Uverejnené 18. 02. 2017, Autor/ka: Dana Yukio Mačudová
Autor/ka: Petra Slováková
Názov diela: Železonoc a jiné podivnosti
Vydavateľstvo: Martin Králik – ROGERBOOKS
E-shop: ROGERBOOKS.EU

Keď kolieska vyjú a ozubení vlci škrípu

Petra Slováková určite nie je pre fanúšikov fantastiky neznámou autorkou. Jej poviedky sa neraz umiestnili na popredných miestach v literárnych súťažiach, ako sú napríklad Poviedka Istroconu, Cena Karla Čapka, AI 2051 či Dumky podvečerné, resp. môžu byť čitateľovi známe prostredníctvom časopisu Pevnost (Kóma, Železonoc) alebo fanzinu Jupiter (Vlčice, Navždy). Petrini fanúšikovia už možno zaregistrovali, že nedávno vo vydavateľstve Martina Králika – ROGERBOOKS vyšla zbierka jej poviedok s názvom Železonoc a jiné podivnosti, zatiaľ však len v elektronickej podobe.

Autorka sa v knihe nepridŕža striktne jediného subžánra v rámci fantastiky, namiesto toho čitateľovi ponúka rôznorodý mix toho najlepšieho zo svojej spisovateľskej „kuchyne“: new weird, steampunk, kyberpunk, horor či fantasy – každý má príležitosť nájsť si niečo podľa svojej chuti. Texty sa od seba navzájom líšia nielen svojim subžánrovým zaradením, ale najmä jedinečnosťou atmosféry v jednotlivých poviedkach. Nežnosť sa strieda s krutosťou, svetlo s tmou. Už úvodné dve poviedky, Železonoc a Jeřabinova snoubenka, predstavujú texty, ktoré stoja na opačných póloch autorkinej tvorby. Temnota postapokalyptického sveta šrotu a vysokých továrenských komínov zamorujúcich ovzdušie jedovatými plynmi, v ktorom bábiky musia bojovať o holý život, je v absolútnom protiklade s jemnosťou fantazijnej romanticky ladenej no zbytočne nepresladenej Jeřabinovej snoubenky. Zatiaľ čo z prvej poviedky ide chlad a hrôza, druhá ponúka skôr príjemný, jemne nostalgický citový zážitok.

Všetky poviedky hýria farbistými opismi prostredia, ktoré poľahky prenesú čitateľa do zobrazovaných svetov bez toho, aby sa musel nejako výrazne snažiť, a pripravili ho na búrku emócií: strach, smútok, lásku, nenávisť, napätie, hrôzu, obavy, šťastie, zvedavosť, dychtivé očakávanie či trpké sklamanie – čitateľ ich prežíva spolu s postavami, ktoré sa navzájom ani trochu nepodobajú a ponúkajú viac ako len pohľad na nimi prežívanú realitu. Ani jednu z poviedok nemožno nazvať „ľahším čítaním na večer“. Autorka núti čitateľa zamyslieť sa nad hlbším zmyslom svojich textov, hľadať skryté významy a súvislosti. Miestami s radosťou zavádza (alebo len šikovne odvádza pozornosť iným smerom), aby v tej pravej chvíli ukázala, že nakoniec je všetko úplne inak, a ani vtedy si čitateľ nemôže byť istý, či sa predsa len nemýli. Práve táto nejednoznačnosť je pre Petrine texty typická, čo nemusí vyhovovať každému. Ponúkaný poviedkový kokteil skôr ulahodí literárnym fajnšmekrom, a to nielen tým, ktorí prahnú po originálnom príbehu, ale aj tým, ktorí dokážu obdivovať krásu jazykového výrazu. A presne to ponúka Železonoc... Kto sa rád nadchýna výberom jazykových prostriedkov či svojráznou štylistikou, si zaručene príde v zbierke na svoje. Autorka veľmi zručne narába s jazykovým materiálom, mazná sa s ním, hrá sa, zaujímavo kombinuje a pri tom vytvára veľmi živé a farbisté obrazy. Bez výčitiek svedomia sa dá tvrdiť, že viac ako na príbehu sú autorkine texty založené na myšlienke a obraze dotvárajúcom svojráznu atmosféru, ešte viac umocnenú ilustráciami z výtvarných dielní rôznych autorov, medzi nimi aj samotnej Petry Slovákovej.

Napriek rôznorodosti ponúkaných chuťoviek si nemožno nevšimnúť Petrino očarenie vedou a technikou, no najmä svetom ozubených koliesok, čo sa prejavuje najmä v už spomínanej poviedke Železonoc alebo napríklad v kratšom dielku Tá pravá. Škrípanie kovu čitateľa bude sprevádzať aj v autorkinej postapokalyptickej verzii krajiny Nekrajiny v poviedke Navždy či vo svete tak trošku fanaticky pôsobiaceho kyborga v texte s názvom Tetsuyo, ochotného obetovať svojej viere to najlepšie, čo ho v jeho mechanickom živote stretlo. Poviedka Kóma rozhodne zaujme až detskou naivnosťou hlavnej hrdinky, ktorej odhodlanie dosiahnuť svoj cieľ pôsobí dojímavo sympaticky. Ako sa to však neraz v Petriných dielach stáva, ani svet zobrazený v tejto poviedke nie je taký, akým sa na prvý pohľad javí. Príjemné mrazenie čitateľ zažije pri čítaní hororového príbehu Dokud nás smrt nerozdělí, ktorého hlavným cieľom nie je ani tak vyvolať des, ako skôr vystríhať pred silou prianí, ktorých vyplnenie môže nešťastnému človeku neraz priniesť ešte väčšie zúfalstvo. Fanúšikov fantasy jednoznačne okrem Jeřabinovej snoubenky zaujmú texty Hrdinka a Vlčice. Zatiaľ čo prvý text hovorí o tom, že nie všetko milé je aj dobré, druhá poviedka poteší najmä milovníkov vlkolakov a akčnejšie ladených príbehov. Viac akcie si čitateľ užije aj v poviedke Tisíc jehel. Autorka v nej až naturalisticky pracuje s ľudskými emóciami, a to najmä s nespokojnosťou so životom, nenásytnosťou, strachom, obavami, sklamaním a zranenou hrdosťou.

Kniha je opatrená predhovorom od Františky Vrbenskej, známej českej fantasy autorky, a doslovom od českého editora, publicistu a redaktora časopisu Pevnost Martina Šusta. Obe tieto osobnosti nielen českej fantastickej scény Petrine texty vnímajú rôzne, avšak oceňujú ich kvality a začínajúcej autorke predpovedajú nádejnú spisovateľskú budúcnosť. Petra Slováková má čitateľskej i kritickej obci rozhodne čo ponúknuť. Jej tvorba hýri originálnymi nápadmi, je príjemne živelná, temná i nežná zároveň a je len na čitateľovi, či sa ňou nechá strhnúť, alebo radšej siahne po niečom jednoznačnejšom a myšlienkovo jednoduchšom.

Pre Fantasy-svet.sk recenziu napísala: Dana Yukio Mačudová
Ďakujeme vydavateľstvu ROGERBOOKS za poskytnutý recenzný výtlačok.