Richelle Meadová: Upírska akadémia

Autor/ka: Richelle Meadová
Názov diela: Upírska akadémia
Séria: Upírska akadémia

Upíri sú v rámci fantasy kníh už toľko omieľaní, že niektorých možno aj prestalo baviť čítať o nich. Príbeh týkajúci sa tejto rasy už musí byť skutočne niečím výnimočným pútavý a originálny, aby zaujal a nezaradil sa len medzi ďalšie tuctové plátky. Upírska akadémia to sľubuje už svojou anotáciou. No čo sa skrýva za jej nepreniknuteľnými múrmi?

Hneď na začiatku sa stretávame s dvojicou ústredných hrdiniek Lissou a Rose, ktoré nás budú sprevádzať celým príbehom. Dozvedáme sa, že medzi nimi okrem mimoriadneho priateľského puta existuje ešte jedno špeciálne, ktoré Rose dovoľuje doslova dostať sa Lisse do hlavy a takto aj na diaľku prežívať presne to, čo ona. V mnohých ohľadoch sa to ukáže ako praktické, pretože Lissa je síce milá, ale vďaka svojej naivite a zjavnej zraniteľnosti sa neraz dostane do veľmi nepríjemnej situácie, prípadne sa rovno zosype, z čoho jej môže pomôcť len Rose, keďže v ich vzťahu tvorí práve ona ten silný článok. Rose je odvážna, drzá, zbrklá a odhodlaná chrániť Lissu za každých okolností. Jej pohotové poznámky mi spočiatku vykúzlili úsmev na tvári, no neskôr začali pôsobiť silene, akoby autorka celé dni sedela nad rukopisom a rozmýšľala nad tou správnou vetou, ktorá by človeku v danej situácii aj tak nenapadla, no hlavne, že v texte na prvý pohľad vyznie vtipne. Tieto postavy ma teda vôbec neoslovili. Lissa všetko prežívala až prehnane a Rose sa správala, akoby vyskočila z priemerného amerického sitcomu. Na druhej strane, veľmi sympaticky pôsobil Christian. Dokázal sa zmieriť a vyrovnať s minulosťou, je sám sebou, na nič sa nehrá a má dobré názory. Jeho repliky mi pripadali úplne prirodzené a mali zmysel.

Čo sa týka samotného deja, v tomto prípade musím oceniť ako autorka podsúvala všetky informácie postupne, či už prostredníctvom náznakov v rozhovoroch alebo pomerne početných flashbackov, nikdy nepovedala všetko naraz, čo ma nútilo čítať ďalej, či som chcela alebo nie. Vďaka tomu som si pravdu mohla skladať sama po kúskoch a nevedela som o každom jednom ich tajomstve hneď od začiatku.

Veľkým plusom knihy je tiež ľahký štýl, akým je kniha napísaná, vďaka čomu sa veľmi dobre číta a človek sa v deji nestráca. K tomuto nepochybne prispieva aj veľmi vydarený slovenský preklad, ktorý vystihuje atmosféru strednej školy a slovník jej obyvateľov. Vďaka tomu sa pomerne rýchlo dostanete aj cez menej pútavé pasáže až k celkom vydarenému koncu, ktorý otvára príbehu ďalšie možnosti.

Pokiaľ ste sériu ešte nečítali v českom preklade, rozhodne po nej siahnite. Možno z prvého dielu nebudete hneď padať na zadok, no s tými ďalšími si ju určite zamilujete. A ak ste s ňou už mali tú česť, slovenský preklad vás len nadchne a knihu v takom krásnom prevedení, s ktorým sa vydavateľstvo doslova vyhralo, sa v knižnici rozhodne oplatí mať.