Piotr Socha: Včely

Uverejnené 26. 06. 2017, Autor/ka: Veronika Yaonee Inglotová
Autor/ka: Piotr Socha
Názov diela: Včely

Včely... včely žijú na zemi minimálne 100 miliónov rokov. Včely patria medzi vegetariánov. Dospelé robotnice dorastajú do 15 mm a vďačíme im nielen za med, ale aj mnoho iných dobrôt, ktoré by sme nikdy neochutnali, ak by včiel nebolo. Včely sa po prvý raz objavili na nástenných maľbách v Pavúčej jaskyni v Španielsku. Prvé zmienky o včelárstve pochádzajú už zo starovekého Egypta. Egypťania totiž verili, že včely vznikli zo sĺz boha slnka Re. Nakoniec, už starovekí Gréci vedeli, že med patrí medzi pokrm bohov a ľudia ho mohli ochutnať iba zásluhou Aristaiosa, syna boha Apolóna. Veď vďaka medu si ľudia mohli zachovávať pekný vzhľad, a to bez ohľadu na to, či boli živí, alebo mŕtvi.

Včely majú taktiež svojho patróna. Je ním Svätý Ambróz, ktorého si tieto unikátne stvorenia obľúbili natoľko, že mu nikdy nijako neublížili. Včely sa napriek všeobecne panujúcemu rešpektu len málokedy stávali súčasťou erbov či znakov významných panovníkov a ich rodín. Za čias francúzskeho cisára Napoleona sa tieto malé a usilovné robotnice dočkali uznania a stali sa symbolom jeho impozantnej krajiny.

Pred tisíckami rokov, čo nie je zase až taký veľmi starý údaj, získavali ľudia med podobne ako medvede. No narozdiel od medveďov si ľudia včely vážili, aj preto sa ich ochrancom a strážcom hovorilo „brtník“. Med mal aj v tom čase veľmi veľkú hodnotu a verilo sa, že včely požadujú, aby bol ich opatrovník spravodlivý a poctivý, inak zahynú. Z tohto dôvodu bol každý brtník považovaný za slušného človeka, hoci vznikali medzi včelármi spory odjakživa. Včelár je vlastne taký malý doktor, ktorý hlavne na jar počúva úľ tak, akoby išlo o pacienta. Kto iný by vedel lepšie posúdiť to, ako sa včielky cez zimu mali, ak nie práve on?

Včely majú svoj vlastný dom. Hovoria mu úľ. Úľ pripomína skutočný domček a v priebehu stáročí sa menil. Včely nikdy neboli prieberčivé, len nie vždy bolo dostatok dreva na zhotovenie ich prístrešku, a tak sa ľudia museli poriadne naobracať, aby včielkam zhotovili také bývanie, ktoré by splnilo všetky ich požiadavky. Včely predsa vykonávajú jednu z najdôležitejších prác na svete. Na krk im síce dýcha veľmi veľa nepriateľov (tak napríklad taký jazvec, ďateľ zelený, pavúk kvetárik dvojtvarý, myš alebo motýľ) a dnešné poľnohospodárstvo im nepraje, no aj tak statočne lietajú od jedného kvetu k druhému.

Najradšej máme med. A medu je predsa toľko! Líši sa výzorom, chuťou i vôňou. Neveríte? Poďte rátať s nami – máme tu med majoránový, pohánkový, ríbezľový, medovicový, rascový, našiel by sa tu aj med z materinej dúšky, gaštanu, anízu alebo nevädze, ale ochutnať môžete aj med cibuľový, vrecový, levanduľový, mätový aj ďatelinový... každý je iný, všetky sú zdravé a čo je najdôležitejšie, pripravili ho pre nás s láskou včely.

