Maz Evansová: Sám doma s bohmi

Uverejnené 29. 07. 2019, Autor/ka: Veronika Yaonee Inglotová
Autor/ka: Maz Evans(ová)
Názov diela: Sám doma s bohmi
Séria: Bohovia vôbec nie sú zlí
Hodnotenie autorom recenzie: 50%

Maz Evansová začala svoju kariéru tak, ako väčšina žurnalistov – v magazínoch. V nich sa venovala rôznym novinárskym formám, žánrom aj televíznym kritikám. Časom sa vypracovala, vytvorila interaktívny projekt, ktorý pomáha predovšetkým deťom kreatívne a kriticky pracovať s akýmkoľvek textom, a debutovala fantastickou knižnou sériou Bohovia vôbec nie sú zlí. Štvrtá časť s názvom Against All Gods je už dávno v predaji a reakcie na božské finále sa rôznia. U nás, v réžii vydavateľstva Slovart, vyšla pred časom druhá časť, ktorá sa volá Sám doma s bohmi a rezko pokračuje v načatom tragikomickom príbehu o školákovi Elliotovi a jeho nevšednej návšteve.

V prvej časti sa predovšetkým čitateľ mladšieho veku zoznámil s novým nadprirodzeným svetom. Namiesto bohov mu vládnu znamenia Zverokruhu (Zeus sa takýmto spôsobom vzdal zodpovednosti), ktoré mierne popleteným spôsobom spravujú zákony, ktorými sa nadprirodzené bytosti majú riadiť. A pretože je práca v administratíve nudná, monotónna, nezáživná, jednoducho málo akčná, rozhodla sa Panna pre dobrodružstvo, ktoré sa začalo menšou vzburou, pokračovalo prepustením Thanata z väzenia, a skončilo poníženým odobraním kardie. A popri tomto všetkom sa musel hlavný hrdina popasovať ešte aj s dotieravým učiteľom dejepisu (volá sa prozaicky, pán Vredík), povinnou školskou dochádzkou a chorou mamou.

Pokračovanie prinesie rovnako bizarné dobrodružstvo, v ktorom ale nebudete mať problém zorientovať sa. Napriek navrstveným udalostiam, ktoré sa občas absurdne rýchlo striedajú a kopia, udržíte si výborný prehľad o tom, kto a s kým, čo urobil, čo poplietol, čo pokazil, čo sťažil, čo vyriešil... viac-menej na tom budete podobne ako sám boh poslov a klebetnica v jednom – Hermes.

Elliot Hooper čelí božskej presile. Väčšina dôležitých gréckych bohov sa k nemu nasťahovala cez Vianoce. Dôvod tohto ich kroku sa nesmie rozmazávať, pretože by privolal Diov hnev. Takéto spolunažívanie má ale svoju výhodu – o nič sa nemusíte starať, bohovia to zariadia. Síce tak urobia po svojom, no minimálne starosti typu nedostatok financií, predvolanie zákonných zástupcov do školy, vyriešenie školskej dochádzky, ako aj misie, ktorá sa bytostne dotýka ďalších Chaosiných kameňov, načas odpadnú z vašich pliec a vy sa môžete venovať oveľa dôležitejším veciam.

Aj keď sa to nezdá, noví spolubývajúci majú taktiež svoje neduhy a tajomstvá, ktoré vám občas skomplikujú život. Snažia sa byť empatickí, vychovávať vás, dávať vám rady, ktorými sa ale riadiť nedá, no naviac zo všetkého sa vás snažia vždy dobre naladiť, aby ste sa nemuseli utápať v žiali z bezvýchodiskovej situácii, v ktorej ste sa ocitli, pretože život je raz taký.

