Autor/ka: Martin D. Antonín
Názov diela: Pekelná šleha
Séria: Kladivo na čaroděje
Vydavateľstvo: Epocha
E-shop: Epocha.cz

„Dneska se zrodí pár konspiračních teorií.“

Bylo, nebylo dávno tomu - za devatero sídlišti, za tunelem Blanka, za Žižkovským vysílačem a Libeňskou plynárnou žil spisovatel Jiří Pavlovský. Ten v magickém roce 2012 podlehl našeptávání literárních démonů a rozhodl se stvořit Kladivo na čaroděje.

Kladivo na čaroděje je série patřící, stejně jako J. F. K. Jiřího W. Procházky a Miroslava Žambocha, k takzvaným sdíleným světům. Ovšem jediné, co mají Kladivo a J. F. K. společné je právě jen systém sdíleného světa. To znamená, že Jiří Pavlovský jako šéf sice udává směr a jednotící vizi, ale jednotlivé příběhy jsou plně v režii přizvaných autorů a každý případ je vždy uzavřen a nepřetéká do dalšího dílu.

Hned ze začátku je třeba říci, že Kladivo na čaroděje je velice třaskavou směsí hororu, černého a cynického humoru, nadpřirozena, pop-kulturních narážek a urban fantasy. Jiří Pavlovský hned v prvních dvou dílech udal směr a tempo, kterých se jeho následovníci, pánové Nečas, Fabian a Mařík prozatím vždy skvěle drželi, takže ačkoli je Pekelná šleha samostatným románem, doporučuji přečíst i předchozí díly série.

V knize Pekelná šleha se vedení party lůzrovských vyšetřovatelů v čele s Felixem Jonášem chopil Martin D. Antonín, autor high fantasy románu Zelená o goblinech a trpaslících, a také pěti novel a dvou povídek které jsou se světem a postavami románu Zelená provázány. A musím uznat, že vstup do zavedené série se autorovi podařil na výbornou.

A nyní něco málo o příběhu, aneb Romeo, Julie a magie.

Když se bioložka Jana Boudnická seznámí s doktorem Ondřejem Pýchou, je to nejen láska na první pohled, ale i profesní a kariérní postup nevídaných rozměrů. Také který chemik či biolog by nechtěl pracovat v nejlépe dotovaném výzkumném projektu současnosti? Jenže to by nebyl Martin D. Antonín, aby se hned v první kapitole něco nezvrtlo a budova Biodiversity s.r.o. neskončila v troskách a Jana na útěku.

Ovšem hned na straně dvacet do děje vstoupí profesionálové. Felixi Jonášovi a jeho týmu stačí říct „Potřebuji najít přítelkyni“, nabídnout zálohu 12 000,- a jdou do toho. A je jim úplně jedno, jestli zkříží cestu inkvizici, Sedmičce, démonům či šíleným vědcům. To, co na první pohled vypadá, jako jednoduchý případ Martin D. Antonín nejen hezky zamotává, ale geniálně k tomu využívá všech postav a vzájemných souvislostí které mu svět Kladiva na čaroděje poskytuje. To je rozhodně jedna z věcí, které jsou na osmém dílu série sympatické. Dalším, podle mě skvělým tahem je fakt, že autor nejen záhy rozdělil vyšetřovací tým do dvojic Felix – Klaudie, Walter - Vincenc, čímž se pátrání rozběhne dvěma směry a poskytne příběhu mnohem víc akce a dynamiky, ale také skvěle využil Walterových „drobných charakterových chyb“. Tím se mu podařilo čtenářům pěkně přiblížit čtvrtého člena Jonášova týmu.

Všudypřítomný černý humor, špičkování a pop-kulturní narážky beru jako nepostradatelnou součást každého dílu série a s povděkem kvituji, že ani v tomto směru autor čtenáře nešetří.

Za skvělé považuji také využití tunelu Blanka a závěrečnou bitvu, tedy pasáže, které pro mě byly absolutním vyvrcholením knihy. Za menší negativum pokládám závěr, jenž bohužel vyzněl poněkud do ztracena.

I přes drobné nedostatky si myslím, že Pekelná šleha je více než důstojným pokračováním série, která by neměla uniknout pozornosti fanoušků fantastiky. Zároveň si troufám říct, že Martin D. Antonín by se nejen mohl, ale přímo měl ke Kladivu na čaroděje v dohledné době vrátit.

Ďakujeme vydavateľstvu Epocha za poskytnutý recenzný výtlačok.