Sarah J. Maasová: Trón zo skla

Autor/ka: Sarah J. Maasová
Názov diela: Trón zo skla
Séria: Trón zo skla

Normálne rozmýšľam ako začať. Asi len tým - bolo to skvelé, určite si knihu prečítajte! A prečo? Tu sú hlavné dôvody:

Celeana

Súčasné YA fantasy zameraná na dievčatá stojí a padá práve na hlavnej hrdinke. Keď je to, povedzme si to narovinu, sliepka s vymletou hlavou, takáto u nás jednoducho nemôže obstáť. A prečo? Pretože sa s ňou nedokážeme, alebo lepšie povedané nechceme stotožniť. Na druhej strane, tiež nie je dobré, keď sa z hrdinky stáva chlap v sukni. Keď je to už raz dievča, je pochopiteľné a priam nevyhnutné, aby si zachovala aj nejaké tie dievčenské črty. Myslím, mimo tých na prvý pohľad zjavných. ;) Veď nikde nie je napísané, že aj dievča nemôže niekomu poriadne nakopať zadok a pritom sa rado pekne obliekať. A presne toto v sebe Celeana spája. Na jednej strane je najznámejšou a najobávanejšou adarlanskou vrahyňou, no na druhej sa dokáže stále chovať nesmierne žensky, že by nik neveril, čím sa živí. A práve tým si ma získala. Pretože je silná, no zraniteľná zároveň a oboje si plne uvedomuje.

Chaol a Dorian

Ehm, ktorého ale? Ťažko povedať. Obaja majú niečo do seba. :D Áno, toto nemôže nikto poprieť. Príťažlivý a tak trochu tajomný hlavný hrdina je druhým aspektom, ktorý zvykne v našich obľúbených knihách zavážiť. A tu máme tie aspekty rovno dva! Priznávam, nie som veľký zástanca ľúbostných trojuholníkov, ale toto bola prvá kniha, v ktorej sa mi to naozaj páčilo a ja som si užila každú jednu scénu. Nechcem nič prezrádzať, samozrejme, ale vďaka tomu, ako prešibane autorka svoje postavy napísala, som sa sama po celý čas nevedela rozhodnúť, komu fandím viac a, popravde, stále to neviem. Na rozdiel od iných kníh, v tejto totiž nie je na prvý pohľad zrejmé, s kým hlavná hrdinka skončí a to je super! Pretože to je ďalšia z vecí, ktorá ma prinúti siahnuť po pokračovaní, aj keď zďaleka nie jediná.

Prepracovaný svet a vedľajšie postavy

Pokiaľ si autor vytvára svoj vlastný svet, je dôležité, aby myslel na všetko. Zvyky, tradície, kultúra, história, to všetko patrí ku každej civilizácii. A s tým všetkým sa tu autorka dobre a nenútene vysporiadala. Nemálo tomu pomohla aj pekná mapka nachádzajúca sa v úvode knihy. A samozrejme, ako veľké plus hodnotím to, že vedľajšie postavy neboli len nevyhnutným doplnkom príbehu, ale tento posúvali svojím konaním dopredu. Či už to bola záhadná eyllwská princezná Nehemia alebo ctižiadostivá dvorná dáma Kaltain, či iní.

Napätie, romantika, pútavá zápletka

S čistým svedomím môžem povedať, že v tejto knihe mi nič z tohto nechýbalo. Autorka namiešala pôsobivý koktejl, ktorým vyhovela každej mojej požiadavke. Hrdinku postavila do zjavne bezvýchodiskovej situácie, pričom podľa toho, čo o nej vieme, všetko sa spočiatku zdalo byť príliš jednoduché a priamočiare. To by však bola nuda, nie? :) Čoskoro sa ukázalo, že Celeanin pobyt na hrade ani zďaleka nebude taký jednoduchý ako si spočiatku myslela. Keď niekto začne záhadne zabíjať kandidátov a ona objaví tajné tunely pod hradom skrývajúce ohromné tajomstvo, všetko zrazu naberie iné obrátky. A popritom si kapitán stráže s princom, ktorí ju do toho namočili, k nej postupne nachádzajú cestu a ona im pomaly otvára svoje srdce.

Viac ale nepoviem, prečítajte si to sami, určite neoľutujete a nechcem vám kaziť skvelý zážitok, ktorý som z čítania mala ja. Keď si to tak všetko zhrniem, fakt sa neviem dočkať ďalšieho dielu. Slovenský preklad je však výborný, bolo vidno, že si na ňom vydavateľstvo dalo záležať, preto si napriek mojej nekonečnej zvedavosti počkám na našu verziu, len, prosím, neodkladajte vydanie!