Moira Youngová: Krvavá cesta

Uverejnené 17. 02. 2017, Autor/ka: Ella
Autor/ka: Moira Youngová
Názov diela: Krvavá cesta
Séria: Krvavá cesta

Kniha už na obálke sľubuje, že Krvavá cesta je román plný akce, napětí a dobrodružství. Román, který vás uhrane. A je to čistá pravda.

Saba žije so svojím otcom, bratom Lughom a mladšou sestrou Emmi, ktorú viní zo smrti matky, pri Striebornom jazere ďaleko od civilizácie. Ich najbližší sused Procter John prechádza okolo na svojom koni len raz za mesiac a nikdy sa nezdrží. Ich pokojný nudný život sa zmení v okamihu, keď k ich domu pricvála skupina Tontonov - zabijakov slúžiacich kráľovi, ktorí zajmú Lugha a zabijú Sabinho otca. Saba sa rozhodne svojho milovaného brata nájsť za každú cenu, preto sa vydá na nebezpečnú cestu, ktorá preverí jej charakter, vôľu, odvahu a napokon ju po mnohých útrapách a dobrodružstvách zavedie až do Polí slobody, kde chce kráľ v predvečer letného slnovratu Lugha obetovať, pretože verí, že si tak zachová dlhý život.

Krvavú cestu je ťažké, dokonca až nemožné porovnávať s akoukoľvek inou knihou. Čítala som už viac dystopických kníh, no Krvavá cesta je jednou z najlepších z nich. Dovolím si dokonca povedať, že sa mi páčila viac ako Hry o život, ktoré boli v tejto kategórii doposiaľ mojím favoritom. Autorkin jedinečný pisateľský štýl dýcha z každej stránky. Stretnete sa tak s výstižnými opismi prostredia, ktoré vás nestihnú unudiť svojou zdĺhavosťou, ako aj s krátkymi úsečnými vetami, ktoré sú pre knihu typické. Spočiatku to na mňa pôsobilo zvláštne, nevedela som celkom, čo si o tom myslieť. Súčasnosť sa bez varovania prelínala s minulosťou a naopak, kratučké vety vyjadrovali pocity hlavnej postavy v konkrétnej situácii. Pripomínalo mi to skôr zápisky v denníku, než rozprávanie príbehu, taký ten typ, kedy chce človek zachytiť svoje rozlietané myšlienky skôr, ako zabudne, čo všetko chcel povedať - stručné, jednoslovné vety, ktoré vyjadrujú momentálne pocity a rozpoloženie. No neskôr som si uvedomila, že sa mi to páči a robí to knihu jedinečnou, pretože sa vďaka tomu dokážem do Saby oveľa lepšie vžiť.

Ležím na něčem tvrdém. Je to dřevo. Mám ztuhlý krk. Hlava mi třeští. Hrozně bolí. Olíznu si oschlé rty. Bolí mě ramena. A zápěstí. Zasténám.

Saba je typ hrdinky, ktorú si zároveň zamilujete a niekedy by ste jej zase najradšej vykrútili krk. Nie preto, že by robila hlúpe rozhodnutia. To v žiadnom prípade. Ale preto, že niekedy je taká tvrdohlavá, že v sebe potláča všetky pocity, aby ju nemohlo nič rozptyľovať od dosiahnutia jej cieľa. Je drzá, odvážna, rozumná, prefíkaná a má silnú povahu. Človek môže mať až pocit, že ju nič nezlomí. Jednoducho vynikajúca hlavná hrdinka. Jej jedinou túžbou je zachrániť svojho brata. Na ničom inom jej nezáleží, dokonca ani na mladšej sestre, ktorú nemá príliš v láske. Práve preto je skutočne zaujímavé sledovať, ako sa ich vzájomný vzťah počas knihy vyvíja. Pre mňa osobne to bola výborná dejová línia. Počas knihy však zistíme, že má slabosť ešte pre jedného človeka, hoci si to vytrvalo odmieta priznať. Tým nie je nik iný ako Jack.

Zatracený Jack. Co to s ním je? Co je na něm, že okouzlí snad každého, kdo mu zkříží cestu? Ash, a vlastně všechny Svobodné sokolnice, moji sestru a teď i tu moji pitomou vránu. Přísahám, že kdyby měl v cestě kámen, který by se mu nechtělo překračovat, stačil by jediný pohled, a kámen by sám uhnul stranou.

Krvavá cesta mala konečne romantickú líniu, ktorá ma chytila za srdce, a ústrednú dvojicu, ktorú som si doslova zamilovala. Ich vzťah ma dostával do vývrtky, až som si trieskala hlavu o stenu s otázkou, kedy sa už konečne dajú dokopy. Rozhovory hlavných hrdinov boli zase niečím, čo dávalo knihe neskutočnú iskru a mnohokrát ma aj pobavili.

Omlouvám se.
- Za co?
- Že jsem vždycky byla... vždyť víš... tak...
- Nevděčná?
- Jo.
- Tvrdohlavá?
- Občas.
- Hrubá? Zabedněná? Násilnická?
- Nejsem násilnická!
- Ale jsi. A jak. Ale to se mi u žen líbí.
- Jsi blázen.
- Než jsem tě potkal, byl jsem v pořádku.

Samotný dej je skutočne strhujúci, plný prekvapivých, ba až šokujúcich momentov, ktoré vám nedovolia knihu odložiť, pretože len čo by ste tak chceli urobiť, zrejme by sa na vás rozkričala, že ako to môžete urobiť, keď viete, čo sa tam práve deje! Príbeh ma dokázal šokovať snáď milión rôznymi spôsobmi a vždy tak, ako by som to v žiadnom prípade nečakala. Rozhodne tu platí pravidlo, že si ničím nemôžete by dopredu istí. Dynamický dej vám nedá ani na chvíľu šancu nudiť sa, práve naopak, neradím vám knihu začať čítať na noc, pretože jednoducho nebudete spať, kým ju nedočítate.

V origináli sa Krvavá cesta ešte vyznačuje hovorovým jazykom a tým, že priama reč nie je od ostatného textu oddelená úvodzovkami. Preklad sa tomuto však vyhol, čo iste nie je na škodu, pretože takto je kniha čitateľnejšia a na kvalite jej to ani v najmenšom neuberá.

Krvavá cesta je fascinujúcim a silným postapokalyptickým príbehom, ktorý vás určite nenechá chladnými. Stránky budete hltať jednu za druhou, ku každej postave si vytvoríte vzťah a na konci vám bude ľúto, že je už po všetkom. A zrazu si uvedomíte, aké je ťažké čakať na pokračovanie.