Sara Pennypackerová: Lišiak Pax

Uverejnené 02. 09. 2017, Autor/ka: Veronika Yaonee Inglotová
Autor/ka: Sara Pennypackerová
Názov diela: Lišiak Pax
Vydavateľstvo: Ikar

Sara Pennypackerová nemá vycibrený módny vkus, ale v literatúre sa vyzná. Pravidelne navštevuje základné školy, aby deťom porozprávala niečo zaujímavé či už o knihách, alebo tvorivom písaní, ktorému sa ako autorka kníh pre deti úspešne venuje už niekoľko rokov. Napriek tomu, že aktívne tvorí od útleho detstva, svoju prvú knihu vydala pred pätnástimi rokmi. Jej debut sprevádzali malé rozpaky, ktoré prekonala húževnatou prácou, a dnes má na konte vyše dvadsať vysoko oceňovaných kníh pre menších a aj o trošku väčších čitateľov, ktorým vraj svojimi príbehmi ukradla srdce.

Sara Pennypackerová, podobne ako Félix Salten (Bambi, Bambiho rodinka), Eric Knight (Lassie, Lassie sa vracia), Cécile Aubryová (Bella a Sebastián), Daniel P. Mannix (Lišiak a pes), Cressida Cowellová (Ako si vycvičiť draka), ale aj Jozef Cíger-Hronský (Sokoliar Tomáš), Rudo Móric (Z poľovníckej kapsy) či Zuzana Štelbaská (Mami, kúp mi psa!), vlastní dar pútavého rozprávania. Ten premieňa skutočné príhody a nevšedné dvojice na nezabudnuteľné dobrodružstvá, v ktorých môžete nájsť silu priateľstva, prekonávanie seba samého, hľadanie vlastnej identity, snahu o zmenu k lepšiemu či konflikty, ktoré so sebou prinášajú medziľudské vzťahy a spoločnosť ako taká. Aj keď ide o bežnú rozprávkovú schému, známu dvojicu hlavných postáv (človek a zviera) a tému podobnú ako u väčšiny spisovateľov pre deti a mládež, Lišiaka Paxa by ste nemali prehliadnuť.

Lišiak Pax sa narodil minulý rok. Na svet mu pomohol Jon Klassen, ktorý sa postaral o nádherné ilustrácie a svetu Sary Pennypackerovej vdýchol hravú líščiu dušu, i vydavateľstvo Stonožka, ktoré knihu pre deti od desať rokov predstavilo našim čitateľom tento rok. Hoci chlapec Peter a lišiak Pax sú nerozlučnou dvojicou, tešiť sa z idylického rozprávania s troškou nástrah a naveľa šťastným koncom, nie je reálnym očakávaním. Sara Pennypackerová pojala klasický príbeh o ničivých následkoch vojny a pute medzi chlapcom a lišiakom živelne. Čitateľa bez servítky vhadzuje do nosného konfliktu, kedy sú obaja hlavní hrdinovia nútení vzdať sa jeden druhého, pretože svet, v ktorom doteraz žili, nemá odrazu pre jedného z nich miesto. S otázkou „prečo“ vám rozprávač postupne približuje dôvod, ktorý chlapca viedol k tomu, aby sa svojho lišiaka vzdal, i lišiakove odhodlanie počkať si na svojho záchrancu. A to aj za cenu toho, že sa puto, ktoré si obaja protagonisti medzi sebou vybudovali, časom nalomí úplne. Nakoniec, príroda je predsa len silnejšia, a lišiak to vie.

Dve dejové línie, dva vzdialené a predsa vzájomne prepojené osudy, sa sledujú pomerne ľahko. Autorka neexperimentuje s výraznými umeleckými prostriedkami, aby svoje rozprávanie stoj čo stoj oživila, čitateľa nezavádza ani sa nesnaží o husárske kúsky. Dej je priamočiary, jednoduchý a predvídateľný. Všetko prirodzene plynie, pretože autorka chce, aby si čitateľ túto jednoduchosť príbehu uvedomil, zžil sa s ňou a zároveň sa stotožnil nielen s postavou Petra, lišiaka Paxa, ale aj s dobou, v ktorej sa ich osudy odohrávajú a ktorá je aktuálna. Vo svete Sary Pennypackerovej neexistujú vzdušné zámky Erica Knighta, jej rozprávka je oveľa viac reálna. Cítiť v nej rukopis typický pre anglo-americkú literárnu tvorbu, predovšetkým v zmýšľaní a konaní postáv, v ich ďalšom progrese aj archetype, ktorý je, paradoxne, dominantný u tých sekundárnych. Občas na vás pôsobia monotónne, svoj účel ale plnia a Petra k lišiakovi posúvajú vždy o kúsok bližšie.

Tak, ako plynie čas, ktorý všetko mení, menia sa aj naši hlavní hrdinovia. Zatiaľ čo si Peter túto skutočnosť neuvedomuje, lišiak citlivo vníma všetko, čo sa okolo neho deje. Zákony džungle, ktoré vo svojich poviedkach po prvý raz predostrel Rudyard Kipling, ako aj odkaz Jacka Londona, ktorý hovorí o tom, že život človek má zmysel len vtedy, ak musí bojovať o určitý cieľ, sú v próze Pennypackerovej prítomné, viditeľné a majú na čitateľa silný dopad. Lišiak Pax tak trochu tratí na menej cieľavedomých, pragmatických a individuálnych povahokresbách nosných hrdinov, na druhej strane prirodzene vyzdvihuje pomerne silný stret jednotlivca s prírodou a spoločnosťou, ako aj boj o vlastnú existenciu.

Príbeh o lišiakovi a jeho chlapcovi možno vo vás nezanechá takú silnú stopu, akú do vás odtlačili knihy autorov dobrodružných románov predminulého storočia. Z pohľadu konzumenta súčasnej literatúry pre deti a mládež sa táto malá avantúra vymyká spod priemeru a ponúka decentný pohľad na problémy súčasnej spoločnosti, ktorá v konečnom dôsledku sama utvára a formuje medziľudské vzťahy. Ide o citlivú výpoveď dieťaťa, predčasne dospelého mladého muža a jedného lišiaka, ktorý opúšťa bezpečie, aby sa vrátil do lona prírody, teda tam, kam patrí a vždy patriť bude.

Lišiak Pax vás rozosmeje ojedinele. Častejšie sa budete mračiť, intenzívnejšie premýšľať a stále sa brániť smutným pocitom, ktoré toto putovanie prináša. Život je nevyspytateľný. Občas nám prinesie aj niekoľko melancholických momentov. Aj keď predstavujú tú bolestivejšiu súčasť prežívania, budete na ne raz spomínať s láskou. Možno s takou, a akou si na lišiaka rád zaspomína Peter, ktorý ešte aj teraz necháva dvere na svojej verande stále otvorené.

Ďakujeme vydavateľstvu Ikar za poskytnutý recenzný výtlačok.