Uverejnené 26. 02. 2018, Autor/ka: Jan Procházka
Autor/ka: Oskar Fuchs
Názov diela: Frost
Vydavateľstvo: Epocha
E-shop: Epocha.cz
Hodnotenie autorom recenzie: 68%

Splatter je svérázný filmový a literární žánr plný násilí, potoků krve, hor vystřílených nábojnic, hromad mrtvol, sexuchtivých žen a nekorektního humoru. Oskar Fuchs, rodák z Lanškrouna, je nejen fanouškem, ale především znalcem splatteru. Proto není divu, že jeho prvotina Frost je poctou velikánům tohoto obskurního žánru, v níž přichází na scénu Sigmund Frost.

Frost je bojový mág se silným teritoriálním cítěním.
„Je to moje země.“ Usměju se. „Už od nepaměti. Bránil jsem ji po staletí."
Jehož sídlem byl, je a bude bažinami obklopený hrad Krotenful. Frost je děvkař.
„Měls nějaký sexuální otrokyně?“ nedá se odbýt vlk. „Jasně, všechny měly pětky prsa, milovaly anální sex…“

Frost je vraždící mašina, která ovládá své zbraně pouhou myšlenkou. A jako válečný mág rozhodně nevlastní morální profil Mirka Dušína. Proto stojí na vrchní šprušli potravinového řetězce.

Frost ale zároveň pracuje pro Organizaci. Tajnou agenturu, která (jak jinak) bojuje s nadpřirozenými potvorami všeho druhu. Takže když dostane za úkol vyšetřit, kdo stojí za podivným masakrem v brněnském Anthroposu, je nucen opustit své bydliště a chtě nechtě se spojit s dalšími dvěma bojovými mágy. Místo prohánění ženských pak musí navštívit nejdříve metropoli na soutoku Svratky a Svitavy a pak i neméně krásný Moravský kras. A to netuší, že bude muset čelit mocnému hráči z temné minulosti.

Příběh sám o sobě není nijak originální. Kdo viděl Mission Impossible, nebo Sky Fall, nebude ani moc překvapený. Stejně tak není překvapením spousta krve, akce a detailně popisovaného sexu. Toho posledně jmenovaného je docela dost a leckoho může odradit. Stejně tak i hovorová čeština, kterou je celý příběh vyprávěn. Humorných hlášek a především humorných scének je v knize tak akorát. Jistě pobaví, ale rozhodně nijak nezdržují. Frost má tedy všechny ingredience klasického splatteru a dává vzpomenout na Kopřivovo Zabíjení.

Co naopak za originální považuji, je skvělý místopis a historické podhoubí, které jsou ve Frostově příběhu zakomponovány. Je vidět, že autor má opravdu hodně načteno, a že ho bavila nejen četba Lovců mamutů, ale i historie jeho rodného kraje. První Frostova mise se tak stává svéráznou exkurzí Moravským krasem a Býčí skálou. Naopak historické okénko, jímž nahlédneme nejen do minulosti bojového mága, ale i do historie autorova rodného kraje, je šikovně zasazen až do poloviny knihy, kdy slovy básníka „umlkly zbraně“ a zdánlivě se nic neděje.

Třetí věcí, která mě na Fuchsově knize zaujala, jsou pop kulturní odkazy. Těch je na ploše sto šedesáti osmi stran docela dost. Autor je však čtenáři neservíruje na zlatém podnose. Ať už jde o odkazy na mýtus Cthulhu, Kulhánkův Noční klub či cokoliv jiného, nenajdete je vytištěné verzálkami. Ale o to větší radost budete mít, pokud je v textu objevíte.

Frost, má jako každá prvotina svoje mouchy. Za mě je to příliš lineární děj a nijak zvlášť originální zápletka. Hovorová čeština mi naopak absolutně nevadí a k takovému tipu knihy pasuje vlastně docela dobře. Možná by to chtělo propříště ubrat na sexuálních scénách a naopak lehce přidat na Frostově zranitelnosti. Vždyť i Predátor či Vetřelec dostali párkrát na hubu. A Rambo by nám taky nebyl tolik sympatický, kdyby občas neschytal nějakou tu kulku. Humor je sice silně nekorektní, ale to prostě ke splatteru patří. Dokonce si myslím, že ho v druhé třetině knihy trochu ubylo a je to jen na škodu.

Nicméně jako prvotina není Frost vlastně vůbec špatný. A poměr cena výkon jsou také slušné plus. Jsem docela zvědav, s čím se Lišák ze Sudet vytasí příště. Ostatně jeho druhá kniha už je prý za dveřmi.

Ďakujeme vydavateľstvu Epocha za poskytnutý recenzný výtlačok.