Wojciech Widłak: Pán Guľôčka

Uverejnené 29. 07. 2017
Autor/ka: Wojciech Widłak
Názov diela: Pán Guľôčka
Vydavateľstvo: OZ Slniečkovo
E-shop: Artforum.sk

Konverzačných príručiek je na svete veľa. Sú rozmanité, majú inú veľkosť, rozdielny obsah či rozsah, ale iba jedna z nich bucľatého nájomníka, ktorý každý deň nosí pod krkom iného motýlika a aj meno má pekne zaokrúhlené. Pán Guľôčka býva na Čerešňovej ulici, vždy sa usmeje a úctivo ukloní. Nikto však nevie, čo v skutočností robí a prečo býva so zvieratkami, ktoré sa, okrem muchy Bzuk-Bzuk, správajú ako ľudia. A, áno, vedia aj hovoriť! Vlastne, existuje jeden pán, ktorý by nám o tomto čudnom nájomníkovi mohol povedať oveľa viac.

Wojciech Widłak žije v Krakove a píše pre deti. Kníh vydal pozoruhodne veľa, za niektoré z nich získal i pár cien, ale najviac obľúbené sú jeho série o pánovi Guľôčkovi, fiktívnej postave, ktorá akoby z oka vypadla samotnému spisovateľovi. S pánom Guľôčkom sa čitatelia zoznámili v roku 2002, kedy Wojciech Widłak uverejnil jeho prvé dobrodružstvo. Odvtedy ich zažil sedem. Minulý rok prinieslo občianske združenie Slniečkovo s podporou Ministerstva kultúry Slovenskej republiky nenápadnú útlu štvorcovú knihu pre deti, z ktorej sa na všetkých okolo usmieval jeden guľatý pán. A tento pán mal so sebou nielen psíka Pľuzgierika, kačku Katastrofu alebo takú obyčajnú muchu, ale aj hravý návod, ako nadviazať priateľstvo so starým človekom.

Pán Guľôčka vám na 52 stranách vyrozpráva 11 krátkych príhod, ktoré zažil so svojimi priateľmi počas obyčajného dňa. Možno ich budete poznať aj vy, pretože nie sú ničím fantastické, sú úplne, ale úplne bežné a prešiel si nimi snáď každý z nás. Svoje čaro však má nejedno dobrodružstvo, ktoré sa k vám prihovorí. Wojciech Widłak má dar rozprávania. Vtiahne vás do deja, ani neviete ako, a medzi riadkami vám vysvetlí, čím je konkrétna situácia zaujímavá, ako sa v nej správne zachovať, alebo prečo k nej došlo. Hravé ilustrácie od Elżbiety Wasiuczyńskej doplnia jeho príhody o zaujímavé momenty, a hoci ich nie je veľa, formátom sú polstránkové, niekedy ani to nie, vyčarujú vám úsmev na tvári. Ich farebné tóny sú také rezké ako pán Guľôčka sám.

Pán Guľôčka je názov knihy o starnutí, prežívaní bežného dňa v živote dôchodcu, ale aj o trávení času s vnúčatami. Ponúka čitateľom pestré ilustračné momentky, z ktorých môžete kedykoľvek niečo vyťažiť aj v hektickej realite, alebo sa nimi jednoducho inšpirovať, ak sa stane, že si odrazu so svojím starým otcom nemáte čo povedať. Pán Guľôčka vám ponúka i nahliadnutie do sveta seniora, ktorého ani tak netrápia zdravotné problémy, malý dôchodok, nevrelí ľudia alebo zľavy v supermarketoch, ktoré vlastne zľavami ani nie sú. Skôr sa bojí toho, že odrazu zostane sám, pretože je pre okolie a rodinu málo zaujímavý, úplne out, priveľmi staromódny, čudne vychovaný... jednoducho starý. A všetky tieto obavy ukrýva za vľúdny úsmev, dobrú náladu a dôvtip, ktorým si vás jednoducho získa.

Pán Guľôčka bol napísaný pre tie najmenšie deti a starostlivých rodičov, ktorí majú občas ťažkosti vysvetliť svojim ratolestiam, prečo sa stará mama zasnívala pri lúpaní orechov a starý otec teší z výpadku elektriny. Každý jeden príbeh je podaný s citom, ľahkosťou a priamočiarosťou. Nie je zbytočne prekombinovaný, neukrýva medzi riadkami viac, ako je potrebné, a nesnaží sa hrať na vážnu konverzačnú príručku so striktnými pravidlami. Dobrodružstvá necháva voľne plynúť, teší sa z maličkostí a aj keď sú jednotlivé príhody krátke, prekypujú množstvom príjemných emócií. A to aj vtedy, ak sa vyparatí nejaké neplecha.

Wojciech Widłak vymyslel pána Guľôčku pred 15 rokmi. Niekomu sa to môže zdať ako dlhá doba. Inému priveľmi krátky čas na to, aby tohto pána poriadne spoznal. My sme sa s ním zatiaľ stretli iba raz, a stálo to naozaj za to. Rovnako ako iné deti sme zvedaví na to, kam sa pán Guľôčka vyberie nabudúce a o čom nám bude chcieť porozprávať. Preto dúfame, že občianske združenie Slniečkovo nezanevrie na toho milého starého pána a prinesie nám ho opäť. Hoci by to bolo o pár rokov, my si s radosťou naňho počkáme!