Zuzana Csontosová: Jakub a čarovná kolobežka

Uverejnené 03. 01. 2018, Autor/ka: Veronika Yaonee Inglotová
Autor/ka: Zuzana Csontosová
Názov diela: Jakub a čarovná kolobežka
Vydavateľstvo: Albatros

Najnovšia kniha Zuzky Csontosovej vám pripomenie čosi z Nekonečného príbehu, niečo z Petra Pana, voľačo z Macha a Šebestovej a čo-to z Atramentového srdca. Nie, Zuzka Csontosová nikoho nevykradla, len má rada knihy a nezvyčajné príbehy. Ten o Jakubovi a jeho čarovnej kolobežke, ktorý vydala vo vydavateľstve Albatros koncom minulého roka, má všetko, čo v dnešnej dobe hľadáte: jednoduchú zápletku, bežné dobrodružstvo, normálneho hlavného hrdinu... a predsa ide o knihu, ktorú by ste za žiadnych okolností nemali prehliadnuť.

Jakub sa so svojou čarovnou kolobežkou zoznámil úplne obyčajne. Jedného dňa ju našiel pri smetiaku. Bola nenápadná, ošúchaná, mĺkva, a tým preňho výnimočná. Rovnako výnimočná ako on sám, len chvíľu trvalo, kým na to Jakub nakoniec prišiel. A aj keď sa zdá, že magické predmety, pomocou ktorých môžete spolu s hlavným hrdinom precestovať za chvíľu celý svet či fantastickú krajinu, sú v súčasnosti takmer v každej detskej knihe, kolobežka, ktorá mení nálady ako vy svoje ponožky, bude v tomto prípade iba praktickým „čarovným“ doplnkom. Podnetom, ktorý dá isté veci do pohybu a pomôže hlavnému hrdinovi zmeniť sa.

Tvorba Zuzky Csontosovej ostala verná klasickej autorskej rozprávke. Môžete sa teda tešiť na všetko, čo máte na rozprávkach tak radi – na ich zmyslovosť, hravosť, reálnosť i fantastickosť pri vnímaní a poznávaní skutočnosti. Zuzka Csontosová, tak ako to už raz býva pri nej zvykom, nadväzuje na tradície autorských rozprávok, no zároveň ich šikovne pretvára. Prispôsobuje ich dobe a požiadavkám detských čitateľov, ktorí veľakrát pracujú s ťažkými témami, pretože sa ich bytostne dotýkajú. Aj preto jej Jakub zapadne niekam iba sťažka, hoci, ak by si trošku viac veril, dokázal by si nájsť tých najúžasnejších priateľov na svete!

Jakubove dobrodružstvá sú dobrodružstvá, ktoré si väčšinou vysnívate v detstve. Spojené sú s chuťou cestovať a spoznávať rôzne zaujímavé miesta alebo exotické krajiny. Keby ste našli takú čarovnú kolobežku, akú v knihe našiel sám Jakub, dokázali by ste navštíviť Londýn alebo Paríž v priebehu niekoľkých minút. Pri menej očakávaných komplikáciách, akými sú premenlivá nálada čarovnej kolobežky a jej chuť zasnívať sa vždy, keď je to najmenej vhodné, by sa vaša cesta trošku natiahla, ale i tak by stála za to. Nakoniec, tento fantastický únik od reality by mali doktori raz za čas naordinovať aj nám – dospelým.

Kniha Jakub a čarovná kolobežka sa dá, podobne ako Malý princ, interpretovať dvojako. Nájdete v nej kúzelný rozprávkový príbeh, ktorý sa väčšinou odohráva na Slovensku. Blízky vám bude opis hlavného mesta, v ktorom Jakub žije. Trávenie letných prázdniny, ako aj zaneprázdnenosť jedného z rodičov budú rovnako dôverne známe. Aj preto sa veľmi rýchlo zžijete s textom či postavami, ktoré v ňom vystupujú. Prirodzene prijmete za svoje aj nočné výlety do iných miest, ktoré vám spisovateľka priblíži trošku encyklopedicky, stále však natoľko hravo, že nadchnú aj deti. Pripravte sa teda na to, že najbližšie prázdniny budete musieť navštíviť minimálne hrad Devín, ktorý si nenechal ujsť ani náš Jakub.

Pod týmto krásnym zážitkom sa však ukrýva všedná a miestami trošku smutná realita – strata blízkeho človeka, šikana, problémy s nadváhou, blednutie spomienok, práca... Jakub a s ním aj vy, milí čitatelia, čelíte životu takému, aký je. A podobne ako on aj vy s každým novým dňom zvádzate boj najlepšie, ako to len viete. Občas prehráte, občas vyhráte. Raz sa vám darí, inokedy by ste najradšej nasadli na čarovnú kolobežku, stratili sa s ňou niekde nad Atlantickým oceánom, a už sa nikdy nevrátili naspäť. V kútiku duše však viete, že to nie je možné, a raz príde deň, kedy vám bude vaša kolobežka primalá a útek márny. Dospejete, vyrastiete, zmierite sa so svojím novým ja a začnete žiť možno menej magický život, ale za to plný iných krásnych dobrodružstiev, ktoré na vás môžu čakať i na takej ošúchanej autobusovej zastávke.

Jakub a čarovná kolobežka od Zuzky Csontosovej liečia. Neliečia tak, akoby to urobil váš doktor, ale minimálne tak, akoby to urobil Peter Pan, keby vás stretol. Cez úžasné zážitky s lietajúcou kolobežkou sa vám snažia vysvetliť, že nech sa vám stane čokoľvek, stále ste dosť silní na to, aby ste vstali, oprášili si zašpinené kolená a urobili nový krok vpred. Preto, milé deti, ak vám bude niekedy smutno, nasadnite spolu s Jakubom na čarovnú kolobežku a odleťte si na malú chvíľku do Indie. Len si nezabudnite, prosím, vziať so sebou mapu. Inak chvíľu potrvá vrátiť sa. A vy predsa nechcete, aby vaši rodičia boli z vášho výletu nebodaj smutní.