Uverejnené 21. 11. 2018, Autor/ka: Youko Akira
Autor/ka: Oliver Bowden
Názov diela: Pouštní přísaha
Séria: Assassin’s Creed
Vydavateľstvo: FANTOM Print
E-shop: antomprint.cz

Zabehnutá značka o zabijakoch so skrytou čepeľou dostala ďalšiu knihu od Olivera Bowdena. V poradí už jeho deviata kniha z univerza tentokrát neadaptuje priamo hru, ale rozpráva o udalostiach ešte pred ňou.

Rok 70 pred naším letopočtom. Bayek, syn Sabua, jedného z posledných ochrancov Egypta, zvaný Medžaj, sa bude musieť postaviť ťažkým skúškam. V krajine striehne krvilačný zabijak, ktorého úlohou je kompletné vyhladenie pokrvnej línie Medžajov. Sabu, Bayekov otec tak opúšťa z nenazdania rodinu, a necháva tak mladého násťročného Bayeka s hlavou plných otázok.  Ten sa následne vydáva za spoznávaním samého seba a zároveň zodpovednosti a poslania Medžajov. Dej sa odohráva približne 22 rokov pred hrou. Vysvetľuje, ako sa z Bayeka stal skúsený bojovník a Medžaj, ktorého spoznávame na začiatku hry. Osvetľuje sa aj začiatok vzťahu s Ayou, jeho ženou.

Oliver Bowden, vlastným menom Anton Gill, sa sám kategorizuje ako vášnivý hráč a fanúšik série. Vďaka tomu sa jeho knihy držia pravého asasínskeho ducha. A pretože je Bowden i historik, jeho prostredie je dôveryhodné a pekne opísané. Síce sa zameriava predovšetkým na renesanciu, Egypt za éry Ptolemajovcov mu svedčí. Zvyky i kultúra sú krásne vysvetlené, prostredia samozrejme taktiež. Problémom ale naďalej ostáva veľmi strohý, jednoduchý jazyk, ktorým píše. Tento deficit celej série je ale pre fanúšikov AC, ktorí nemusia často čítať, skôr prijateľnejším aspektom. Všeobecne sú knižky písané štýlom, ktorý by sa dal nazvať filmový. Dej je často prerušovaný sekvenciami plnými tréningov či scénami so samotným hlavným nepriateľom. Ten je jednoznačne veľmi zaujímavý, bohužiaľ ale nemá dostatok priestoru, takže jeho ciele, dôvody, konania a ani minulosť nie sú ozrejmené.

Začiatok je pomalý, nejakú dobu sa ťahá, kým sa všetky postavy lepšie predstavia. Zaostrené je aj na vzťah Ayi a Bayeka, čo dej taktiež o niečo spomaľuje, v tomto prípade je to ale vítane. Ich vzťah je vykreslený na výbornú a miestami sa dá povedať, že je tým hlavným aspektom knihy. Pomalý začiatok a zoznamovanie však spôsobuje aj veľké množstvo rôznych, mimochodom, originálnych postáv a prepínanie medzi Bayekovým pohľadom a nepriateľovým, takže čitateľovi trvá dlhšiu dobu, kým si to v hlave všetko urovná.

Assassin's Creed knihy neboli nikdy nejak komplikované. Zamerané predovšetkým na základňu hráčov vždy išlo o ľahké oddychové čítanie. Dej však nie je predvídateľný, ako to niekedy býva zvykom, dokáže vás udržať v napätí. Záleží však na čitateľovi, ako sa k dielu postaví a čo od neho očakáva. Pre hráčov je to určite dobrá kniha, pre skúsených čitateľov je Pouštní přísaha na tom už o niečo horšie. Absencia zložitejšieho jazyka a všeobecné jednoduché písanie môže miestami navodiť neuspokojivý pocit. Pretože som fanúšička AC série, ale zároveň čítam niekoľko kníh za mesiac, či už pre recenzie alebo len tak, prišla mi Púštna prísaha o trošku slabšia ako iné Bowdenove počiny. Nečítala som ich však úplne všetky, aspoň zatiaľ nie.

Pre Fantasy-svet.sk recenziu napísal: Youko Akira
Ďakujeme vydavateľstvu FANTOM Print za poskytnutý recenzný výtlačok.