Zanian: Tvory legiend - Erania

Uverejnené 18. 02. 2017
Autor/ka: Zanian
Názov diela: Tvory legiend - Erania
Séria: Tvory legiend
Vydavateľstvo: Dibuk

Slovenská fantasy scéna je, dá sa povedať, ešte stále v plienkach. No našťastie aj tu máme mladých autorov, ktorí majú dosť odvahy na to, aby sa do tohto žánru pustili. Veď nakoniec, ako povedal sám Zanian (autorov pseudonym), jediným limitom fantasy je ľudská predstavivosť. A ako všetci vieme, tá prakticky ani hranice nemá.

Liam je sirota. Celý svoj doterajší život prežil v sirotinci a na svojich rodičov nemá žiadne spomienky. Jedného dňa sa rozhodne opustiť jediné miesto, ktoré pozná a len s drobným dedičstvom v podobe prívesku, obrázku rodného domu a niekoľkých mincí sa so svojím najlepším priateľom Zanianom vydáva hľadať svoju minulosť do Eranie. No len čo prekročia hranice mesta, musia sa rozdeliť. Liam zostáva uväznený na spustošenej východnej strane a dokonca ho okradnú. Nebol by to však on, keby to nechal len tak. Prenasledovanie zlodeja ho dostane do nebezpečných situácií a odhalí mu tajomstvá, ktoré mali radšej ostať skryté.

Pokiaľ nemáte radi nezáživné a zdĺhavé opisy, tak vás poteším. V knihe ich rozhodne nenájdete. Namiesto toho sa autor rozhodol rovno naplno vhupnúť do deja, ktorý je plný zvratov, nečakaných situácií a odhalení, ktoré vám dokážu vyraziť dych. Určite sa pri čítaní ani chvíľu nebudete nudiť. Jednoducho na to nebudete mať čas. Jedno dobrodružstvo okamžite strieda druhé a keď budete mať pocit, že hrdina to konečne zvládol a môže si aspoň na chvíľu vydýchnuť, stane sa niečo, čo vás z tohto omylu okamžite vyvedie.

Je skutočne pozoruhodné, že si autor vytvoril svoj vlastný svet, v ktorom sa celý príbeh odohráva. Spoznáte nové miesta a nových ľudí, ktorí majú svoje vlastné zvyky, tradície a osudy. Ako už vypovedá samotný názov knihy, nebudú chýbať ani legendárne tvory, o ktorých ste predtým ešte isto nepočuli. V tomto smere skutočne oceňujem originalitu, s akou Zanian k písaniu knihy pristupoval. Páčili sa mi aj trochu nevšedné mená a názvy, ktoré si vymyslel, preto sa nemusíte báť, že by ste sa stretli s nejakou tuctovosťou.

Samotné postavy sú veľmi sympatické, konajú logicky a v podstate tak, ako sa od nich aj očakáva. Hoci, čo sa týka ich prejavu, niekedy môžete pochybovať o ich skutočnom veku. Na druhej strane je však pravda, že prostredie, v ktorom človek vyrastá, ho ovplyvňuje a aj v tom skutočnom svete som sa už stretla s ľuďmi, ktorým by som hádala viac rokov alebo dokonca aj menej než naozaj majú.

Čo by som mohla vytknúť, je jedine štylistika. V niektorých prípadoch mohli byť vety sformulované trochu inak, aby pôsobili prirodzenejšie, no keďže si autor svoje dielo editoval sám, nemožno mu to mať až tak za zlé. Pokiaľ sa kniha dostane do rúk odborníkom (čo dúfam, lebo skutočne by stálo za to, aby vyšla aj v tlačenej podobe), tieto drobné chybičky krásy určite budú vedieť odstrániť.

Aby som to zhrnula, Tvory legiend je kniha plná napätia a zvratov, dej je dynamický a postavy si proste musíte zamilovať. Príbeh vás pohltí od prvej strany a nebudete chcieť čítačku pustiť, kým neprídete až na koniec. Milovníkom fantasy žánru ju môžem skutočne len vrelo odporúčať.