Siri Pettersenová: Ódinovo dítě

Autor/ka: Siri Pettersenová
Názov diela: Ódinovo dítě
Séria: Ódinovo dítě
Vydavateľstvo: Host
E-shop: HostBrno.cz

Jsou knihy, které člověk přečte jedním dechem, užije si je, ale za pár dnů už neví, o čem vlastně byly. Na druhou stranu jsou knihy tvářící se jednoduše, ale přinášející poutavý a hlavně netypický příběh, jenž se v člověku zasekne jako rybářský háček. A právě takové knihy si pro nás pravidelně připravuje brněnské nakladatelství Host, které stojí například za famózním Městem schodů Roberta J. Bennetta či trilogií Stín krkavce Anthonyho Ryana. Se svou novinkou Ódinovo dítě, prvním dílem série Havraní kruhy, sáhl Host do pro nás téměř neprozkoumaných temných vod norské fantastiky. Úlovek je to vskutku úžasný, neboť právě tato kniha se pyšní nálepkou Nejlepší norská fantasy roku 2014. A rozhodně stojí za přečtení.

Autorka Siri Pettersen přiznala, že na románu pracovala dlouhých deset let, ale v současné době je spisovatelkou na plný úvazek, takže se můžeme těšit na další a další příběhy. Je s podivem, že se o ní dozvídáme až nyní, protože právě podle knihy Ódinovo dítě vzniká film a v severských zemích je její jméno celkem často zmiňováno. Nezbývá, než poděkovat nakladatelství Host, že má odvahu ukázat našim čtenářům i fantastiku ze zemí, které nejsou považovány za velmoci žánrů sci-fi a fantasy.

Příběh Ódinova dítěte nás seznamuje s patnáctiletou dívkou jménem Hirka, která se připravuje na obřad, jenž ji má přivést do světa dospělých. Avšak ona i její otec vědí, že je jiná a že tento obřad by mohl způsobit daleko více problémů, nežli užitku. Jak je však známo, neštěstí nikdy nechodí samo, a tak se hlavní hrdinka dostává do sledu dalších a dalších událostí, které navždy změní její život. Takto rozsáhlou epickou fantasy samozřejmě nelze vystavět jen na dvou postavách, a tak do děje přistupují další. Namátkou jmenujme osmnáctiletého Rimeho, který chce žít svůj život, což se nelíbí jeho babičce Ilume. Ta je členkou rady, která de facto vládne světu. Do této rady se dostává i nováček Urd, jenž představuje jednoho ze záporáků knihy a jenž má s Hirkou své vlastní plány, protože až moc dobře ví, proč je jiná.

Kniha je psána ve stylu klasických epických fantasy románů, takže v ní nechybí jak politické intriky, tak boje, mytologie a vše, co k tomu patří. Začátek může někomu přijít mírně zmatečný, neboť autorka čtenáře vhodí rovnou do děje a spoustu termínů vysvětluje až během příběhu. Toto však osobně považuji za pozitivum, protože se ze začátku nemusíme zdržovat načítáním slovníčků a vysvětlivek, ale vše je nenásilně vysvětleno přímo při čtení. Za další pozitivum považuji fakt, že ačkoli se jedná o knihu zařazenou do kategorie young adult a její hrdinové jsou mladí (jak už bylo řečeno výše), nedochází ke klasické zápletce, kdy se hrdinovi řekne, aby něco nedělal, on to udělá a pak celou knihu napravuje svou chybu. Naopak Hirka je na svůj věk vyspělá a je vhozena do víru událostí, kterým stěží rozumí. I přesto se snaží z nastalých problémů vybruslit a vydat se cestou nejmenšího odporu. Autorce se u svých postav podařilo vykreslit zdařilou psychologii a motivaci, takže má čtenář pocit, že čte o osudech někoho staršího, ale najednou se objeví scéna, díky níž si uvědomí, že Hirce je teprve patnáct. Tyto scény jsou naštěstí nenásilné a lidsky napsané, takže kniha jako celek působí velmi příjemným a vyzrálým dojmem. K její komplexnosti přispívá i závěr, díky kterému se Ódinovo dítě dá číst i jako samostatný román s uzavřeným příběhem (ačkoli některé otázky zůstávají nezodpovězené a čtenář se může těšit na pokračování).

Co se týká zpracování, je na klasicky vysoké úrovni nakladatelství Host. Čtenář tak dostává obsáhlou knihu v pevných deskách s papírovým přebalem, na němž je minimalistická kresba přímo od autorky příběhu. Jazyková úprava je velmi kvalitní a redaktorům Hosta dělá čest. Jediné dvě výtky bych měl k nepatřičnému použití přirovnání, které se však v knize objevilo jen dvakrát – „byla jako neřízená střela“ a lhal, jak když tiskne“ – k epické fantasy mi tato moderní přirovnání moc nesedla, ale celkový dojem naštěstí nekazí. Ano, jsem hnidopich…

Ódinovo dítě lze doporučit každému, kdo má rád epickou fantasy v jakékoli její podobě. Siri Pettersen se navíc podařilo napsat příběh, který v našich končinách není až tak typický a čtenáře okamžitě vtáhne a uhrane. Když si navíc připočtete vynikající české zpracování, jedná se o knihu, která by neměla minout žádného pravověrného fanouška fantasy, který už je unavený všemi těmi Hrami o trůny a podobnými… A ačkoli je kniha primárně cílená na mladší publikum, na své si přijdou i dospělí čtenáři.

Ďakujeme vydavateľstvu Host za poskytnutý recenzný výtlačok.