Piotr Socha a Wojciech Grajkowski: Stromy

Uverejnené 24. 11. 2018, Autor/ka: Veronika Yaonee Inglotová
Autor/ka: Piotr Socha a Wojciech Grajkowski
Názov diela: Stromy
Rok vydania: -

Minulý rok vydalo vydavateľstvo Slovart okrem iného aj unikátnu detskú knihu o včelách a ich mimoriadnom živote od (u nás trošku menej známeho) poľského ilustrátora Piotra Sochu. Hoci je toto vydavateľstvo známe tým, že do slova a písmenka vie pre najmenších bádateľov vyčarovať tie najkrajšie náučné knihy, nájdu sa medzi nimi rozmerovo veľké malé klenoty. K nim sa môže v súčasnosti pridať aj obrázková publikácia o stromoch, ktorá vyšla na prelome mesiacov september a november. Jej autor sa viac-menej nezmenil. Možno o jeden ten rôčik zostarol, avšak jeho nádherný výtvarný rukopis, ktorý vie neraz svojou detailnosťou vyraziť dych, nestratil nič na svojej grandióznosti.

Stromy... stromy sú síce oveľa, oveľa, oveľa, oveľa väčšie ako včely, ale rovnako ako ony sú pre náš život dôležité. Nakoniec bez stromov by sme tu neboli, nemali by sme rekordérov, o ktorých by sa aj po storočiach mohlo živo diskutovať, a náš svet by bol viac-menej pochmúrny. Nie je totiž zelená ako zelená. A stromy to dobre vedia, preto sa nás snažia zabaviť nielen svojím zvláštnym, miestami až komickým zjavom, ale občas nás jednoducho ohúria tým, ako rýchlo dokážu vyrásť, koľko rokov vlastne majú a že ani výška pyramíd im nerobí problém. Zdolajú ich bez toho, aby z toho robili veľmi veľkú vedu. Na čo aj?

Ak ste si doteraz mysleli, že stromy poznáte, táto detská publikácia vás vyvedie z omylu. Napriek tomu, že stromy stretávate prakticky denno-denne (napr. cestou do školy či práce, keď sa vyberiete na prechádzku, niekam utekáte, pozriete sa len tak von oknom...), neprezradili vám všetky svoje tajomstvá. Tie najdôležitejšie v sebe ukrýva práve najnovšia kniha Piotra Sochu, ktorá je určená hlavne najmenším deťom, ale veľmi veľa sa z nej naučia aj ich rodičia či iní dospelí. V podobnom duchu, aký si jej autor zvolil pri svojej prvej knihe o včelách, vás hravou a osviežujúcou formou naučí základy o dendrológii, ktoré neskôr prakticky využijete v bežnom živote. Nezvyčajné otázky sa predsa nepýtajú iba deti.

Stromy sú teda prakticky rozdelené na menšie celky, ktoré vás chronologicky prevedú ich svetom. Začnete pri poučke, ktorá vám vysvetlí, čo slovo strom znamená a ako jeho zložitý organizmus funguje. Od stavby sa presuniete k rôznym typom stromov po celom svete (môže sa dokonca stať aj to, že navštívite Malého princa a ním neobľúbené Baobaby). Veľké dvojstránkové ilustrácie so sprievodným textom vám vysvetlia, ako určíte ich vek, kto si rád na nich pochutná, kto v nich rád býva, ale i to, že sa medzi nimi nájdu aj parazity. Názorne vám bude ukázané, čo strom je a čo strom už nie je (viac-menej tá druhá možnosť má v tejto knihe veľmi malé zastúpenie, pretože všetko, čo sa tu nachádza, je vlastne strom!), ako sa dokážu prispôsobiť menej pohostinným podmienkam, ktoré kmene sa inšpirovali ich strašidelným zjavom, aby si mohli vytvoriť vlastné legendy o bohoch a stromoch a naopak.

Stromy vás prekvapia aj tým, že vám vyrozprávajú svoj príbeh, ktorý sa začal veľmi, veľmi, veľmi dávno, ale populárnym sa viac-menej stal práve vďaka severskej mytológii (Yggdrasil), pánovi Tolkienovi (Enti) či Robinovi Hoodovi (Sherwoodsky les). Aby toho nebolo málo, poklebetia si s vami o svojich návštevných hodinách, kurzoch šľachtenia (nakoniec, nemať doma bonsaj sa rovná spoločenskej samovražde), starostlivosti o okolie, v ktorom prebývajú, a čo-to spomenú aj o svojom posvätnom význame v rôznych kultúrach i náboženstvách. Ukážu vám, že vedia ísť s trendom, takže architektonické skrášlenia v podobe domov rôznych tvarou postavených v ich veľkých košatých korunách sú módnou vychytávkou, ktorá ich nateraz nerozhádže. Kým priveľmi nezasahujeme týmto skrášlením do ich biotopu, vedia nám toto naše popularizovanie lesného prostredia odpustiť. Samozrejme, posťažujú sa tak trošku i na nekontrolovateľné výruby a umelé lesné porasty. Poohovárajú drevorubačov (od hlavy až po päty) a ukážu vám svojské čaro rodokmeňa. Mať doma knihu o stromoch sa jednoducho oplatí!

Piotr Socha je vďačný autor. Vie to s deťmi, dospelými aj náruživými dobrodruhmi, ktorí hľadajú zaujímavé veci napísané trochu inak – hravo, vizuálne, ľahko, obohacujúco i informatívne. Ani Stromy sa podobne ako Včely nezmestia do vrecka. Vydavateľstvo Slovart má jednoducho rado veľké náučné formáty, ktoré si môžete ohmatať, ktorými sa pokocháte a v ktorých objavíte maličkosti bez toho, aby ste museli siahnuť po lupe. Text príjemne dopĺňa obraz, obraz sa nádherne hrá s textom. Všetko pôsobí harmonicky, stromy i naďalej zvesela rastú a čakajú iba na to, kedy sa odvážite lepšie ich spoznať. Narozdiel od nás majú kopu, veľmi veľkú kopu času. Takže zbytočne neotáľajte.