Robert Ryan: Mrtví nikam neutečou

Uverejnené 26. 03. 2017, Autor/ka: Veronika Yaonee Inglotová
Autor/ka: Robert Ryan
Názov diela: Mrtví nikam neutečou
Séria: Prípady doktora Watsona
Hodnotenie autorom recenzie: 65%

Winston Churchill sa narodil v roku 1874 a okrem toho, že bol britským politikom, významným premiérom Spojeného kráľovstva, vojakom, historikom či žurnalistom, rád písal. Najplodnejšie obdobie mal vtedy, keď nezastával žiadnu politickú funkciu. Jeho diela sú prevažne autobiografické, niekedy historické, pomerne často sa však spájajú s vojenskou tematikou, pretože prvá a aj druhá svetová vojna predstavovali pre tohto významného štátnika 20. storočia atraktívnu éru v jeho osobnom i spoločenskom živote. O tom, nakoľko dôveryhodné informácie sa ukrývali v jeho tvorbe, za ktorú získal v roku 1953 Nobelovu cenu za literatúru, by nám možno vedel niečo povedať jeho blízky priateľ doktor John H. Watson.

Doktor Watson sa po prvý raz čitateľom prihovoril v roku 1887, kedy sir Arthur Conan Doyle vydal svoju prvú detektívnu fikciu s názvom Štúdia v červenom. Ako výborný kronikár v službách najznámejšieho detektíva všetkých čias, pána Sherlocka Holmesa, pôsobil neuveriteľných 40 rokov. Na zaslúžený odpočinok sa vybral v roku 1927, necelé tri roky pred tým, ako sa s nami velikán detektívnej fikcie, pán Doyle, nadobro rozlúčil.

Robert Ryan patrí medzi súčasných plodných britských spisovateľov, ktorí od istého obdobia našli záľubu v historických detektívkach s prvkami fanúšikovskej fikcie. Pred štyrmi rokmi publikoval svoju prvú detektívnu poviedku o dobrodružstvách doktora Watsona, ktorý sa na staré kolená rozhodol nezavesiť svoju aktívnu vojenskú službu na klinec a prežiť ešte jednu, ak mu to zdravie dovolí, nezabudnuteľnú avantúru.

Tetralógia, ktorá sa začala Krajinou mrtvých mužů, vyvolala v literárnom svete senzáciu. Nečudo, oprášila slávu dvoch ikonických postáv z 19. storočia, ktorým dovolila nanovo prežívať nadšenie z riešenia zločinov. Tento raz sa ale odohrávajú priamo na vojnovom poli, uprostred mocných politických hier, za burácania rozhorčených hlasov sufražetiek a v príjemnom sladkastom opare Churchillových cigár. Nakoniec, nielen Moffat vie kúzliť.

Mrtví nikam neutečou sú druhou historickou detektívkou z univerza Sherlocka Holmesa od Roberta Ryana, ktorú v roku 2016 vydalo vydavateľstvo PLUS. Prinášajú idylicky pôsobiaci anglický vidiek, zlých démonov lekára, ktorý už raz útrapy vojny na vlastnej koži zažil, záhadu siedmich mŕtvych vojakov, jedného blázna a výstredného detektíva, ktorý padol v nemilosť u istého vplyvného muža, čo vlastne nie je ničím výnimočným. Pokračovanie memoárov doktora, čo má v rukách kľúč od záchrany celého Anglicka, nevybočuje zo starých koľají. Prináša známe tváre, dôverné archetypy, na prvý pohľad priveľmi komplikované záhady, ale aj mocenské hry, striedajúce strany podľa toho, ako sa to hodí. Veď vojna bola i o tom.

