Robert Beatty: Serafína a roztrieštené srdce

Uverejnené 01. 04. 2018, Autor/ka: Veronika Yaonee Inglotová
Autor/ka: Robert Beatty
Názov diela: Serafína a roztrieštené srdce
Séria: Serafína

Do tajomstvami opradeného sídla Biltmore sme tento rok vstúpili po tretí raz. Autor slávnej americkej série o divošelmách, Robert Beatty, otvoril záverečný diel o čarodejníkovi Uriahovi mrazivo. Hlavnú hrdinku jednoducho nechal vstať z mŕtvych...

Serafína a roztrieštené srdce vyšla koncom zimy tohto roku vo vydavateľstve Albatros – CooBoo. Ústredným motívom i tejto knihy ostáva ochrana najväčšieho hradného komplexu Severnej Karolíny, boj za bezpečie jeho obyvateľov a objavovanie vlastného ja na mieste, ktoré zmeny prijíma veľmi pomaly. Opäť sa stretávame so známymi postavami, úhlavnými nepriateľmi, riešime nové záhady, odkrývame miestne legendy a zoznamujeme sa s kultúrou, ktorá na hradný komplex vplývala rovnako intenzívne ako spoločnosť, ktorá v nej prebývala. Aj keď okolie Biltmoru neopustíme, rozľahlé sídlo nám dožičí nejedno exotické dobrodružstvo. A exotiku v tomto prípade budeme potrebovať ako soľ!

Napriek tomu, že je dej knihy predvídateľný, Robert Beatty ho obohacuje o nové zložky. Smrť, zrada či odpustenie sa budú opakovane prelínať príbehom a formovať nielen ďalší vývoj postáv, ich konanie, zmýšľanie alebo rozhodovanie sa, ale aj odkaz ukrytý medzi riadkami. Robert Beatty sa primerane k povahe a veku čitateľa pohráva s myšlienkou posmrtného života a otvára brány do nadprirodzeného sveta na druhej strane. V ňom vás necháva vnárať sa do vnútra človeka, ktorý umrel, ale stále je čímsi zviazaný so svetom živých. Odkrýva nové emócie, pocity a frustrácie, a to cez postavu hlavnej hrdinky, ktorú v predchádzajúcich knihách vykreslil ako hravú, milú, veselú a predovšetkým dobrosrdečnú. Takže Serafína, ktorá sa menila (tak trošku pomaly a ťažkopádne), prechádza v poslednej časti Beattyho trilógie novým prerodom. A ten je o kúsok temnejší, ľudskejší, reálnejší a pre nás čitateľov aj atraktívnejší. Prináša nám spokojnosť z toho, že tu nemáme úplne ideálnu ženskú postavu pre násťročných. Hoci Serafína mala niekoľko nedostatkov aj pred tým, v tomto poslednom príbehu ich nielenže vidíme zreteľnejšie, ale často ich aj reálne vnímame.

Intenzívnejšie cítime aj posun v povahokresbe ďalších postáv. Nevypláva na povrch okamžite, prináša ho putovanie hlavnej hrdinky svetom duchov. Jej snaha nájsť niekoho, kto by jej pomohol vrátiť sa, prináša do rozprávania dynamiku, ktorú príbeh súrne potrebuje a ktorú vo svojej druhej polovici, bohužiaľ, stráca. Robert Beatty je známy tým, že do svojho rozprávania veľmi rád vsúva rôzne odbočenia. Tieto vsuvky sa zväčša týkajú opisu okolia hradného komplexu, hlavne tých častí, kam sa dokáže dostať len čitateľ jeho kníh a nie návštevník kultúrnej pamiatky v Severnej Karolíne. A tieto opisy sú často zdĺhavé, popretkávané statickými vnútornými monológmi, ktoré v konečnom dôsledku nič neriešia a nikam dej príbehu neposúvajú. Oproti predchádzajúcim častiam nabrali na objeme. Miestami máte jednoducho pocit, že autor stratil dych a aby splnil rozsah, udržiava príbeh umelo pri živote.

Záverečná časť knižnej trilógie o Serafíne prináša so sebou malú dilemu. Na jednej strane tu máte rozuzlenie celej Biltmorskej záhady. Čo ukrýva a čo sa na konci tohto príbehu stane, pozornejší čitateľ dokázal odhaliť už v závere druhého dielu. Pompézne boje, ako aj odkrytie identity nového protivníka, neprekvapia. Neprinesú chcený vau efekt. A ani z opisu okolia sa nebudete toľko tešiť. Veď, už toľkoráz ste sa k nemu vracali.

Na druhej strane sa Robertovi Beattymu podarila vytvoriť ideálna knižná séria pre násťročných, ktorá úprimnosťou, otvorenosťou či vášnivosťou vtiahne prirodzene do deja každého milovníka detskej fantasy či YA literatúry. Aj keď má svoje nedostatky, dokážete ich časom prehryznúť, ponoriť sa do deja a vychutnať si spanilú jazdu neprebádaným územím z roku 1889. Zabavíte sa, poplačete si, sem-tam budete nahnevaní, inokedy rozjarení z toho, čo si pre vás autor pripravil. Serafína je svojská. A táto jej vlastnosť z nej robí knižnú postavu, ktorú si musíte obľúbiť. Pripomína vám tak trochu Annu zo Zeleného domu, ktorá, ak by mala niekoľko magických vlastností, zažila by niečo podobné ako naša mladá divošelma.

Serafína a roztrieštené srdce je Beattyho slabším dielom. Dobre však zapadá do jeho trilógie, ktorá knižný svet o Serafíne a jej priateľoch síce neuzatvára, ale iba rozpačito dáva veľkú bodku za prvou sériou príhod o obyvateľoch Biltmoru. Podľa slov autora v dodatku sa môžeme už čoskoro tešiť na nové dobrodružstvá a zaujímavé postavy. Aké iné príbehy nám teda divošelmy prinesú, vie zatiaľ iba Beatty a jeho dvorné vydavateľstvo. My si budeme musieť na ne ešte chvíľku počkať. Je teda na vás, či sa k nám pridáte.