15, mali by ste vedieť, že za obálkou s usmievajúcou sa Sárou Saudkovou sa skrýva pätnásť poviedok, ktoré nemajú s nevinnosťou nič spoločné.

S poviedkami Mareka Mittaša ste sa mohli stretnúť napríklad v antológiách FANTÁZIA (2010), Krimipoviedky (2011), Všetko, čo chcem (2012), Nefajčiť zakázané (2013), ako aj v jeho debutovej zbierke Hriechy v rukavičkách, či v knihe Kým nás dieťa nerozdelí, ktorú spískal spolu s Kristínou Falťanovou. Marek je známy predovšetkým tým, že rozoberá ťažké kontroverzné témy a vreckovku si pri nich pred ústa nedáva. Presvedčí vás o tom jeho NeVINNÝCH 15 z vydavateľstva Artis Omnis.

Knihu otvára krátka poviedka o neopätovanej láske otca k dcére s roztomilým názvom ANJELIK. Úvodná poviedka je vinná v plnom rozsahu, pretože vám detailne vyrozpráva, aké následky so sebou nesú nekontrolovateľné živočíšne pudy. Už od prvých stránok je poznať, že Marek Mittaš je vypísaný autor. S textom totiž narába opatrne a presne tak, ako aj s čitateľovými citmi, pričom na jednej strane dokáže vzbudiť znechutenie, no na strane druhej vám nedovolí knihu len tak zatvoriť. Pokiaľ zvládnete prvú poviedku (bez psychickej ujmy), tie ďalšie už pôjdu sami. Netvrdím, že to bude prechádzka ružovou záhradou - to nie - , lebo podobne ladené poviedky ako ANJELIK sa ešte objavia.

Napríklad aj taký TRÓJSKY KÔŇ alebo DETSKÝ SEN. V prvej autor rozoberá ďalší prapodivný vzťah otca, tentokrát k nevlastnej dcére, a v druhej dokonca spoznávame skupinku ľudí, ktorá využíva deti nielen k ukájaniu svojich potrieb. Obidva navonok ťažko stráviteľné príbehy sú napísané s ľahkosťou autorovi vlastnou a určite si zaslúžia miesto v Marekovej nevinnej TOP.

Pokiaľ pre vás nepredstavujú pseudohorory o rodičoch a deťoch nič strašidelné, zrejme nemáte dieťa, alebo nedajbože ešte stále vnímate horor len ako fyzické násilie. V takomto prípade sú pre vás poviedky SELFIE, KAMARÁTI a ALL INCLUSIVE ako stvorené. Ide o pomerne kvalitné kusy, ktoré sa bez najmenších pochybností radia do hororového žánru. V SELFIE nachádza hlavný hrdina uspokojenie v lovení utečencov a ich následnom pitvaní, v poviedke KAMARÁTI sa stanete svedkami nepísaného pravidla – niečo za niečo –, ktoré poslúži pri zbavovaní sa dôkazov vraždy, no a vďaka ALL INCLUSIVE sa počas dovolenky vydáte po stopách turistu, ktorý, ako obyčajne, poslúži sťa ideálna obeť.

Labilnejších čitateľov určite poteší pikantná jednohubka ZUBADLO, opisujúca sexuálne hry, spojené s láskou ku konským dostihom. Poviedka JEDNODUCHÉ SLUČKY vás naopak zamotá natoľko, že keď pochopíte jej význam, zmysel, ako sa vlastne dostala do tejto zbierky, vám bude ešte dlho vŕtať v hlave. Možno aj preto ju pokladám za najslabšiu z celej knihy. To, že autor postavil už od začiatku latku príliš vysoko, má dopad aj na jeho MEDOVÉ TÝŽDNE. Tie síce neurazia, ale ani nenadchnú. O niečo viac zaujme historka s mafiánskym podtónom LÁSKA MÁ SRDCE Z KAMEŇA. Kameňom úrazu je však krátky rozsah a tým pádom nevyznie až tak realisticky, ako sa od autora očakáva (päť strán je jednoducho málo). Podobné neduhy sa zavše objavia aj pri iných (výnimkou je azda len ANJELIK) poviedkach.

Ešte dobre, že to nie je naopak!!!

Po dejovej stránke nevýraznou, ale napodiv však zaujímavou záležitosťou je VEČERNÉ PREDSTAVENIE, pri ktorom sa autorov hrdina rozplýva nad návštevníkmi divadla čoby obyčajný šatniar. Samozrejme, že je to celé úplne inak, ako to vyzerá. Príbehy z NeVINNÝCH 15 majú schopnosť vytvárať naozaj dokonalé ilúzie, vedúce k ešte dokonalejším pointám. Ideálny príklad je UKRADNUTÝ DOTYK o starcovi, skrývajúcom svoje sexuálne fantázie pred opatrovateľkou. V poviedke KVAPKY PROTI KAŠĽU zase hlavná postava nedokáže ani sama určiť (a čitateľ s ňou), či sú jej vidiny reálne, alebo nie, čím vzniká strašidelná lahôdka so psychologickým nádychom a ústami plnými hmyzu.

Motívy sa v knihe striedajú, sledujúc pokrivené charaktery a absurdné situácie, o ktorých by ste za normálnych okolností možno pochybovali, avšak minimálne jeden motív vychádza z osvedčenej historky. Napríklad matka nadovšetko milujúca dcéru a jej fešného priateľa. Tento u väčšiny prípadov pomerne známy milostný trojuholník rozoberá neškodná, no o to zaujímavejšia poviedka AHOJ, MAMI.

Posledné stránky patria poviedke s príchuťou dechtu HNIEZDO ZÁCHRANY, ktorá prináša svetu známy odkaz - fajčenie škodí zdraviu!!! Po prečítaní celej knihy som si aj napriek odporúčaniam musel ísť zapáliť na balkón. Vstrebať poviedky s takou hĺbkou a v plnej svojej „kráse“ totiž niečo trvá. Takže k cigaretke pribudla silná káva a dobrý pocit, že už mám celú knihu za sebou...

Teraz sa konečne cítim oddýchnutý, nervy prestali pracovať, depresia na čas zmizla. Je iba na mne, kedy znovu dostanem chuť na nechutnú vyvolávačku značky NeVINNÝCH 15. Vstrebávam pachuť, jedno je isté. Odkladám knihu, ku ktorej sa istotne - dokonca s veľkou radosťou - ešte niekoľkokrát vrátim. Väčšina poviedok Mareka Mittaša za to rozhodne stojí!