Tomb Raider Archivy S.1

Uverejnené 16. 08. 2017, Autor/ka: Ella
Autor/ka: Dan Jurgens a kolektív autorov
Názov diela: Tomb Raider Archivy S.1
Séria: Tomb Raider Archivy

Iba jediná žena dokáže vypátrať tie najvzácnejšie poklady sveta – LARA CROFT. Križuje svet v honbe za dobrodružstvami v spoločnosti okúzľujúceho darebáka Chasea Carvera, svojej mierne upätej asistentky Madeline Hovanovej a ikonických dvoch pištolí. Staňte sa jej spoločníkmi v príbehoch plných akcie, sarkastických dialógov a pátrania po legendárnych artefaktoch.

Takouto anotáciou láka vydavateľstvo Comics Centrum nielen dlhoročných fanúšikov legendárnej archeologičky na mimoriadnu zbierku pôvodných komiksov z dielne vydavateľstva Top Cow z roku 1999, ktoré pri príležitosti 20. výročia zrodenia Lary Croft vydáva v priam luxusnom veľkoformátovom prevedení. Zväzok Archivy S.1 obsahuje komiksové zväzky 1 až 15 a galériu obálok vytvorených majstrami vo svojom odbore, akými sú nepochybne Michael Turner, Mark Silvestri, David Finch, Andy Park a ďalší, ktorí sa na jednotlivých komiksoch podieľali. Skutočným zberateľským skvostom, ktorý ocenia najmä skalní fanúšikovia, je však historicky prvý komiks Tomb Raider, ktorý vyšiel v časopise Mean Machines v septembri 1996.

Meno Lara Croft pre mňa nie je neznáme, pretože som s ňou prakticky vyrastala. Doteraz si pamätám, ako si môj strýko kúpil kedysi dávno PlayStation One a k nej, okrem iných, aj hru Tomb Raider. Od prvej chvíle som si Laru zamilovala. Na maškarných plesoch na základnej škole som nechcela byť princezná ani žiadna víla. Chcela som byť Lara Croft. Odvážna a neohrozená archeologička, pre ktorú nie je žiadna prekážka neprekonateľná a žiadna komplikácia ju nedokáže v honbe za pokladmi zastaviť. Neskôr, keď som sa aj ja stala hrdou majiteľkou hracej konzoly, Tomb Raider v mojej zbierke nesmel chýbať. A tak je tomu doteraz. Všetky hry, ktoré som mala, som prešla niekoľkokrát a hľadala si k nim dokonca cheaty a návody, aby som objavila každú tajnú skrýšu a všetko, čo ponúkali. Filmy s Angelinou Jolie zase u mňa patria k tým, ktorých reprízu si v televízii nikdy nenechám ujsť.

Lara ma počas tých rokov inšpirovala k mnohému. Naučila ma, ako sa nevzdávať, keď sa objavia prekážky, nepodceňovať sa len preto, že som dievča, a hlavne ísť si za svojimi cieľmi. Dlho ma držala predstava, že sa aj ja sama stanem archeologičkou a doteraz patrí k mojim snom, ktoré si jedného dňa snáď splním aspoň v amatérskej rovine. :D

Ale naspäť k špeciálnemu vydaniu. Už samotná obálka vám napovie, že pôjde o majstrovský kúsok výnimočných grafikov. Kresba je úžasne prepracovaná a Lara na nej pôsobí nesmierne sexy a zároveň žensky. Jednotlivé príbehy, napriek pôvodného roku vydania, sa nedržia pre komiksy známej vnútornej kompozície. Rozmiestnenie panelov, textu či obrázkových polí je uvoľnenejšie, nepodlieha stereotypu, naopak, ilustrátori s nadšením využívajú celú plochu, ktorú im arch ponúka. Pred očami sa vám tak v priebehu niekoľkých sekúnd bude prehrávať jeden dokonalý grafický výjav za druhým. Celoplošné ilustrácie, plastická kresba prechádzajúca z jedného obrázkového poľa do druhého bez toho, aby pôsobila rušivo, a to vrátane jej textovej časti, alebo len nádherne farebné stránky, kde sa tón snúbi s tónom, vám na tvári vyčarujú úsmev. Toto vydanie je naozaj určené pre fajnšmekrov a Lariných fanúšikov, ktorí si s ňou čo-to odžili a dokážu oceniť aj grafické umenie. Veru, Lara vás očarí a jej pôvab vás neopustí na žiadnej stránke tejto výnimočnej zbierky, ktorú som si priam zamilovala a prečítala ju hneď niekoľkokrát, kým som sa pustila do písania recenzie.

Ako už bolo povedané, zbierka obsahuje komiksové zväzky 1 až 15, ktoré dokopy tvoria 6 príbehov. Niektoré z nich boli mimoriadne napínavé, niektoré zase trošku hraničili s klišé, pretože Lara v nich pôsobila až príliš dokonalo. Mám na mysli situácie, kedy hrdina vraví, že niečo dokáže len a jedine on a nik iný na svete. No uznajte, to znie trošku namyslene. J Avšak Lara má byť na čo pyšná, čo nám napokon dokazuje na každej stránke. Len jej nepriatelia občas pôsobia ako Stormtrooperi. Trafia všetko možné, len nie svoj cieľ. Čo sa ale Lare nejedenkrát hodilo. Zato jej muška bola vždy presná a jej jazyk ostrý ako britva, a to som ocenila najmä v niektorých scénach s Chaseom Carverom, ktoré boli fakt famózne.

Pokiaľ ide o dej jednotlivých komiksov, nechcem prezrádzať veľa, no pokiaľ ste hrali aspoň jednu hru, alebo videli niektorý z filmov, môžete si vytvoriť akú-takú predstavu o tom, čo vás v najbližších hodinách čaká. Spomeniem však aspoň to, že nechýbala ani bitka so žralokom, šplhanie sa po budovách v typickom priliehavom čiernom outfite, dobrodružstvo v púšti, džungli či zasneženej krajine. Tvorcovia vám jednoducho chcú naservírovať všetko, čo poznáte, ale tak, aby vás ešte niečím mohli prekvapiť. A naozaj im to vyšlo, aj keď niektoré príbehy boli na môj vkus krátke a rozhodne by im nezaškodilo rozviť pointu alebo niečím šokovať, nech nesmútime za tým, že rozprávanie tak rýchlo skončilo. No zato tie dlhšie stáli za to. A posledné dva (ktoré by teoreticky mohli tvoriť aj jeden) spoločne s tým prvým u mňa viedli ako top! Som nesmierne zvedavá, na pokračovanie.

Viete, už dlhšie na vás čakajú dinosaury, zombie, bohovia, magické artefakty a bájne ríše, ktoré je potrebné preskúmať. Po boku Lary Croft je každý moment neopakovateľným dobrodružstvom. Naozaj jedinou chybičkou, ktorú táto kniha má, je, že si ju vzhľadom na jej váhu tak ľahko nevezmete so sebou na cesty ako oddychové čítanie. No za to sa bude nádherne vynímať vo vašej knižnici. Investovať sa do nej oplatí, ak už nie pre to, že ste komiksový gurmán, tak určite pre Laru.

Zo srdiečka ďakujeme úžasnému vydavateľstvu Comics Centrum za poskytnutý recenzný výtlačok.