Uverejnené 25. 01. 2018, Autor/ka: Youko Akira
Autor/ka: Swen Harder
Názov diela: Rytíř temného slunce
Vydavateľstvo: Mytago
E-shop: Fantasyobchod.cz

Zobudíš sa bez akýchkoľvek spomienok, nevieš odkiaľ pochádzaš, ani kto si. Vieš však jedno, práve si niekoho zabil...

Asi takto dajako začína gamebook od autora Swena Hardera. Pán Harder je skúsený spisovateľ a veľmi dobre chápe, čo treba k dotvoreniu dobrého gamebooku. Dokazuje to aj cena poroty RPC Fantasy Award a ocenenie Deutscher Rollenspielpreis. Swenovi Harderovi sa podarilo vytvoriť úchvatný fantasy svet ovládaný dvomi božstvami – bohyňou Karou a mesačným bohom Ugarom. Akú rolu tieto božstvá v tvojom príbehu hrajú a kto vlastne si, si musíš postupne zistiť. Ako sa ti postupne začnú tajomstvá odhaľovať, budú sa ti navracať aj tvoje zabudnuté magické schopnosti.

Rytíř temného slunce by sa mohol v pohode označiť za kráľa gamebookov. Okrem výhody tvrdej väzby je totiž naozaj masívnym. Čaká tu na vás cez 1 350 herných sekcií, skryté bonusové sekcie, súbojové sekcie, glosár a čierno-biele ilustrácie Fufu Frauenwahla, a to všetko v rozsahu cez viac ako šesťsto stránok. Kniha je navyše rozdelená na kapitoly, takže nemusíte lietať zo začiatku knihy na jej koniec, aby ste niečo našli, všetko sa drží určitej schémy, a tá funguje vďaka deleniu perfektne.

Silné stránky: herné mechaniky

Kým príbehová časť mala mierne muchy, hlavne ak by sme mali hovoriť o detailnejšom predstavení sveta (k tomu sa ale ešte dostaneme), pravidlá hry sú naozaj veľmi „vybrúsené“.

Ku knihe vlastne potrebujete len ceruzku (alebo pero, ktoré vygumujete) a denník s poznámkami. Tie nájdete buď priamo v knihe, alebo si ich môžete stiahnuť osobitne, čo je určite tou lepšou alternatívou. Gamebook vsadil na zaujímavý systém hádzania kockou, a to náhodným listovaním strán v knihe. Na každej ľavej strane sú znázornené hodené kocky, takže sa nemusíte báť hrania na cestách bez dodatočnej výbavy. Pokiaľ ale kocky milujete a neviete bez nich žiť, môžete hrať s tromi šesťstennými kockami a lunárnou kockou. Lunárna kocka je osemstenná kocka zobrazujúca fázy mesiaca a, bohužiaľ, kniha vám ju zatiaľ ako darček neponúka. Ja som to ale vymyslela tak, že som si spravila tabuľku s fázami mesiaca – každá fáza mala svoje číslo – a hádzala som podľa toho. Pán Harder mi cez facebooku odkázal, že kocka sa bude dať zakúpiť zvlášť cez Manti-Shop, a bude stáť skoro 4 € bez poštovného (to bude stáť ďalších 8 €). Takže je na vás, či sa potľapkáte po vrecku, alebo sa zmierite s tým, čo vám kniha zatiaľ ponúka.

S kockami, pochopiteľne, súvisia hlavne súboje. Tie sú naozaj tip-top a pre tento gamebookový žáner i unikátne. Zaujímajú nás tu tri hlavné schopnosti: Sila, Obratnosť a Vitalita. Prvá schopnosť (Vitalita) má podobu stupňov, a to od fit po mŕtveho. Zvyšné dve (Sila a Obratnosť) sú robené pomocou bodového systému. Tieto schopnosti máte vy, ako aj vaši nepriatelia, a súboj funguje na báze vzájomného porovnávania vašich schopností. Nepriateľ má hodnoty preddefinované a vy jednoducho „hádžete“ kockou. Aby sa zamedzilo nevyváženosti súbojov a rôznym nezmyslom, funguje tu princíp obmedzeného počtu kôl. Čiže aj keby ste mali veľmi silnú obranu (obratnosť + hodnota kocky) a nepriateľ vás nemôže vôbec zraniť, po určitom počte kôl sa spustí nejaká udalosť. Možno pribehnú posily, či sa pošmyknete... A stereotyp je zažehnaný.

