Susanna Clarkeová: Jonathan Strange & pán Norrell

Uverejnené 17. 02. 2017, Autor/ka: Marek Blahút
Autor/ka: Susanna Clarkeová
Názov diela: Jonathan Strange & pán Norrell

Začiatkom roka 2016 nám vydavateľstvo Slovart prinieslo jeden z najlepších fantasy románov posledných rokov. Naozaj! Jonathan Strange a pán Norrell je fenomenálny príbeh, aký som zatiaľ mohol čítať. Je to príbeh o dvoch odlišných mágoch zo začiatku 19. storočia, ktorý si prirodzene žije vlastným životom. A napriek tomu je úplne návykový. Vlastne, je ťažké určiť, kedy mu úplne prepadnete.

Áno, hlavné postavy tu máme dve. Do istej miery sú stereotypné. Veď to poznáte, na jednej strane tu máte pána Norrella, opatrného, úzkostlivého a uzavretého učenca, ktorý nechce nič iné len študovať mágiu a slúžiť vlasti. Na strane druhej tu je Jonathan Strange, jeho žiak. Je mladý, búrlivý a neopatrný. Čiže presný opak svojho mentora. A potom tu máme samotnú autorku diela, ktorá dokonale vystihla rozdielnosť týchto dvoch mužov. Jej rukopis je nielenže nasiaknutý prímesou už spomínaného 19. storočia, kedy bola situácia medzi Anglickom a Francúzskom do značenej miery napätá, ale aj vôňou čarovného dobrodružstva, akým by nepohrdol ani taký Harry Houdiny. A to ani vtedy, ak by situácia, v ktorej sa odrazu ocitol, bola značne nelichotivá, pretože vo Francúzsku nebol pri moci nikto iný ako sám Napoleon Bonaparte. Nuž a táto zaujímavá zmes dala vzniknúť takmer 800-stranovému napínavému príbehu s pozoruhodným nádychom tajomnosti. A keďže je mágia na ústupe, s čím sa poslední mágovia nechcú zmieriť, je otázne či sa im ju podarí vrátiť naspäť do Anglicka...

Prečo vlastne po tomto románe siahnuť? Z viacerých príčin. Predovšetkým však kvôli perfektnému vykresleniu postáv! Niektoré sú vyobrazené do posledného detailu a iné len základnými poznávacími znakmi, čím dávajú priestor čitateľovi upraviť si ich podľa vlastnej vôle a predstavivosti. Takže sa nemáte čas nudiť. A 800 strán vám ujde rýchlejšie, ako by vám to bolo milé.

Priznám sa však, že niekedy som sa pristihol, že som nechápal, ako na seba jednotlivé časti vlastne nadväzujú. Rozprávač skákal od deja k deju, od príhody k príhode, a to dosť neohrabane. Aspoň na prvý pohľad. Našťastie sa isté postupy (aj autorský zámer) vyjasnili či už po niekoľkých stranách, alebo hneď v ďalšej kapitole. Bolo potrebné iba pozorne čítať. A to bolo niekedy ťažké. Veď vás rozptyľovalo toľko úžasných vecí! Odolať im, naozaj nebolo v mojich silách.

Sem-tam sa stávalo, že postavy zámerne odkazovali na nejaké miesto, imaginárne vzácne knihy alebo autobiografie. Aby týmto narážkam čitateľ pochopil, autorka svoj zámer vyriešila zručne, a to poznámkami pod čiarou. Takže sa nemusíte báť, že nebudete odrazu vedieť, o čom (alebo o kom) sa postavy vlastne rozprávajú. Vtipné, v dobrom, je hádam len zistenie, že niekedy sa na strane nachádza viac poznámok ako hlavného textu. Čo už :).

Román Jonathan Strange a pán Norrell vám spôsobuje stavy beztiaže. Aj preto je vhodný pre každého správneho fanúšika fantasy či mágie ako takej. O jeho kvalite a veľkom úspechu vás presvedčí aj fakt, že od roku 2015 BBC vysiela seriál s rovnakým názvom, ktorý síce svojím zvláštnym spôsobom, ale čo už, vychádza priamo z knihy. Môj celkový dojem je však veľmi pozitívny. Nenašiel som nič, čo by som mohol vytknúť, pretože si to to vytknutie žiadalo. Jednoducho som si všetko po celý čas užíval. Každú stránku. Každé písmenko. Každú postavu. Každé magické miesto... všetko! Jonathan Strange a pán Norrell od Susanna Clarkeovej môžem vrelo a hlavne každému odporučiť.

Pre Fantasy-svet.sk recenziu napísal: Marek Blahút