Uverejnené 05. 05. 2019, Autor/ka: Youko Akira
Autor/ka: Matthew J. Kirby
Názov diela: Assassin's Creed - Poslední potomci
Séria: Assassin's Creed
Vydavateľstvo: FANTOM Print
E-shop: Fantomprint.cz

Tentokrát sa pozrieme na okolitý svet očami adolescentov, a to konkrétne očami pätnásťročného Owena Meyersa, ktorý sa snaží očistiť meno svojho otca. Jeho otec totiž vylúpil banku a skončil vo väzení, kde pravdepodobne aj zomrel. Od tej chvíle je život Owena zameraný len na jeden, jediný cieľ – Owen chce dokázať, že otec jeho bol nevinný. Aby mu ale jeho snaha mohla vyjsť, bude potrebovať pomoc od učiteľa informatiky, ktorý tvrdí, že vlastní Animus, špeciálnu konzolu od Abstergo Industries, ktorá vie zanalyzovať ľudské DNA a nájsť tak zabudnuté spomienky. Namiesto toho, aby Owen iba očistil meno svojho otca, zapletie sa do podstatne zložitejšej situácie. Vojna medzi dvoma frakciami, je lákavá aj pre tínedžera samotného, a keď zistí, že aj jeho predok prišiel do styku s kúskom mocného artefaktu, dobrodružstvu už nič nebude stáť v ceste. Či Owen chce alebo nie, spolu s jeho priateľom Javierom a ďalšími mladistvými bude musieť navštíviť New York počas nepokojov v roku 1863, ktorý bol známy hlavné svojím povinným verbovaním do občianskej vojny Severu proti Juhu. Ich nález ale bude mať vplyv na ich súčasné životy viac, ako by chceli.

Táto séria je zaujímavým úvodom do sveta AC pre čitateľov menej znalých tohto univerza, pretože sa snaží ukázať konflikt templárov aj asasínov z tretej strany odhaľujúc to dobré aj zlé z oboch. Veľmi zbežne sa naskytne aj úvod do  histórie celej problematiky a spomenuté budú známe mená aj názvy, akými napríklad sú Ezio Auditore da Firenze alebo Masyaf, čiže najikonickejšie momenty z tohto sveta vytvoreného Ubisoftom.

Na začiatku sa pozeráme na svet očami Owena, ktorého zožiera túžba po pravde o jeho otcovi. Šokom však môže byť skok, kedy sa kniha prestáva orientovať len na hlavného hrdinu, ktorého nám predstavila v úvode, alebo ešte na Javiera, jeho kamaráta, a čitateľ ako taký sa zrazu ocitá v tele pravého asasína či zvyšných postáv a  na svet či iba simuláciu sa odrazu bude pozerať z niekoľkých rôznych perspektív. Táto zmena v štruktúre knihy zapríčiňuje malú dezorientáciu, ale časom sa dá navyknúť na spôsob, akým sú všetky príbehy v tejto časti rozprávané. Všetko je príjemne plynulé a čo kapitola, to iný zážitok, ale stále je všetko výborne konzistentné.

Vysvetlený Animus, ako aj samotné simulácie, sú niečím, čo nebolo prítomné ani v samotných hrách. Síce o desynchronizácii vieme, tu je ale vysvetlená viac dopodrobna, a to od prvotného impulzu, ktoré jej dá podnet pre vznik, až po bod, v ktorom sa postava musí niečím takým vyrovnávať. Navyše je tu novinka zdieľanej simulácie, takže je teraz možné mať aj viacero hráčov na poli. Aj táto funkcionalita je šikovne vysvetlená. Diery v príbehu a svete teda nemáme, čo ale s históriou? Tam vám pomôžu poznámky pod čiarou, vďaka ktorým sa nemusíte báť toho, že dejepis nebola vaša príliš silná stránka. Kľúčové osobnosti a udalosti sú opísané, takže sa ešte mnohému priučíte.

Aj napriek tomu, že sa jedná o žáner young adult, nie je dej taký jednoduchý a priamočiary. V skutočnosti je tu naozaj veľká dilema navôkol toho, čo je správne, a pretože veľká časť myšlienok násťročných sa točí aj okolo citov, hrdinovia nebudú mať jednotlivé rozhodovania vôbec ľahké. A to nehovoriac o tom, že sa budú musieť popasovať s mnohými pohľadmi na rovnakú vec. Prvé kapitoly prinášajú pomalý rozjazd, ale keďže ide o trilógiu, toto je ľahko opomenutý faktor. Poslední potomkovia sú určite lepší ako iné knihy z AC série, a to či už v rámci stavby príbehu, tak aj samotnou stavbou textu. Autor mal možno aj výhodu, že neadaptoval hru, ale mal priestor vytvoriť niečo vlastné, a určite sa mu podarila výnimočne dobrá kniha, ktorá je síce smerovaná skôr násťročnému publiku, ale skvelo zabaví aj dospelých fanúšikov série.

Pre Fantasy-svet.sk recenziu napísal: Youko Akira
Ďakujeme vydavateľstvu FANTOM Print za poskytnutý recenzný výtlačok.