Ďalšou vychytávkou tejto knihy sú herné úrovne. Podobne ako voliteľné úrovne v hrách (na ľahkú, strednú a ťažkú) aj tu ponúka kniha možnosť sťažených podmienok. Pokiaľ si teda na to trúfate. Na konci knihy je, dokonca, aj vyhodnotenie vášho dobrodružstva. Aby sa ale nestalo, že budete musieť stále čítať niečo odznovu, ak váš charakter nebodaj umrie, kniha vám ponúka možnosť tzv. save pointov, a to pomocou jednotlivých kapitol. Po prejdení každej kapitoly si jednoducho zaškrtnete všetky získané schopnosti a uložíte všetky nadobudnuté veci, a ak zomriete v ďalšej kapitole, tak si všetko „neuložené“ vymažete a začnete kapitolu jednoducho odznova.

Slabšie stránky: povrchnosť a tlačové chyby

Problémom príbehu je však jeho povrchnosť. Aby bol príbeh dostatočne rozvedený, a hlavne všetky zákonitosti sveta dobre vysvetlené, musela by mať knižka ešte o dobrú stovku viac (stránok!). Ako-tak to vyrovnávajú dobré opisy prostredia, a aj napriek týmto nedostatkom dobrý a napínavý dej. Síce bolo jasné, kam kniha mieri, zhltla som ju bez toho, aby ma niečo vyrušilo. A pretože sa gamebook sčasti stále správa ako klasický román, je škoda nedostatočne vykresleného charakteru vášho hrdinu, ktorý je skúpy na slovo. Povrchnosť sveta sa snaží zachrániť glosár na konci, čo beriem skôr ako dodatkový bonus, než plnohodnotnú časť knihy.

Čo však môže trochu nahnevať čitateľov českej verzie, sú chyby. Bohužiaľ, v českom preklade ostalo pomerne veľké množstvo tlačových chýb. Tým nemyslím teraz nejaké tie preklepy alebo písmenkových škriatkov, ale chyby technického rázu. Pred hraním som si tak najskôr všetky chyby opravila ceruzkou, aby sa mi niečo neskôr nebodaj neskomplikovalo. Zoznam všetkých chýb a ich opravy nájdete na stránke Mytaga, ktoré sa s týmto malým nedostatkom popasovalo naozaj bravúrne.

Pre koho je gamebook určený?

Rytíř temného slunce je naozaj obrovský gamebook. Perfektný je hlavne pre skúsenejších gamebookových čitateľov. Samozrejme, týmto konštatovaním nechcem odradiť žiadneho nováčika, koniec-koncov tiež s gamebookmi nemám veľa skúseností, ale aj napriek tomu som si práve tento jeden poriadne užila. Súboje vedia byť pekne zákerné a pravidlá sú trošku dlhšie, nie sú však zložité a rýchlo si ich zapamätáte. Na svoje si určite prídete aj vtedy, ak ste fanúšikmi Dungeons & Dragons (Dračí doupě) a drakov všeobecne. Swen Harder proste svetu ukázal, že vie, čo robí a rozumie, čo fanúšikovia gamebookov chcú.

Na záver chcem ešte dodať, že ak sa rozhodnete venovať čas tejto knihe, určite si nezabudnite prečítať aj epilóg, ktorý je schovaný za bonusovou sekciou na konci knihy. Ja som ho po prvýkrát úplne prehliadla! Teraz sa mi gamebook už nádherne vyníma na mojej poličke a rozmýšľam, kedy sa do neho pustím znovu. Veď iné rozhodnutie môže viesť k úplne inému koncu, a to moju zvedavosť veľmi láka...

Ďakujeme vydavateľstvu Mytago za poskytnutý recenzný výtlačok.