Včely... včely má rád aj poľský ilustrátor Piotr Socha. A má ich rád natoľko, až z nich urobil vo svojej knihe hrdinov. Napriek tomu, že sú včely malé, Piotrova kniha má veľké rozmery. Nezmestíte ju do vrecka, nie to ešte do obyčajnej školskej tašky, stále vám bude trošku vytŕčať. Ale to vôbec nevadí, pretože formát, po ktorom Piotr Socha siahol, je taký akurát. Jeho včely majú v prvom rade vzdelávať deti. A nedalo by sa to, ak by ilustrácie boli malé, alebo sa v texte neobjavili. Tak, ako to pri knihách pred deti býva zvykom, aj v tomto prípade zohrávajú obrázky dôležitú úlohu. Svojím unikátnym prevedením, príjemným farebnými tónom a naráciou aktivujú detskú predstavivosť, ktorá všetko, čo sa nachádza na papieri, preberá k životu. A tak sa malí čitatelia môžu vybrať na zaujímavé dobrodružstvo naprieč časom, históriou a vývojom. Všetko sa to, paradoxne, začína a aj bude končiť práve pri včelách.

Včely od Piotra Sochu prinieslo všetkým milovníkom dobrého medu vydavateľstvo Slovart. Už tradične siahlo po osvedčenej kvalite, ktorá nevšedným spôsobom prináša obrázkovú knihu s výchovným charakterom. Nielen deti, ale aj dospelí sa toho vďaka Piotrovmu vizuálnemu umeniu a sprievodnému textu Wojciecha Grajkowského veľa naučia. História včiel a včelárstva je zachytená na 36 celostránkových ilustráciách, ktoré sú vnútorne rozčlenené na menšie tematické celky. Každý celok má vlastnú výpovednú hodnotu, informáciu, ktorú hravou formou odovzdáva detskému čitateľovi. Ten sa na základe sprostredkovanej informácie, mnoho ráz ukrytej tak, aby ju musel sám svojou šikovnosťou nájsť, na každej strane niečo naučí. A naučí sa to bez toho, aby si najprv musel vypočuť pomerne obsiahly výklad.

Text pod obrázkami prítomný je. Spĺňa však dopĺňaciu funkciu, čiže vysvetľuje to, čo detský čitateľ vidí na obrázku. Zároveň mu isté fakty ozrejmuje. Robí to primerane jeho veku a prostredníctvom zaujímavých príkladov, ktoré neraz detského čitateľa rozosmejú. Každá strana rozberá inú tému, avšak každá téma je s tou nasledujúcou vzájomne prepojená. Témy sú teda zoradené chronologicky a zasvätia vás do včelích tajomstiev od prvého dôkazu o ich existencii, až po súčasné problémy, ktorým musia čeliť. No aj tie sú detskému čitateľovi predostreté tak, aby sa nad riešením sám zamyslel a pokúsil sa niečo zmeniť. Nakoniec, niekedy stačí naozaj málo, aby sa svet okolo nás konečne rozhýbal tým správnym smerom.

Téma o včelách je aktuálna. A aktuálna bola aj roky pred tým. Dôkaz o tom prinášajú rôzne iné ilustrované detské knihy o včelách, ktoré dnes môžete nájsť iba v antikvariátoch alebo v knižnici vaši starých mám. Aj keď Piotr Socha nebol prvým ilustrátorom, ktorý sa rozhodol vytvoriť knihu o včelách pre deti, urobil to famózne. Spojil obraz s textom, čo ani dnes nie je ničím výnimočným, pretože vizuálne umenie má tuhý a dlhý korienok, avšak za jeho dielom je vidieť kus poriadnej práce, ktorá nevyšla nazmar.

Deti sa učia pomocou hry, ktorá ich baví. A rovnako tak sa učia aj dospelí, ktorí v spoločnosti dobrej knihy a svojich detí strávia niekoľko príjemných spoločných chvíľ. Takže, áno, tieto Včely vás naozaj milo prekvapia. Potichu si budú poletovať vo vašej knižnici, radiť vám, čo by ste mali pre ne urobiť, aby sa im u nás dobre vodilo, a odmenou za vašu svedomitú prácu bude med – najchutnejšia dobrota na tomto svete, ktorá sa nemusí iba jesť. Zabzučte si s Piotrom Sochom, objavíte tak niečo, čo vám od základov zmení pohľad na knihy i včely zároveň.