Maz Evansová: Bohovia vôbec nie sú zlí

Uverejnené 24. 11. 2018, Autor/ka: Veronika Yaonee Inglotová
Autor/ka: Maz Evans(ová)
Názov diela: Bohovia vôbec nie sú zlí
Séria: Bohovia vôbec nie sú zlí
Hodnotenie autorom recenzie: 65%

Do sveta mýtov, bájí a legiend vstúpila minulý rok aj britská žurnalistka, kritička, komička a predovšetkým autorka detských kníh, Maz Evansová. Jej knižný debut, Who Let the Gods Out (čiže Bohovia vôbec nie sú zlí), sa stal nielen najpredávanejšou knihou mesiaca (a to v sedemnástich štátoch), ale aj najviac nominovanou knihou roka. Bohovia, ktorí vôbec nie sú zlí oslovili čitateľov takmer každej vekovej skupiny a v súčasnosti sa môžu popýšiť štyrmi časťami (zatiaľ posledný diel tejto série Against All Gods bude dostupný až 7. februára 2019), ktoré vraj v ničom nezaostávajú za tvorbou Ricka Riordana, Eoina Colfera či Jonathana Strouda.

Svet bohov, aký zatiaľ poznáme predovšetkým z kníh o polobohovi Percym Jacksonovi, dostal vo fantastickom svete Maz Evansovej nielen nový knižný nádych, ale aj pravidlá. Bohovia si už dávno nemôžu a miestami ani nesmú robiť, čo sa im zachce, pretože im na krk dýcha rada Zverokruhu. Hoci to vyznieva trošku bizarne, váš osud, ktorý bohovia stále nepriamo ovplyvňujú, bude v rukách dvanástich astrologických znamení, súhvezdí či bytostí, ktoré sa riadia svojskými pravidlami. Prečo aj nie, keď pokojné, takmer dokonalé stáročia vládnutia začali byť nudné...

Samozrejme, aj v tomto príbehu bude hlavným hrdinom obyčajný chlapec. Volá sa Elliot Hooper, má dvanásť rokov, na krku nesplatenú pôžičku, problémy v škole a chorú mamu, o ktorú sa musí denno-denne starať, inak príde o všetko, na čom mu v živote vlastne záleží. Detstvo sa preňho skončilo prakticky smrťou starého otca, ktorý rodinnú farmu držal ako-tak nad vodou. Hoci je idolom dievčenských sŕdc miestnej strednej školy, nezaujíma sa o svoju reputáciu, prospech či klebety, ktoré vedia do nepríčetnosti rozčúliť učiteľa dejepisu a na smrť vyľakať samotného riaditeľa školy. Aj keď máte pocit, že horšie to už nemôže byť, príchodom Panny, najmladšieho znamenia Zverokruhu, sa veci skomplikujú, dajú do pohybu a dávno nebohí démoni z čias bájneho Olympu vstávajú prakticky z mŕtvych. Ani pomoc vládcu gréckeho panteónu nemusí znamenať, že ako hrdina máte ustlané na ružiach.

Rozprávačský štýl Maz Evansovej má údajne nádych príjemného humoru. Motívy zase odrážajú dobu s jej aktuálnymi problémami, kritizujú rôzne formy nefungujúceho školského i sociálneho systému, menia sa na tiché protesty voči pravidlám, protokolom, nariadeniam, zákonom i prikázaniam, ktoré sú vo svojej podstate smiešne, a v neposlednom rade sa snažia predovšetkým detskému čitateľovi priblížiť jeho vlastné problémy. Toto všetko naozaj v knihe nájdete. Elliot Hooper, aspoň zatiaľ, nie je poloboh, ale pre niektorých bohov predstavuje potenciálne riziko. Aké? To sa zrejme dozvieme v pokračovaní. Zatiaľ sa musíme zmieriť s faktom, že sám o sebe je komplikovanou postavou, ktorú ale autorka nenechala v príbehu naplno zažiariť. Ak mu teda do cesty vstúpi nejaká prekážka, vyrieši ju svojsky, miestami primerane vlastnému veku. Všetko to ale urobí s nádychom šťasteny, ktorá v reálnom svete funguje takto dobre len zriedkakedy. A práve šťastie, aké na Elliota odrazu príchodom pomocníkov v núdzi čaká, sa postupom času začne v knihe biť s autorkiným zámerom uchopiť svoj božský príbeh za úplne iný koniec. Údernosť reálnych ťažkostí, o ktorých autorka otvorene hovorí, je napredovaním príbehu utláčaná do úzadia. Dopredu sa teda prebíja fantastická línia, ktorá občas nechá postavy konať priveľmi neuvážene a menej dôveryhodne. Ich skutky síce budú úsmevné, dokážete ich oceniť, aj sa z nich tešiť, na druhej strane vás budú miasť tým, že sa vymykajú povahám postáv, ktoré sú na scéne a robia vám spoločnosť viac ako polovicu knihy.