Sám doma s bohmi otvára ďalšie zaujímavé témy, akými sú napr. záškoláctvo, šikana, puberta, príbeh neúplnej rodiny, absurdnosť niektorých spoločenských nariadení, ale aj ľudská povaha v rôznych odtienkoch, vlastná smrteľnosť, či stratené detstvo v dôsledku nečakanej, komplikovanej a vážnej choroby najbližšieho člena rodiny. Podobne ako prvý diel aj toto božské pokračovanie sa snaží na všetko nahliadať z dvoch rovín – z roviny dospievajúceho mladistvého, ktorý sa musí nejako popasovať s nadeleným osudom. A z roviny nadprirodzenej, fantastickej, ktorá má svojím bytím závažnosť jednotlivých odkazov zjemniť a nadniesť, aby boli pre potenciálneho čitateľa (10+) stráviteľné.

A páve humor, ktorý si autorka vybrala ako dominantný prvok, ktorý má všetko to smutné a reálne odľahčiť, nemusí sadnúť každému, pretože... pretože je typický anglický, takže väčšinu veci umelo nafúkne alebo im prisúdi extravagantný priebeh, nad ktorým budete šokovane otvárať ústa, lebo celá vec bola tak trochu cez čiaru – aj tú fantasticky detskú. Alebo vás nemilo prefacká jeho prázdna pointa, nevyužitý potenciál či autorkina schopnosť už emotívne vyhrotené situácie ešte viac vystupňovať, len aby tvorili ostrý kontrast s odkazom ukrytým medzi riadkami. Tento spôsob výstavby príbehu nesadne každému, citlivejších čitateľov odplaší, bežných odradí, milovníkov fantasy pre deti a mládež rozdelí na dva tábory.

Maz Evansová prišla s knižnou sériou, ktorá by mohla medzi Chlapca, ktorý prežil, Bohov OlympuHraničiarovho učňa priniesť trochu sviežosti. Minimálne nápad hovoriť o neliečiteľných chorobách, postavení matiek v konzervatívnej spoločnosti, odsúdených otcoch, ktorí majú právo raz za život urobiť chybu a ľutovať ju, ako aj o školskom systéme v tej ktorej krajine, má potenciál osloviť súčasnú skupinu mladých čitateľov, ktorá vo fantastickom žánri hľadá niečo naoko nové. Potenciál ale ostal nevyužitý, a zatiaľ čo prvá časť volala po malej božskej katastrofe len z niektorých strán, pokračovanie prinieslo malý statický tajfún. Ten vás nútil sem-tam niečo preskočiť (pretože dej sa nehýbal), niekedy si nad výjavom šťavnato pofrflať (pretože bol jednoducho pritiahnutý za vlasy), občas knihu odložiť nabok (pretože bolo ťažké toľko nonsensu zniesť naraz) a, čo je najhoršie, všetky postavy si neobľúbiť. Podobne ako Panna liezla vo svojej ľudskej podobe na nervy, pretože bola typicky dievčenská a dievčensky naivná, budú vám liezť hore krkom aj prítomní bohovia spolu s hlavným hrdinom, ktorému časom nedokážete prejaviť žiadnu formu ľubovoľného súcitu – narážky na to, ako veľmi sa s mamou trápi a nevládze, sa zhmotnia do podoby obohranej platne a v naveľa zaujímavých pasážach, v ktorých je konfrontovaný s vlastným svedomím a zvádzaním Nyx a jej synmi, si budete potichu želať, aby sa toto divadielko raz a navždy skončilo.

Hlavní hrdinovia Maz Evansovej sú uletení a strelení. Pokiaľ by boli uletení a strelení v únosnej miere, keďže autorka má istý zámer, ktorého sa drží, príbeh by bol sám o sebe zaujímavý. Lenže únosná miera sa prekročila natoľko, až túto božskú sériu necháva balansovať nad hranicou lacnej literatúry. Knižná séria Bohovia vôbec nie sú zlí má štyri časti. Všetky už vyšli, u nás sa preložili zatiaľ dve. Čas ukáže, či si tretí diel zachová svoj lichý význam, alebo príde zvrat, ktorý nám ručne a stručne vysvetlí, že sme tvorbu Evansovej predsa len trošku podcenili, lebo toto energické žieňa je vo svojej podstate veľmi zaujímavou bytosťou.