Polonca Kovač: Bylinky malej čarodejnice

Uverejnené 29. 07. 2017
Autor/ka: Polonca Kovač
Názov diela: Bylinky malej čarodejnice

Ak sa vám stratí zubná kefka, môže za to práve čarodejnica Kvetka...

Slovinská spisovateľka pre deti, Polonca Kovač, oslovila minulý rok aj vydavateľstvo Slovart. Hoci detské knihy, ktoré vám nápadito rozprávajú rôzne príbehy o liečivých bylinkách, krásach vašej záhradky, sezónnych eko-hrách, alebo nebodaj o všetkom, čo môžete v prírode nájsť, nie sú nedostatkovým tovarom, Polonca Kovač vám ukáže (celkom prakticky), že aj s týmito známymi témami sa dá zájsť ešte o kúsok ďalej.

Bylinky malej čarodejnice predstavujú útlu, ale za to celkom veľkú knihu. Je trošku nenápadná, ale stačí ju iba otvoriť, aby ste sa ocitli v dôverne známom rozprávkovom svete, v ktorom dôležitú úlohu budú hrať nevšední pacienti, liečivé rastlinky od A po Z, exotické miesta a čarodejnica s veľkou zubnou kefkou. Príbeh o Kvetke, ktorú však každý tvor pozná pod umeleckým menom Lexa Herbahexa, je dlhý 71 strán. Každá strana ukrýva úsmevnú príhodu o konkrétnej liečivej bylinke, a to od jej opisu, cez účel a miesto výskytu, až po praktický recept, ktorý nie je náročný na prípravu ani pre tých najmenších.

Aby ste si však rastlinku vedeli predstaviť, písmenká dopĺňajú nápadné celostránkové ilustrácie, ktoré zachytávajú časť Kvetkinho dobrodružstva i konkrétnu liečivú bylinku. Príjemne sa hrajú s vizuálnou stránkou, prirodzene prechádzajú z jedného obrázkového poľa do druhého, čím na seba preberajú isté komiksové prvky a prakticky tak využívajú celý priestor listov, na ktorých spolu s Kvetkou objavujete svet. Ilustrácie, aj tie malé, príbehy nielen oživia, ale aj príjemne rozjasnia a vy odrazu bojujete s nutkaním do tej knihy neskočiť.

Čarodejnica Kvetka vám rozpovie 39 dobrodružstiev. V každom z nich sa zoznámite so zaujímavým obyvateľom Lipového hája, ktorého čosi trápi. Hoci všetky príhody majú rovnakú kostru, len iného hrdinu, ktorému Kvetka pomôže, obsah a zámer knihy tým netrpí. Práve naopak, hravou formou, stálym opakovaním, slovnými hračkami, nápadnými menami hlavných hrdinov, ako aj postavou samotnej čarodejnice, pomáha deťom naučiť sa z ríše rastlín čosi zaujímavé. Zapamätať si, aké bylinky vedia tíšiť bolesť, a to aj napriek tomu, že sú jedovaté. Dať si pozor na dávkovanie, alebo aj na to, čo z liečivej bylinky treba použiť. Pomáhajú im rozpoznať rozdiel medzi záparom, čajom, tinktúrou i liečivým olejom, a v neposlednom rade sa im snažia vysvetliť, že aj pacienti sú iní. A nie každému sa dá dohovoriť, vyhovieť a ihneď mu pomôcť od bolesti.

Čarodejnica Kvetka vašim deťom vysvetlí aj to, že bylinky treba vedieť nájsť, mať s nimi kopu trpezlivosti, poriadne ich vysušiť, zbytočne netrhať, ak sa nemajú na čo použiť a že nie všetky čarodejnice lietajú na zubných kefkách, alebo snívajú o peknom nose bez bradavíc. A sem-tam vám trošku nevrelo pripomenie, že ani ona nemá na všetky choroby liek a rovnako tak nie je vševediaca. Všetko, čo vie, sa poctivo naučila. A aj taká pomoc v núdzi potrebuje istú prax.

Polonca Kovač nie je u nás veľmi známou autorkou. Medzi spisovateľmi pre deti však vyniká svojou nápaditosťou, praktickosťou, snahou o to, aby sa deti spolu s rodičmi naučili čítať s porozumením, a to všetko príjemne podčiarkuje klasická kresba šikovnej Ančky Gošnik Godecovej, ktorá vdýchla všetkým rozprávkovým bytostiam kúsok rozprávkového života. Trpezlivo modelovala postavu čarodejnice Kvetky a jej pomocníkov, ktorých najlepšie spoznáte práve pomocou ilustrácií, keďže opis sa v tejto knihe uberá úplne iným smerom.

Bylinky malej čarodejnice môžete čítať na etapy, ale aj na jeden šup. A keď sa tento rozprávkový herbár skončí, stále sa budete k nemu vracať. A to či už len preto, aby ste si oprášili znalosti základných byliniek, ktoré vám Kvetka predstavila, alebo si pripomenuli, kým Kvetka je a čo robí. Polonca Kovač vám otvorila dvere do sveta liečivých rastlín. Určite vám prirastú k srdcu, vzbudia vo vás záujem a možno si raz spoločne so svojimi deťmi (alebo rodičmi, veď je to nakoniec jedno) jeden vytvoríte. A pomocnú ruku vám, okrem vydavateľstva Slovart, ponúka aj vydavateľstvo Albatros, ktoré si pre vás pripravilo Herbár pre deti. Vylisovať so v ňom môžete až 15 vlastných byliniek. S popismi vám pomôžu noví rozprávkoví kamaráti, ktorých by si určite obľúbila aj naša Kvetka.