Soman Chainani: Škola dobra a zla – Život bez princov

Autor/ka: Soman Chainani
Názov diela: Škola dobra a zla – Život bez princov
Séria: Škola dobra a zla

Túto knihu som čítala dlho, to priznám bez mučenia. Ale nie preto, že by bola zle napísaná, alebo ma nudila. Bolo to skôr preto, lebo mi istým spôsobom nastavila zrkadlo a ja som musela prehodnotiť niektoré svoje tvrdenia a postoje.

Sophie a Agatha sa vrátili do Gavaldonu, no nezdá sa, že by našli svoje šťastie. Sophie sa nevie zmieriť s tým, že sa jej otec ide znova ženiť a Agatha sa čoraz častejšie pristihne pri tom, že myslí na svojho princa, ktorého nechala v rozprávkovom svete. Všetko to vyvrcholí vo chvíli, keď v duchu vysloví želanie, aby bola znova s ním. V tom momente akoby zmizli hranice medzi Gavaldonom a rozprávkovým lesom. V okolí mesta sa objavia nahnevaní votrelci, ktorí sa dožadujú Sophie. Agatha im svoju kamarátku nemôže nechať napospas a tak sa obe znova dostávajú do Školy dobra a zla, ktorá sa však už na prvý pohľad zmenila a celý rozprávkový svet speje do záhuby. Podarí sa dievčatám napraviť, čo svojím nečakaným odchodom spôsobili?

V prvom diele tejto série nám autor predostrel svet dobrých a zlých, na prvý pohľad čiernobiely, no keď ste sa naň pozreli bližšie, zistili ste, že to nie je pravda. V druhom zase oddelil dievčatá od chlapcov. Možno sa to dá vnímať ako reakcia na stále silnejúce feministické ohlasy, LGBT propagandu, alebo chcel autor zdôrazniť len rozdiely medzi chlapcami a dievčatami. Rozdiely, ktoré ich odlišujú a zároveň ich navzájom dopĺňajú. Ťažko povedať, nevidím do jeho hlavy, no takto to vnímam. Poznám veľa dievčat, ktoré vyhlasujú, že chlapcov nepotrebujú, že si vystačia samy a všetko tak najlepšie zvládnu presne ako to robili aj postavy v tejto knihe. Tiež som to zvykla hovoriť. Netvrdím, že som s tým celkom sekla, no vďaka tejto knihe som si uvedomila nejednu vec. Môžem povedať, že to na tejto sérii oceňujem najviac. Autor nám prostredníctvom jednoduchého rozprávkového štýlu písania svojím príbehom nielen spríjemňuje voľné chvíle, kedy otvoríme jeho knihy, ale zároveň nám nevtieravo a nenásilne ukazuje veci také, aké naozaj sú.

Dej opäť srší napätím a vtipom, zdôrazňuje silu priateľstva a lásky. V jednotlivých kapitolách sa dostávame hlbšie do sŕdc hlavných hrdiniek, vďaka čomu chápeme ich pohnútky a rozhodnutia, ktoré sú neraz neľahké a možno niekedy aj nesprávne. Veď kto z nás neurobil v živote žiadne zlé rozhodnutie?

Určite sa ani na chvíľu nebudete nudiť. Možno vás niekedy až prekvapí, čo všetko sú hrdinky schopné spraviť, aby dosiahli svoj šťastný koniec. A otvorený záver vás rozhodne nenechá chladnými, ale skôr hladnými po ďalšom pokračovaní. Opäť nemôžem inak, len odporúčať všetkými desiatimi. Neoľutujete.