Scott Snyder: Batman 3: Smrt rodiny

Autor/ka: Scott Snyder
Názov diela: Batman 3 Smrt rodiny
Séria: Batman od Scotta Snydera
E-shop: Crew.Inshop.cz

Scott Snyder umí, o čemž nás už několikrát přesvědčil. Ať už Batmanovými sovičkami, či nespoutaným Supermanem. A nyní se vrátil, aby nám předvedl temný příběh temného rytíře, gothamského ochránce a hlavně člověka bojícího se o přátele, slovutného Bruce Waynea. Jenže tenhle příběh se již od začátku zamotává návratem padoucha z největších, samotného Jokera. A ten je vážně při chuti dát svému odvěkému nepříteli lekci, na kterou do smrti nezapomene. Do smrti celé své rodiny.

Americký scénárista Scott Snyder je u nás znám především díky již zmíněným komiksům, ke kterým ještě můžeme zařadit i Amerického upíra. Lidé, kteří se o komiks zajímají i v anglickém jazyce jej mimo jiné znají i díky famóznímu projektu Iron man noir či osmnácti dílnému Swamp thing. V komiksu Batman – Smrt rodiny pokračuje ve zdařilé spolupráci s kreslířem Gregem Capullem, jenž je znám nejen díky batmanovské sérii, ale také svým přispěním do univerza Spawna. Zajímavostí je, že se v knize autorsky objevil také uznávaný kreslíř Jock.

Příběhově se ze zatím vydané trilogie (Batman – Soví tribunál, Batman – Soví město, Batman – Smrt rodiny) jedná asi o nejlepší Snyderův počin. Joker je záporák par excellence, Batman je zoufalý, jako snad nikdy. Psychologie čiší z každé stránky, příběh je hutný, syrový a napínavý do posledního řádku. Vymaňuje se ze zažitých klišé a jde si svou cestou. Vytratila se jistá „šablonovitost“ sovích předchůdců, a zůstala pouze zoufalá atmosféra místy připomínající hororové klasiky. Pro někoho je v knize možná až příliš textu, ale toto je věc, která mně osobně naopak potěšila. Text je totiž bravurně napsaný a skvěle rozvíjí příběh.

Musím se přiznat, že u Batmana mi vždy vadila kvanta sidekicků doprovázející jeho univerzum. Snyder s nimi však umí pracovat. Ačkoli se v této knize objeví snad všichni, jsou podáni jako vedlejší postavy, které neruší děj. A hlavní dějovou linku stejně nakonec musí vyřešit Batman. Linku, v níž jsou sidekickové uneseni za účelem realizace ďábelského plánu na jejich zabití, který nestvořil nikdo jiný, než démonický Joker, jenž je v této knize podán doopravdy brutálně.

Je těžké říci o příběhu něco víc, neboť je brilantně skloubený a plný psychologie a náznaků, takže by jakékoli další rozepisování bylo spíše spoilerováním. Jedná se o knihu, kterou si každý musí přečíst sám. A pokud s Batmanem teprve chcete začít, lepší start by se těžko hledal. Není totiž potřeba znát kromě všeobecně známých začátků nic jiného, a člověk se rychle do předkládaného příběhu dostane.

Kresba je v podání obou kreslířů na velmi vysoké úrovni. Jak už je u těchto zvučných jmen zvykem. Za plus považuji fakt, že člověk si změny kreslíře v průběhu děje pomalu ani nevšimne. Celkové vyznění je temné, místy odpudivé a hororové. Oba pánové využili možnosti poskytnuté scénářem na sto procent. A tak se nám do rukou dostává graficky úžasná pastva pro oči plná dynamických scén, úžasně vykreslených obličejů i emocí a hlavně perfektních detailů. Mnohé panely se čtenáři zavrtají hluboko do mozku a chtě nechtě nad nimi musí přemýšlet. Například detaily Jokerova rozpadajícího se obličeje, hlavně ve chvíli, kdy od Batmana dostává pěstí, či Joker oblečený ve vestičce od Robina.

Celkové zpracování je na velmi vysoké úrovni. A to včetně překladu Štěpána Kopřivy. Čtenář jako bonus dostává také galerii alternativních obálek, která se nachází na konci knihy. Nechybí ani skicy a kresby tužkou.

Kniha Batman – Smrt rodiny představuje další vynikající počin rozšiřující univerzum netopýřího ochránce Gothamu. A ačkoli by se mohlo zdát, že vlastně nepřináší nic nového, opak je pravdou. Scott Snyder totiž umí svým scénářům vtisknout duši, nenechá čtenáře na chvíli odpočinout a přináší příběhy, které jsou neopakovatelným zážitkem. A jemné mrazení po dočtení této knihy zůstává v člověku poměrně dlouho…