Uverejnené 30. 05. 2017, Autor/ka: Youko Akira
Autor/ka: Peter Jelínek
Názov diela: Norr ochraňuj Britániu!
Séria: Norr ochraňuj Britániu!
Vydavateľstvo: Vlastný náklad
E-shop: Peter Jelínek

Peter Jelínek bude pre väčšinu čitateľov meno neznáme. Pôvodne začínal komiksom, ale podľa jeho vlastných slov potom pochopil, že kreslič ani scenárista z neho nebudú, a to sa síce dostal medzi tridsiatich najlepších komiksových autorov roku 2012. Nakoniec sa teda rozhodol venovať viac literárnej tvorbe a ku koncu roku 2016 vydal na vlastné náklady malú knižku s veľkým obsahom, steampunkový Norr, ochraňuj Britániu!

Knižku som dostala ako recenzný výtlačok zadarmo zrovna v dobe, kedy sa posledné dni plné voľna premenili na peklo. Preto na mňa dlho len hľadela z poličky, až ma nakoniec po týždňoch premohla zvedavosť a začala som čítať aj napriek školským či pracovným povinnostiam. Veď každý, kto mi prišiel do bytu, mi na ňu jedným očkom mrkal. Obálka teda plní svoju marketingovú povinnosť viac než dobre. Tú aj s vnútornými ilustráciami robila šikovná autorka, ktorá si svoju povinnosť splnila perfektne. Každá jedna ilustrácia v knižke je veľmi detailná a príjemne sa na ne pozerá, aj keď tam z času na čas niekde ujde anatómia (a to si všimne skôr trénované oko).

Knižka je vlastne zbierkou poviedok. Najskôr sa zoznámime so svojským detektívom paranormálnych javov, Terencom Norrom, potom s jeho kolegyňou, psioničkou Cate Havebridgeovou. Norr nie je žiadny všemohúci hrdina, ktorý všetko zázračne vyrieši bez jedinej kvapky potu, ale za to je dosť svojský, nie veľký gentleman, avšak dobrák od kosti i keď sa to tak nezdá. Jeho kolegyňa Cate je zase dáma s výchovou a prípady rieši pomocou hlavy (veď je to psionička), na rozdiel od Norra, kde je prvou voľbou revolver. Do pozornosti ale musím dať hneď druhú kapitolu/poviedku. V tej vás milo prekvapí stretnutie s Van Helsingom. Kapitola je delená na niekoľko menších celkov – cievok, ktoré uzatvárajú jednu tému, následne otvárajú ďalšiu, a zároveň ich krásne prepájajú (pre neznalých ako som aj ja, laicky povedané: cievka je kinematografická „jednotka“, resp. kotúč filmu, ktorý tvorí asi 10 minút, a teda v tomto prípade sú to také podkapitoly). Keď ste si mysleli, že už asi poznáte autorove zmýšľanie a tušíte, ako bude písať ďalej, tak sa veľmi mýlite. Ďalšia, tretia, poviedka je totiž riadne exotická aj napriek tomu, že sa z Londýna ďalej nepohneme. A práve tretia kapitola bola tá, u ktorej som pochopila, že túto knižku milujem. Opisovať ďalšie poviedky nemá zmysel, pretože by som zbytočne len prezrádzala dej. Môžem ale povedať, že u ďalších bude ešte viac prekvapení.

Dokopy je poviedok v steampunkovom viktoriánskom Anglicku osem:

• Štúdia v zelenej
  • Prípad posadnutého Holanďana
  • Terence Norr a Dračia žena
  • Prípad Veľkého Quimbyho, alebo Quis custodiet ipsos custodes?
  • Prípad nevesty temnôt a nepokojná múmia
  • Beznádejný prípad
  • Cudzí
  • Horúca studená noc

P.S.: Na konci je ešte prekvapenie v podobe jednej poviedky Für Gott und Kaiser, ktorá sa už presunie do inej doby a na iné miesto. Je to ten pravý nefalšovaný steampunkový príbeh v alternatívnom svete 1. svetovej vojny.

Norr sa čítal veľmi dobre, oči mi hltali písmenká a človek sa ani nenazdal a bolo po čítaní. Veľmi ma prekvapila autorova široká slovná zásoba, ktorá sa spolu s predstavivosťou a znalosťami odrazila aj na výborne vykreslených súbojoch, hlavne v poviedke Terence Norr a Dračia žena. Mojím osobným veľkým plusom je miestami parodická atmosféra vytvorená aj vďaka známym postavám z britskej literatúry 19. storočia. Už spomenutý Van Helsing, ale aj Sherlock Holmes či Dorian Grey, dokonca aj sám Rasputin vám vyčaruje úsmev na tvári. A tou najlepšou správou pre ľudí, ktorí poviedky neobľubujú, je to, že tieto poviedky nie sú len z kontextu vytrhnuté krátke príbehy, ale zapadajú do jedného väčšieho celku, takže sa nikto nemusí báť väčšej absencie deja, akcie, postáv, rôznych zápletiek, stagnujúceho prostredia alebo vyšetrovania.

Mínusy sú dva, jeden väčší a druhý taký kozmetický, a tým je, samozrejme, dĺžka. Kniha má síce 200 strán, ale zhltnete ich príliš rýchlo. Dobrou správou je, že sa chystá pokračovanie. Pošuškáva sa, že je takmer na spadnutie. My budeme zatiaľ dúfať, že jedného dňa sa Norr s Cate dočkajú aj plnohodnotného románu. Druhým, už väčším mínusom je poradie poviedok. To trošku mätie, človek si neuvedomí hneď, že číta niečo, čo sa odohralo ešte pred predošlou poviedkou viac v minulosti. Chvíľu trvá, kým sa čitateľ zorientuje, zblíži s postavami a porozumie univerzu, ktorý Peter Jelínek vytvoril. Keďže je kniha vystavaná dobre, na tento nedostatok si zvyknete a časom vám nebude prekážať.

Musím povedať, že Norra som si neskutočne užila. Na slovenských autorov som kedysi dávno zanevrela a teraz objavujem kúzlo slovenskej fantastiky znova. A že sa Slováci stále majú čím pýšiť!

Ďakujeme autorovi knihy za poskytnutý recenzný výtlačok.