A dej? Nuž, ten je podobne ako v priemernej detektívke priveľmi priamočiary...

Prvý diel z rozsiahlej knižnej série Bohovia vôbec nie sú zlí ponúka možnosť vstúpiť do sveta gréckych bohov „inak“. Má jednoduchú dejovú líniu, záver sa dá predvídať rovnako ako konanie samotných postáv. Vzhľadom na to, pre aký konkrétny typ čitateľa je séria určená, nie je sa vlastne čomu čudovať. Všetko dokopy, až na niekoľko nezrovnalostí, funguje pomerne dobre. Príbeh odsýpa, dialógy sú dynamické, úvahy hlavných hrdinov hravé a úsmevné, rovnako ako ich skutky. Občas sa stane, že natrafíte na trošku infantilnú pasáž, ale prekážať to bude viac-menej vám – dospelým. Čo ale táto časť zatiaľ nedokázala, je presvedčiť nás, čitateľov fantastických knižných sérií, že je svet Elliota Hoopera aspoň trošku iný ako ten Riordanov. Aj keď prísť dnes s podobným nápadom, aký mal kedysi Riordan, si žiada veľa odvahy a premýšľania nad tým, ako rovnakú tému uchopiť odlišne, nereálne to nie je. Bohužiaľ, Elliot Hooper so svojím dobrodružstvom viac-menej za Percym Jacksonom zaostáva, a to hlavne v spracovaní pálčivých tém, ktoré sú v Riordanovom podaní naozaj akútne, idú do hĺbky, časom sú spracované tak, ako je to v našom svete, bohužiaľ, bežné. Autor im jednoducho venuje svoje čas a priestor, ktoré im v knihách vyčlenil. Maz Evansová im zatiaľ venovala iba svoj čas, nie priestor, takže im chýba iskra a väčšia motivácia vytĺcť z načatej témy oveľa, oveľa viac.

Keďže Bohovia vôbec nie sú zlí sa zatiaľ na našom trhu iba rozhliadajú a vydavateľstvo Slovart má pre nás pripravené aj pokračovania, minimálne ja som zvedavá na to, ako sa nahryznuté dobrodružstvo dvanásťročného smrteľníka v rukách bohov aj Zverokruhu bude ďalej odvíjať. Maz Evansová, koniec-koncov, nezačala rozprávať zlý príbeh. V preklade Kataríny Rybkovej je svieži, dobre detský, zaujímavo hravý. A hoci má ako väčšina debutov svoje muchy, budete sa k tomuto príbehu chcieť vrátiť, pretože nájsť odpovede na otázky (Kam Elliota jeho osud vlastne zaveje? Dospeje? Pomôže bohom? Zmení sa zvrchovaná vláda Zverokruhu vôbec? Dokáže nás Maz Evansová ešte viac rozcítiť tým, že nám vyrozpráva ďalšie smutné detské príbehy, ktorými nás kedysi oslovila napríklad aj taká Lucy Maud Montgomeryová?), je niečo, čo si jednoducho nemôžete nechať ujsť!

Mimochodom, ak vás aj úvodná časť nebodaj neosloví, čo sa stať, samozrejme, môže, poteší vás určite vizuálne spracovanie knihy, ktoré ukrýva kopu drobných „výtvarných“ prekvapení! Duša zberateľa unikátnych detských kníh, pokiaľ sa bavíme o knižnej úprave, teda zaplesá jedna radosť! A aj toto sa predsa ráta ako jedno veľké dôležité plus, no nie?