Mrtví nikam neutečou síce posúvajú osudy svojich fiktívnych postáv ďalej. Snažia sa odkryť ďalší kúsok z ich výstrednej charakteristiky, poodhaliť rúška tajomstiev, ktorými ich autor opriadol, vyzdvihnúť klady, ale aj zápory, ich veľmi zložitú povahu či dilemu, ktorej čelia, ak prichádza k zvratu a oni sú nútení zvoliť si menšie zlo. V detailne vykreslenom prostredí s historickými reáliami, ktoré zbožňoval aj sám Doyle, rozohráva Robert Ryan nový zločin, nové pátranie, novú detektívnu historku so starými ostrieľanými vyšetrovateľmi. Snaží sa vrátiť čitateľa do jeho detských čias a známeho knižného sveta.

Robert Ryan prináša kvalitnú historickú detektívku. O tom niet pochýb. Fiktívne, ale aj reálne postavy, mimo univerza Sherlocka Holmesa, na vás pôsobia autenticky, a presne tak, ako si to klasická štruktúra detektívneho románu žiada. Ryan sa však ani v druhej časti nevyhol zbytočnému pátosu, zdĺhavému opisu či vybočeniu zo základnej charakteristiky hlavných postáv, ktoré si od Doyla vypožičal. Dalo by sa povedať, že v tomto smere zamrzol populárny spisovateľ na mieste.

Isteže, Sherlock Holmes dostáva oveľa viac priestoru, ako tomu bolo v prvom románe. Lenže nič, okrem mena, nenaznačuje, že k nám Sherlock Holmes naozaj prehovára. Spôsob, akým sa prezentuje na verejnosti spolu so svojím osobným kronikárom, vyznieva miestami až tragikomicky. Vyvoláva nedôveru, apatiu, nevôľu pokračovať v čítaní ďalej, pretože to už nie je Sherlock taký, akého ho z kníh či seriálov poznáme. Chýba mu iskra, prehnaná sebaistota, záľuba v extravagantných metódach dedukcie či samotná dedukcia. Naoko je možno krok pred svojím priateľom, zdanie však klame. Čím bližšie sme k rozuzleniu, tým viac si uvedomujeme, že je to John H. Watson, ktorý na seba prebral úlohu detektíva – amatéra, absorboval niekoľko Holmesových čudáckych čŕt a neustálu paranoju, a snaží sa vyriešiť zločin najlepšie, ako vie. Keďže ide o prípady doktora Watsona, je pochopiteľné, kto bude na seba strhávať pozornosť.

Tentoraz je scotlandyardskou celebritou lekár, vojak a dôchodca. Doktor John H. Watson, ktorému nič neujde, rád sa vŕta a utápa vo svojej bezútešnej minulosti, keď ešte slúžil v armáde. Možno by takéto vlastné nazeranie na dvojicu Holmes – Watson vnieslo do koncepcie románu istú sviežosť, nebyť prísľubu, že v rukách držíte pokračovanie životných príbehov dvoch najzbožňovanejších viktoriánskych vyšetrovateľov všetkých čias.

Detektívna fikcia je aj dnes podrobovaná rôznym experimentom. Jej sláva z čias Edgara A. Poa je síce zašlá, ale sem-tam sa objavia autori, ktorí jej dodajú trochu z toho strateného lesku. Robert Ryan, napriek istým nedostatkom, k nim patrí taktiež. Ak sa vám podarí udržať si od jeho hlavných postáv trochu odstup, zmierite sa s tým, že celý príbeh vám nebude vždy sviežo odsýpať a zahltí vás nadbytočnými informáciami, ktoré nezužitkujete ani vy a ani fiktívni vyšetrovatelia, ďalší román z éry slávneho Sherlocka Holmesa si dokážete vychutnať.

Mrtví nikam neutečou vás zoznámili s vojnovými intrigami, politickými hrami, zastaranými spoločenskými konvenciami a jednou konkrétnou ľudskou vlastnosťou – nikdy sa nevzdať. Druhá časť tetralógie doktora Johna H. Watsona je rovnako autentická ako príbehy sira Rogera Shallota na dvore Henricha VIII. (Paul C. Doherty) a podobne naivná ako prípady Cormorana Strika (J. K. Rowlingová). Azda aj preto sa dajú čítať.