Neil Gaiman a P. Craig Russell: Druhá kniha hřbitovní

Uverejnené 11. 03. 2017, Autor/ka: Peter Šufliarsky
Autor/ka: Neil Gaiman a P. Craig Russell
Názov diela: Druhá kniha hřbitovní

Nie je tajomstvom, že Kniha hřbitovní je často prirovnávaná ku Knihe džunglí a spoločné s ňou pritom nemá iba slovo „kniha“ nachádzajúce sa v názve. V obidvoch príbehoch totiž figuruje ako hlavná postava malá sirôtka - a keby len to! V Knihe džunglí jej hovoria Mauglí a ujímajú sa jej divoké zvieratá. V Knihe hřbitovní je náš hrdina Nikdo a do života ho uvádzajú a zasvecujú duše zosnulých a iné nadprirodzené bytosti. Kiplingovu exotickú džungľu tak strieda mágiou nasiaknutý cintorín Neila Gaimana.

Kniha hřbitovní je iba jedna, no jej komiksové podoby existujú až dve. Prvá s druhou na seba vzájomne nadväzujú, čo sa odzrkadľuje nielen v  názve, ale aj na celkovom poňatí predlohy. S recenziou na prvý komiks ste sa mohli stretnúť aj na našej stránke a teraz vďaka Comics Centru dozrel čas na zodpovedanie záverečnej otázky. Skôr ako sa však dopracujeme k odpovedi, ktorá nám prezradí, čo je lepšie – komiks alebo kniha?, pokúsime sa nájsť rozdiely i medzi komiksovými zväzkami. Nebude ich málo...

Nebyť záverečnej medzihry v Prvej knihe hřbitovní, poukazujúcej na tajomný spolok takzvaných Jackov, mohlo by sa nejednému zdať, že príbeh dospel k rozprávkovému happy endu, avšak skutočné finále prichádza až s pokračovaním. Odhliadnuc od toho, že nebude vyslovene epické, nejeden čitateľ nad ním vyroní slzu.

V čom je teda Druhá kniha hřbitovní iná, než jej predchodca?

Tak po prvé!

Obsah pôsobí tentoraz dospelejšie. Atmosféra zhustla dokonca natoľko, že sem-tam nadobudnete dojem, akoby ste čítali skôr horor než rozprávku.

Druhým nemenej podstatným rozdielom je jej prevedenie. Rozdiely medzi ilustráciami jednotlivých kapitol sú oveľa viditeľnejšie. Napríklad úvodná kapitola (6. Nikdo Owens jde do školy) od Davida Lafuenta svojou kresbou pripomína epizódu zo Spidermana. V rámci celej dvojdielnej série má prvá kapitola veľmi atypický štýl. Vzhľadom na vykreslenie školského života dospievajúceho chlapca (tentoraz v skutočnej škole) ide o prevedenie, ktoré danej kapitole prináleží a okamžite si získa čitateľovu pozornosť.

V počte kapitol je taktiež značný rozdiel. Len tak pre porovnanie: První kniha hřbitovní ponúka čitateľom päť kapitol (1. Jak Nikdo přišel na hřbitov, 2. Nový kamarád, 3. Psiska boží, 4. Náhrobek pro čarodějku, 5. Danse macabre) a jednu Mezihru. Na každej kapitole pracoval iný autor, a to až na Tonyho Herrisna, ktorý podal pomocnú ruku vynikajúcemu Scottovi Hamptonovi. V hřbitovnom pokračovaní sa štvorica ilustrátorov (Scott Hampton, P. Craig Russell, Kewin Nowlan, Galen Showman) vracia posilnená o nového člena, vyššie spomínaného Davida Lafuenta, pričom nemusíte excelovať v matike, aby ste si vypočítali, že päť ilustrátorov na tri kapitoly je viac ako dosť.

Druhú najväčšiu a zároveň i najdôležitejšiu časť komiksu (7. Lidé jménem Jack) si tentokrát ukradol Scott Hampton sám pre seba a objasnil v nej všetky záhady, kladúc pritom dôraz hlavne na vážnosť atmosféry. Zabudnite preto na stránky hýriace farbami a pripravte sa, že po pomerne veselom a oddychovom štarte príde hlavný chod v neveselo pôsobiacom kabáte, ktorý vás bude škrtiť, až kým z vás nevysaje všetky pochybnosti o kvalite Hamptonovho diela.

Záverečná kapitola (8. Velké loučení) pôsobí vzhľadom na tie predošlé ako epilóg. Trojica ilustrátorov (P. Craig Russel, Kevin Nowlan a Galen Showman) sa v nej rozlúči s Gaimanovym príbehom dôstojne a vo všetkej počestnosti. Dokonca ešte aj ja sám som bol prinútený neochotne uroniť nejednu slzičku.

Ako je vidieť, rozdiely medzi Prvou a Druhou knihou hřbitovní sú viditeľné, emócie opäť rôznorodé, vo výsledku však kompatibilné. Odpoveď na otázku „Čo je teda lepšie?“ preto závisí hlavne od toho, ktoré z médií preferujete. Za seba, čoby milovníka všetkého papierového, však musím povedať, že hřbitovní komiksy ponúkajú oveľa širšiu škálu emócií než pôvodné dielo. Vzhľadom na modernizáciu i precítenejšiu vizuálnu podobu sú komiksy predsa len o niečo vzácnejšie než skutočná kniha Neila Gaimana.

Neveríte? Prečítajte! Uvidíte...